Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei | RetailDetail

Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei

Colruyt stelt teleur met zwakke omzetgroei
Colruyt heeft tijdens de eerste negen maanden van zijn gebroken boekjaar zijn geconsolideerde omzet zien toenemen tot 5,899 miljard euro, een stijging met 7,4% ten opzichte van de 5,495 miljard over dezelfde periode een jaar eerder. Colruyt geeft geen aparte cijfers voor zijn derde kwartaal (waarin de eindejaarsverkopen vervat zitten).

Omzet +6,7% in derde kwartaal

Voor het eerste halfjaar had Colruyt al een winstdaling met bijna 8% moeten bekendmaken. Een simpele vergelijking van die halfjaarresultaten met het nieuwe communiqué wijst uit dat de omzet van het derde kwartaal op 2,07 miljard euro uitkomt. De verkoop in de winkels was goed voor 1,6 miljard euro en de groothandel (Spar) en foodservice (Frankrijk) voor 321,8 miljoen euro; de rest hoort bij "overige" activiteiten zoals de DATS24-tankstations. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder gaat Colruyt er dan 6,7% op vooruit, zo berekende De Tijd, die ook weet dat analisten hadden gerekend op 7%. Colruyt gaat dus "nipt onder de lat door", aldus de zakenkrant.

 

Het communiqué van de Colruyt Group geeft niet alleen geen detailresultaten over het derde kwartaal, het rept ook met geen woord over de vooruitzichten voor de rest van het jaar. Colruyt liet in december wel al weten dat het uitgaat van een nulgroei voor dit boekjaar, maar vooralsnog is de stijging die de groep in het derde kwartaal boekte niet bij machte om de winstdaling tijdens het eerste halfjaar goed te maken.

 

Het wordt dus meer dan ooit kantje boordje voor de Halse discounter... tenzij de paasklokken voor Colruyt nog een verrasing in petto hebben, want "wegens de vroege Pasen" startte Colruyt vorige maand al met de verkoop van paaseieren. Het verdict valt op 26 juni, wanneer de groep zijn jaarresultaten voor het boekjaar 2011-2012 bekendmaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.