Colruyt ziet halfjaarwinst slinken | RetailDetail

Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt ziet halfjaarwinst slinken

Colruyt boekte in de periode april-september een winst van 158,7 miljoen euro, hetzij 7,6% minder dan een jaar eerder. Ondanks de omzetgroei van 7,7% voor de groep (5,9% voor de Colruyt-winkels zelf, 14,2% voor OKay en Bio-Planet) lijkt er met deze halfjaarcijfers voor het eerst een einde te komen aan de onafgebroken winstgroei sinds de jaren 1980.

Omzet blijft groeien

De omzet blijft echter wel stijgen en bedraagt nu 3,828 miljard euro: door de huidige economische crisis beginnen steeds meer consumenten naar de goedkoopste producten te grijpen, dé core business van Colruyt. Dat de winstcijfers desondanks dalen, komt volgens de groep uit Halle door de kosteninflatie.

 

Een hard discounter kan immers de stijgende grondstoffenprijzen niet of amper doorrekenen en Colruyt lijkt niet meteen over de nodige wapens te beschikken om de kosten nog te kunnen drukken. De groep staat er net om gekend een bedrijf te zijn dat nu al zo "low cost" werkt dat er nog amper vet is om weg te snijden. De bedrijfswinst zakte zo met 6,5% tot 228,6 miljoen euro en de nettowinst zelfs met 7,6% tot 158,7 miljoen euro. Meteen zag Colruyt ook zijn operationele marge dalen, al zijn analisten het erover eens dat Colruyt nog altijd een van de meest rendabele supermarktketens van het land en zelfs van Europa is.

Derde teleurstelling op rij

Toch zadelt Colruyt zijn investeerders met een nieuwe "kater" op, de derde al dit jaar. Eerst miste de groep van CEO Jef Colruyt in juli voor de allereerste keer zijn eigen doelstellingen en de verwachtingen van de analisten. In september was er dan de voorzichtige prognose dat de nettowinst over 2011-2012 hoogstens stabiel zou blijven.

 

Nu is er die winstdaling, waardoor Colruyt het vermaledijde woord "uitdaging" in de mond moet nemen als het over de jaarprognose gaat: de groep wil "een geconsolideerd nettoresultaat behalen dat het resultaat van vorig boekjaar benadert, wat in  het huidige marktklimaat een uitdaging blijft". Nogal wat beleggers interpreteerden deze uitspraak als een verkapte winstwaarschuwing en stuwden het Colruyt-aandeel deze ochtend meteen 5% lager.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.