Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur | RetailDetail

Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Colruyt zet 34 niet-Europese leveranciers aan de deur

Warenhuisgroep Colruyt heeft vorig jaar 34 niet-Europese leveranciers aan de deur gezet omdat de werkomstandigheden er te wensen overlieten of omdat ze geen nieuwe audits door de Belgische groep toelieten. De veelal Chinese leveranciers produceren onder meer speelgoed, seizoensdecoratie en tuinartikelen die verkocht worden bij Colruyt, DreamLand, DreamBaby en ColliShop.

Verbetering merkbaar bij helft opvolgaudits

In 2012 liet Colruyt 117 audits uitvoeren, wat het bedrijf 80.000 euro kostte. 56 nieuwe leveranciers kregen in 2012 hun eerste controle, voor 61 anderen ging het om een opvolgingsaudit. Bij zowat de helft van hen was de situatie verbeterd sinds de vorige peiling. Een groot deel van de anderen zagen hun contract dus zonder pardon opgezegd.

 

Colruyt zegt dat de situatie jaar na jaar verbetert. Toch steeg het aantal samenwerkingen dat wordt stopgezet: in 2011 ging het immers nog maar om 25 gevallen. De meest voorkomende onregelmatigheden blijven overdreven overwerk en de te lage verloning ervan. Ook de sociale bescherming kan vaak beter.

 

Dit jaar plant Colruyt al minstens 56 audits, waarvan 18 eerste controles en 38 opvolgingsenquêtes. De komende maanden kan dat aantal nog worden uitgebreid. Nieuw is dat hierbij voor het eerst ook audits uitgevoerd zullen worden bij leveranciers van voedingsproducten. Hiervoor zal Colruyt samenwerken met het internationaal platform Business for Social Compliance Initiative.

 

Belang controle op onderaannemers blijkt steeds duidelijker

Vorige maand werd het belang van een betere controle op de werkomstandigheden in voornamelijk Aziatische ondernemingen nog pijnlijk duidelijk gemaakt toen een kledingfabriek in Dhaka (Bangladesh) instortte en daarbij meer dan 1200 mensen omkwamen.

 

Colruyt voert al tien jaar audits uit naar de werkomstandigheden bij zijn niet-Europese non-foodleveranciers. Internationaal erkende auditbureaus gingen daarbij na in hoeverre de fabrieken de lokale wetgeving en de conventies van de Internationale Arbeidsorganisatie respecteerden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.