Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Warenhuisgroep Colruyt heeft vorig jaar 34 niet-Europese leveranciers aan de deur gezet omdat de werkomstandigheden er te wensen overlieten of omdat ze geen nieuwe audits door de Belgische groep toelieten. De veelal Chinese leveranciers produceren onder meer speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die verkocht worden bij Colruyt, DreamLand, DreamBaby en ColliShop.

Verbetering merkbaar bij helft opvolgaudits

In 2012 liet Colruyt 117 audits uitvoeren, wat het bedrijf 80.000 euro kostte. 56 nieuwe leveranciers kregen in 2012 hun eerste controle, voor 61 anderen ging het om een opvolgingsaudit. Bij zowat de helft van hen was de situatie verbeterd sinds de vorige peiling. Een groot deel van de anderen zagen hun contract dus zonder pardon opgezegd.

 

Colruyt zegt dat de situatie jaar na jaar verbetert. Toch steeg het aantal samenwerkingen dat wordt stopgezet: in 2011 ging het immers nog maar om 25 gevallen. De meest voorkomende onregelmatigheden blijven overdreven overwerk en de te lage verloning ervan. Ook de sociale bescherming kan vaak beter.

 

Dit jaar plant Colruyt al minstens 56 audits, waarvan 18 eerste controles en 38 opvolgingsenquêtes. De komende maanden kan dat aantal nog worden uitgebreid. Nieuw is dat hierbij voor het eerst ook audits uitgevoerd zullen worden bij leveranciers van voedingsproducten. Hiervoor zal Colruyt samenwerken met het internationaal platform Business for Social Compliance Initiative.

 

Belang controle op onderaannemers blijkt steeds duidelijker

Vorige maand werd het belang van een betere controle op de werkomstandigheden in voornamelijk Aziatische ondernemingen nog pijnlijk duidelijk gemaakt toen een kledingfabriek in Dhaka (Bangladesh) instortte en daarbij meer dan 1200 mensen omkwamen.

 

Colruyt voert al tien jaar audits uit naar de werkomstandigheden bij zijn niet-Europese non-foodleveranciers. Internationaal erkende auditbureaus gingen daarbij na in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie respecteerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top