Colruyt ziet halfjaarwinst slinken | RetailDetail

Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt boekte in de periode april-september een winst van 158,7 miljoen euro, hetzij 7,6% minder dan een jaar eerder. Ondanks de omzetgroei van 7,7% voor de groep (5,9% voor de Colruyt-winkels zelf, 14,2% voor OKay en Bio-Planet) lijkt er met deze halfjaarcijfers voor het eerst een einde te komen aan de onafgebroken winstgroei sinds de jaren 1980.

Omzet blijft groeien

De omzet blijft echter wel stijgen en bedraagt nu 3,828 miljard euro: door de huidige economische crisis beginnen steeds meer consumenten naar de goedkoopste producten te grijpen, dé core business van Colruyt. Dat de winstcijfers desondanks dalen, komt volgens de groep uit Halle door de kosteninflatie.

 

Een hard discounter kan immers de stijgende grondstoffenprijzen niet of amper doorrekenen en Colruyt lijkt niet meteen over de nodige wapens te beschikken om de kosten nog te kunnen drukken. De groep staat er net om gekend een bedrijf te zijn dat nu al zo "low cost" werkt dat er nog amper vet is om weg te snijden. De bedrijfswinst zakte zo met 6,5% tot 228,6 miljoen euro en de nettowinst zelfs met 7,6% tot 158,7 miljoen euro. Meteen zag Colruyt ook zijn operationele marge dalen, al zijn analisten het erover eens dat Colruyt nog altijd een van de meest rendabele supermarktketens van het land en zelfs van Europa is.

Derde teleurstelling op rij

Toch zadelt Colruyt zijn investeerders met een nieuwe "kater" op, de derde al dit jaar. Eerst miste de groep van CEO Jef Colruyt in juli voor de allereerste keer zijn eigen doelstellingen en de verwachtingen van de analisten. In september was er dan de voorzichtige prognose dat de nettowinst over 2011-2012 hoogstens stabiel zou blijven.

 

Nu is er die winstdaling, waardoor Colruyt het vermaledijde woord "uitdaging" in de mond moet nemen als het over de jaarprognose gaat: de groep wil "een geconsolideerd nettoresultaat behalen dat het resultaat van vorig boekjaar benadert, wat in  het huidige marktklimaat een uitdaging blijft". Nogal wat beleggers interpreteerden deze uitspraak als een verkapte winstwaarschuwing en stuwden het Colruyt-aandeel deze ochtend meteen 5% lager.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.