Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2015-2016 is de omzet van Colruyt Group gestegen met 2,9% tot 4,547 miljard euro. Het marktaandeel van Colruyt, Okay en Spar blijft toenemen in ons land: het bedraagt nu 31,6% (tegenover 31,1% vorig jaar).

 

Laagsteprijzenstrategie werkt

De brutowinstmarge van Colruyt Group verbeterde in zijn eerste jaarhelft tot 25,0% (24,6% vorig jaar) en het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van 5,5% tot 5,7% van de omzet (259 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van de meeste analisten). De nettowinst steeg met slechts 1% naar 182,5 miljoen euro – wat onder andere te wijten is aan een hogere effectieve belastingvoet.

 

In België en Luxemburg boekten de Colruyt-winkels een omzetstijging van 2,8%. De aangescherpte communicatie over de laagsteprijzenstrategie van de retailer heeft zijn effect niet gemist. Ondanks sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat konden de verkoopprijzen licht stijgen als gevolg van een wat mindere promotiedruk, meldt de retailer.

 

Okay, Bio-Planet en CRU realiseerden samen een omzetgroei van meer dan 15% dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groei van de groothandelsomzet met 2,8% is voornamelijk gerealiseerd door de divisie Retail Partners Colruyt Group (Spar, Mini Market en Alvo).

 

Markt blijft prijscompetitief

Colruyt Group stelt ook dat het blijft investeren in e-commerce: de online activiteiten van de groep kennen een gestage groei en de onlineboodschappenservice Collect&Go breidt het aantal afhaalpunten uit.

 

Voor de toekomst blijft Colruyt echter erg voorzichtig. De groep verwacht geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. De markt zal sterk prijscompetitief blijven. Daarom houdt de persmededeling het erop dat het nettoresultaat dat van vorig boekjaar minstens zal evenaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top