Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Warenhuisgroep Colruyt heeft vorig jaar 34 niet-Europese leveranciers aan de deur gezet omdat de werkomstandigheden er te wensen overlieten of omdat ze geen nieuwe audits door de Belgische groep toelieten. De veelal Chinese leveranciers produceren onder meer speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die verkocht worden bij Colruyt, DreamLand, DreamBaby en ColliShop.

Verbetering merkbaar bij helft opvolgaudits

In 2012 liet Colruyt 117 audits uitvoeren, wat het bedrijf 80.000 euro kostte. 56 nieuwe leveranciers kregen in 2012 hun eerste controle, voor 61 anderen ging het om een opvolgingsaudit. Bij zowat de helft van hen was de situatie verbeterd sinds de vorige peiling. Een groot deel van de anderen zagen hun contract dus zonder pardon opgezegd.

 

Colruyt zegt dat de situatie jaar na jaar verbetert. Toch steeg het aantal samenwerkingen dat wordt stopgezet: in 2011 ging het immers nog maar om 25 gevallen. De meest voorkomende onregelmatigheden blijven overdreven overwerk en de te lage verloning ervan. Ook de sociale bescherming kan vaak beter.

 

Dit jaar plant Colruyt al minstens 56 audits, waarvan 18 eerste controles en 38 opvolgingsenquêtes. De komende maanden kan dat aantal nog worden uitgebreid. Nieuw is dat hierbij voor het eerst ook audits uitgevoerd zullen worden bij leveranciers van voedingsproducten. Hiervoor zal Colruyt samenwerken met het internationaal platform Business for Social Compliance Initiative.

 

Belang controle op onderaannemers blijkt steeds duidelijker

Vorige maand werd het belang van een betere controle op de werkomstandigheden in voornamelijk Aziatische ondernemingen nog pijnlijk duidelijk gemaakt toen een kledingfabriek in Dhaka (Bangladesh) instortte en daarbij meer dan 1200 mensen omkwamen.

 

Colruyt voert al tien jaar audits uit naar de werkomstandigheden bij zijn niet-Europese non-foodleveranciers. Internationaal erkende auditbureaus gingen daarbij na in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie respecteerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top