RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Albert Heijn zijn marktaandeel opkrikt

icon
Food21 januari, 2020

In Nederland wist marktleider Albert Heijn vorig jaar zijn marktaandeel stabiel te houden: een opsteker na een moeilijk 2018. Met een dominante positie op de thuismarkt hoeft de supermarktketen niet teveel op expansie of overnames te rekenen: groei zal moeten komen van innovatie. In België ligt dat anders.

 

Grote stappen gezet

Albert Heijn heeft in 2019 in Nederland een marktaandeel behaald van 34,9%. Dat cijfer was, gemeten over het hele jaar, stabiel ten opzichte van 2018, zo meldt de retailer in een persbericht. Vooral de tweede jaarhelft was sterk. Dat is goed nieuws voor de keten, die in 2018 nog marktaandeel verloor aan concurrenten als Lidl en Jumbo. Het is ook een opsteker voor CEO Marit van Egmond, die nu één jaar aan het roer staat: “Gedurende het jaar hebben we grote stappen gezet met Albert Heijn”, zegt zij. “We willen het onze klanten elke dag makkelijker maken. Om beter te eten, om waar en wanneer zij dat willen hun dagelijkse boodschappen te doen en, natuurlijk, om die boodschappen betaalbaar te maken.”

 

De supermarktketen vernieuwde vorig jaar 123 supermarkten naar het nieuwe winkelconcept waarin vers en voordeel nog meer centraal staan. Er kwamen 20 nieuwe winkels bij: het totale aantal bedraagt nu 1029 verkooppunten. In België groeide de retailer van 42 naar 49 winkels. Ook digitalisering was een prioriteit: AH bezorgde bijna 22 miljoen kratten met boodschappen bij klanten aan huis en de app kende 60% meer actieve gebruikers.

 

Ruimere openingsuren

Albert Heijn werkt sinds afgelopen najaar in een vereenvoudigde structuur met minder managementlagen. Een opmerkelijke maatregel waarmee de retailer de omzet hoopt te verhogen, is de verruiming van de openingstijden: meer dan één op de drie Nederlandse supermarkten is nu tot 22u geopend. Ook zijn de winkels vaker en langer open op zondag, meldt Distrifood. Woordvoerder Ronald van der Aart bevestigt aan het blad dat klanten behoefte hebben aan ruimere openingstijden: “We hebben gemerkt dat hier lokaal met enige regelmaat behoefte aan is. Daar waar mogelijk proberen we tegemoet te komen aan deze behoefte, in samenwerking met onze franchisenemers.”

 

Het is een logische zet: met een marktaandeel van bijna 35% heeft de marktleider maar weinig ruimte om te groeien door expansie, want overnames lopen het risico een ‘nee’ te krijgen van de concurrentiewaakhond. Rivalen als Jumbo en Lidl hebben die ruimte nog wel. Daardoor ziet Albert Heijn zich genoodzaakt om andere groeipistes te verkennen: e-commerce, logistieke efficiëntie, selfscanning, winkelvernieuwingen, een upgrade van het assortiment met meer vers, slimmere acties… In België is er uiteraard nog wél flink wat expansiepotentieel. Met binnenkort alweer een nieuwe vestiging in de Brusselse rand, op het retailpark Pajot in Sint-Pieters-Leeuw, flirt de retailer opnieuw met de Franstalige klant, net als in Wemmel en Zaventem.

 

Op 12 februari publiceert Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, de cijfers over het vierde kwartaal en het gehele jaar 2019.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN