Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2015-2016 is de omzet van Colruyt Group gestegen met 2,9% tot 4,547 miljard euro. Het marktaandeel van Colruyt, Okay en Spar blijft toenemen in ons land: het bedraagt nu 31,6% (tegenover 31,1% vorig jaar).

 

Laagsteprijzenstrategie werkt

De brutowinstmarge van Colruyt Group verbeterde in zijn eerste jaarhelft tot 25,0% (24,6% vorig jaar) en het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van 5,5% tot 5,7% van de omzet (259 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van de meeste analisten). De nettowinst steeg met slechts 1% naar 182,5 miljoen euro – wat onder andere te wijten is aan een hogere effectieve belastingvoet.

 

In België en Luxemburg boekten de Colruyt-winkels een omzetstijging van 2,8%. De aangescherpte communicatie over de laagsteprijzenstrategie van de retailer heeft zijn effect niet gemist. Ondanks sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat konden de verkoopprijzen licht stijgen als gevolg van een wat mindere promotiedruk, meldt de retailer.

 

Okay, Bio-Planet en CRU realiseerden samen een omzetgroei van meer dan 15% dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groei van de groothandelsomzet met 2,8% is voornamelijk gerealiseerd door de divisie Retail Partners Colruyt Group (Spar, Mini Market en Alvo).

 

Markt blijft prijscompetitief

Colruyt Group stelt ook dat het blijft investeren in e-commerce: de online activiteiten van de groep kennen een gestage groei en de onlineboodschappenservice Collect&Go breidt het aantal afhaalpunten uit.

 

Voor de toekomst blijft Colruyt echter erg voorzichtig. De groep verwacht geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. De markt zal sterk prijscompetitief blijven. Daarom houdt de persmededeling het erop dat het nettoresultaat dat van vorig boekjaar minstens zal evenaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top