Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei | RetailDetail

Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei

Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei
Colruyt heeft tijdens de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar zijn geconsolideerde omzet zien toenemen tot 5,899 miljard euro, een stijging met 7,4% ten opzichte van de 5,495 miljard over dezelfde periode een jaar eerder. Colruyt geeft geen aparte cijfers voor zijn derde kwartaal (waarin de eindejaarsverkopen vervat zitten).

Omzet +6,7% in derde kwartaal

Voor het eerste halfjaar had Colruyt al een winstdaling met bijna 8% moeten bekendmaken. Een simpele vergelijking van die halfjaarresultaten met het nieuwe communiqué wijst uit dat de omzet van het derde kwartaal op 2,07 miljard euro uitkomt. De verkoop in de winkels was goed voor 1,6 miljard euro en de groothandel (Spar) en foodservice (Frankrijk) voor 321,8 miljoen euro; de rest hoort bij "overige" activiteiten zoals de DATS24-tankstations. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder gaat Colruyt er dan 6,7% op vooruit, zo berekende De Tijd, die ook weet dat analisten hadden gerekend op 7%. Colruyt gaat dus "nipt onder de lat door", aldus de zakenkrant.

 

Het communiqué van de Colruyt Group geeft niet alleen geen detailresultaten over het derde kwartaal, het rept ook met geen woord over de vooruitzichten voor de rest van het jaar. Colruyt liet in december wel al weten dat het uitgaat van een nulgroei voor dit boekjaar, maar vooralsnog is de stijging die de groep in het derde kwartaal boekte niet bij machte om de winstdaling tijdens het eerste halfjaar goed te maken.

 

Het wordt dus meer dan ooit kantje boordje voor de Halse discounter... tenzij de paasklokken voor Colruyt nog een verrasing in petto hebben, want "wegens de vroege Pasen" startte Colruyt vorige maand al met de verkoop van paaseieren. Het verdict valt op 26 juni, wanneer de groep zijn jaarresultaten voor het boekjaar 2011-2012 bekendmaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top