Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei

Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei
Colruyt heeft tijdens de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar zijn geconsolideerde omzet zien toenemen tot 5,899 miljard euro, een stijging met 7,4% ten opzichte van de 5,495 miljard over dezelfde periode een jaar eerder. Colruyt geeft geen aparte cijfers voor zijn derde kwartaal (waarin de eindejaarsverkopen vervat zitten).

Omzet +6,7% in derde kwartaal

Voor het eerste halfjaar had Colruyt al een winstdaling met bijna 8% moeten bekendmaken. Een simpele vergelijking van die halfjaarresultaten met het nieuwe communiqué wijst uit dat de omzet van het derde kwartaal op 2,07 miljard euro uitkomt. De verkoop in de winkels was goed voor 1,6 miljard euro en de groothandel (Spar) en foodservice (Frankrijk) voor 321,8 miljoen euro; de rest hoort bij "overige" activiteiten zoals de DATS24-tankstations. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder gaat Colruyt er dan 6,7% op vooruit, zo berekende De Tijd, die ook weet dat analisten hadden gerekend op 7%. Colruyt gaat dus "nipt onder de lat door", aldus de zakenkrant.

 

Het communiqué van de Colruyt Group geeft niet alleen geen detailresultaten over het derde kwartaal, het rept ook met geen woord over de vooruitzichten voor de rest van het jaar. Colruyt liet in december wel al weten dat het uitgaat van een nulgroei voor dit boekjaar, maar vooralsnog is de stijging die de groep in het derde kwartaal boekte niet bij machte om de winstdaling tijdens het eerste halfjaar goed te maken.

 

Het wordt dus meer dan ooit kantje boordje voor de Halse discounter... tenzij de paasklokken voor Colruyt nog een verrasing in petto hebben, want "wegens de vroege Pasen" startte Colruyt vorige maand al met de verkoop van paaseieren. Het verdict valt op 26 juni, wanneer de groep zijn jaarresultaten voor het boekjaar 2011-2012 bekendmaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top