Colruyt wapent zich tegen de sneeuw met kettingen

Colruyt wapent zich tegen de sneeuw met kettingen

Om de supermarkten tijdens sneeuwval normaal te kunnen blijven bevoorraden, zelfs bij een rijverbod voor lange vrachtwagens, loopt bij de Groep Colruyt momenteel een testproject met automatische sneeuwkettingen. Op die manier wil de Halse distributeur het winterweer – en bij voorkeur ook de concurrenten – te slim af zijn.

Bij zware sneeuwval is het gebruikelijk dat de overheid, om verdere verkeershinder tegen te gaan, een rijverbod uitvaardigt voor vrachtwagens die meer dan 13 meter lang zijn. Daardoor konden tijdens de strenge winter van vorig jaar 33 filialen tijdelijk – vooral in Wallonië en in de Oostkantons – tijdelijk niet worden bevoorraad en konden geen vrachten afgehaald worden bij verschillende leveranciers in Wallonië. Vooral tijdens de feestdagen zorgde dit voor hinder bij Colruytklanten.

 

Met een druk op de knop

Daarom probeert Colruyt dit jaar verschillende maatregelen uit, waaronder het innovatieve systeem van automatische sneeuwkettingen. "Vier trekkers worden permanent uitgerust met automatische sneeuwkettingen die de chauffeur met een druk op de knop kan activeren. Dit jaar is het systeem voor het eerst toegelaten in Wallonië, maar in het buitenland wordt het al langer succesvol gebruikt," klinkt het in Halle.

 

Met sneeuwkettingen hoeven de vrachtwagens zich namelijk van het rijverbod niets aan te trekken. Als er weinig sneeuw ligt, schakelt de chauffeur het systeem uit, zodat de kettingen het wegdek niet beschadigen. Bij wijze van test worden bovendien nog tien vrachtwagens en vijf vleesopleggers voorzien van winterbanden. "Tien andere trekkers gaan de baan op met goed geprofileerde banden," aldus nog Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top