Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt boekte in de periode april-september een winst van 158,7 miljoen euro, hetzij 7,6% minder dan een jaar eerder. Ondanks de omzetgroei van 7,7% voor de groep (5,9% voor de Colruyt-winkels zelf, 14,2% voor OKay en Bio-Planet) lijkt er met deze halfjaarcijfers voor het eerst een einde te komen aan de onafgebroken winstgroei sinds de jaren 1980.

Omzet blijft groeien

De omzet blijft echter wel stijgen en bedraagt nu 3,828 miljard euro: door de huidige economische crisis beginnen steeds meer consumenten naar de goedkoopste producten te grijpen, dé core business van Colruyt. Dat de winstcijfers desondanks dalen, komt volgens de groep uit Halle door de kosteninflatie.

 

Een hard discounter kan immers de stijgende grondstoffenprijzen niet of amper doorrekenen en Colruyt lijkt niet meteen over de nodige wapens te beschikken om de kosten nog te kunnen drukken. De groep staat er net om gekend een bedrijf te zijn dat nu al zo "low cost" werkt dat er nog amper vet is om weg te snijden. De bedrijfswinst zakte zo met 6,5% tot 228,6 miljoen euro en de nettowinst zelfs met 7,6% tot 158,7 miljoen euro. Meteen zag Colruyt ook zijn operationele marge dalen, al zijn analisten het erover eens dat Colruyt nog altijd een van de meest rendabele supermarktketens van het land en zelfs van Europa is.

Derde teleurstelling op rij

Toch zadelt Colruyt zijn investeerders met een nieuwe "kater" op, de derde al dit jaar. Eerst miste de groep van CEO Jef Colruyt in juli voor de allereerste keer zijn eigen doelstellingen en de verwachtingen van de analisten. In september was er dan de voorzichtige prognose dat de nettowinst over 2011-2012 hoogstens stabiel zou blijven.

 

Nu is er die winstdaling, waardoor Colruyt het vermaledijde woord "uitdaging" in de mond moet nemen als het over de jaarprognose gaat: de groep wil "een geconsolideerd nettoresultaat behalen dat het resultaat van vorig boekjaar benadert, wat in  het huidige marktklimaat een uitdaging blijft". Nogal wat beleggers interpreteerden deze uitspraak als een verkapte winstwaarschuwing en stuwden het Colruyt-aandeel deze ochtend meteen 5% lager.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12 procent gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Back to top