Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel | RetailDetail

Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

Colruyt verhoogt omzet en marktaandeel

In de eerste helft van het boekjaar 2015-2016 is de omzet van Colruyt Group gestegen met 2,9% tot 4,547 miljard euro. Het marktaandeel van Colruyt, Okay en Spar blijft toenemen in ons land: het bedraagt nu 31,6% (tegenover 31,1% vorig jaar).

 

Laagsteprijzenstrategie werkt

De brutowinstmarge van Colruyt Group verbeterde in zijn eerste jaarhelft tot 25,0% (24,6% vorig jaar) en het bedrijfsresultaat (EBIT) nam toe van 5,5% tot 5,7% van de omzet (259 miljoen euro, iets hoger dan de prognoses van de meeste analisten). De nettowinst steeg met slechts 1% naar 182,5 miljoen euro – wat onder andere te wijten is aan een hogere effectieve belastingvoet.

 

In België en Luxemburg boekten de Colruyt-winkels een omzetstijging van 2,8%. De aangescherpte communicatie over de laagsteprijzenstrategie van de retailer heeft zijn effect niet gemist. Ondanks sterke concurrentie en een aanhoudend moeilijk economisch klimaat konden de verkoopprijzen licht stijgen als gevolg van een wat mindere promotiedruk, meldt de retailer.

 

Okay, Bio-Planet en CRU realiseerden samen een omzetgroei van meer dan 15% dankzij winkelopeningen en het aantrekken van nieuwe klanten. De groei van de groothandelsomzet met 2,8% is voornamelijk gerealiseerd door de divisie Retail Partners Colruyt Group (Spar, Mini Market en Alvo).

 

Markt blijft prijscompetitief

Colruyt Group stelt ook dat het blijft investeren in e-commerce: de online activiteiten van de groep kennen een gestage groei en de onlineboodschappenservice Collect&Go breidt het aantal afhaalpunten uit.

 

Voor de toekomst blijft Colruyt echter erg voorzichtig. De groep verwacht geen significante herneming van het economisch klimaat en van het consumentenvertrouwen in België en Frankrijk. De markt zal sterk prijscompetitief blijven. Daarom houdt de persmededeling het erop dat het nettoresultaat dat van vorig boekjaar minstens zal evenaren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".