Colruyt verlaagt vooruitzichten voor lopende boekjaar

Colruyt verlaagt vooruitzichten voor lopende boekjaar

Colruyt heeft vrijdag na beurs de vooruitzichten voor zijn lopende boekjaar (dat eindigt op 31 maart eerstkomende) naar beneden herzien. De groeivertraging die de discounter uit Halle sinds de zomer merkt, zet zich blijkbaar door en knabbelt aan het marktaandeel.

Zware concurrentie en prijsdruk

Colruyt laat weten dat de omzet de laatste maanden minder snel groeit dan in het eerste semester: "Op basis van de omzetevolutie en van de vooruitzichten voor de rest van het boekjaar verwachten wij dat de nettowinst licht lager zal liggen dan vorig jaar", klinkt het in een persbericht. De winst zal met ander woorden uitkomen onder de 353,7 miljoen euro van toen.

 

Over de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de groepsomzet weliswaar met 4,5% tot 6,539 miljard euro. Na de zomer vertraagde de groei echter, volgens Colruyt als gevolg van "de voortgezette en versnelde wijzigingen in het consumptiepatroon, het aanhoudende moeilijke economische klimaat en de daarmee samenhangende impact op het bestedingspatroon van de consument".

 

Licht verlies van marktaandeel

"In deze context was er een stevig concurrentiële en promotionele markt waarin Colruyt blijvend geïnvesteerd heeft in zijn laagste prijzenstrategie, voor elk product op elk moment. Dit alles leidde in het derde kwartaal tot een daling van het marktaandeel met 0,2% (25,8% versus 26% in hetzelfde kwartaal vorig jaar)", laat de groep weten.

 

De verkoop in het groothandels- en foodservicesegment steeg met 7,2% tot 1.110,3 miljoen euro, vooral dankzij de groei van de foodservice-activiteiten in België (via Solucious) en Frankrijk (via Pro à Pro), alsook dankzij de groei van het Spar-enseigne in België. De omzet van de overige activiteiten (in hoofdzaak de DATS24-brandstofstations) bleef ongeveer stabiel op 570,9 miljoen euro.

 

Colruyt Group maakt zijn definitieve jaarresultaten bekend op 23 juni eerstkomende. Het aandeel van Colruyt is maandag op de beurs van Brussel ruim 7 procent lager van start gegaan. Het Bel20-aandeel opende maandag met een verlies van 7,3 procent op 39 euro. Het was vrijdag net boven 42 euro gesloten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top