RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo promoot Carrefour Belgium lokale producenten

icon
Food13 januari, 2017

Al in 2012 lanceerde Carrefour Belgium een initiatief om lokale producenten te promoten. Een charter regelt de relatie tussen de partners. Voor een stand van zaken ontmoeten we Pascal Léglise, directeur kwaliteit en duurzame ontwikkeling.

Engagementen

Wanneer nam Carrefour het initiatief om lokale producenten te promoten?
“Het begon in 2012 op de landbouwbeurs van Libramont. We stelden ons tot doel om een commerciële vertrouwensrelatie op te bouwen tussen een grote distributeur zoals wij en de kleine lokale producent. De enige vraag die we aan de producenten hebben gesteld, was de volgende: waarom zijn jullie bang om met de grootdistributie te werken?”

 

“Op basis van de verschillende opmerkingen die we ontvingen, konden we een charter opstellen met alle engagementen die Carrefour tegenover hen wil opnemen. Zelf stellen we slechts twee eisen: enerzijds dat ze in regel zouden zijn met het FAVV, anderzijds dat ze bereid zouden zijn om deel te nemen aan demonstraties van hun producten in onze winkels.” 

 

“In 2013 zijn we dan officieel begonnen met het opnemen van lokale producten in onze hypermarkten van Herstal en Mons Les Grands Prés. Via mond-tot-mond reclame tussen producenten onderling konden we het assortiment in onze winkels stelselmatig uitbreiden. Het principe is dat de grootste partner zich aanpast aan de schaal en de praktijken van de kleinste.”

 

Geen exclusiviteit

Welke belangrijke punten zijn opgenomen in het charter tussen de groep Carrefour en de lokale producenten? 

“Eerst en vooral: een rechtstreekse relatie tussen de producent en de winkel. Het is erg belangrijk om een direct contact te hebben zonder tussenpersoon, tenzij de producent dat zou vragen. We leggen geen enkel productievolume op. We respecteren de hoeveelheid producten die tot ons komt en we zorgen ervoor dat de rayons nooit leeg zijn, door een beroep te doen op andere producenten die kunnen depanneren gedurende de vastgestelde periode.”

 

“Wat de prijs betreft: de producent krijgt wat hij vraagt en wij stellen een verkoopprijs vast die rekening houdt met de kwaliteit van het product, dat we eerder in het hogere gamma situeren. Onze groep verbindt er zich toe om binnen de dertig dagen te betalen. Bovendien legt het charter geen enkele exclusiviteit op. De producent is vrij om zijn product aan te bieden aan de concurrentie of aan andere sectoren. We raden hen enkel aan om nooit meer dan 20% van hun zakencijfer te realiseren bij één enkele klant.”

 

“Tot slot garanderen we de authenticiteit en de transparantie naar onze klanten door de volledige contactgegevens van de lokale producent te communiceren, als die daarmee akkoord is. Omdat we intussen zo’n groot aantal lokale producenten voeren, zullen we overgaan tot het installeren van een digitaal platform waarop ze met een technische fiche aanwezig zijn.”

 

Vereenvoudigde procedures

Hoe verloopt de selectie van de lokale producten? Aan welke voorwaarden moeten ze voldoen om een plaats in de rekken te veroveren? 
“Voor onze producenten passen we een simpel contract toe waarin de engagementen staan die Carrefour opneemt tegenover hen. De administratieve procedures en de voorwaarden om opgenomen te worden, werden eveneens vereenvoudigd. De producenten verkopen onder hun eigen merk. We begeleiden hen wanneer we vermoeden dat de producten een gezondheidsrisico kunnen inhouden, zoals bij producten op basis van rauwe melk bijvoorbeeld.”

 

“In de winkels reserveren we een verkoopmeubel voor lokale producenten, met een specifieke onthaalruimte. Zowel in onze hypermarkten als in onze markets krijgt deze ruimte de nodige aandacht. We laten onze winkelverantwoordelijken de vrijheid om de beste plaatsing te bekijken in samenwerking met de producenten, en om de menselijke relaties te onderhouden.”

 

10.000 producten

Kunnen ook de franchisewinkels, zoals de buurtwinkels, hier een rol spelen? 
“Onze franchisenemers gingen al directe relaties aan met lokale producenten, maar nog niet op dezelfde manier. Dit concept geldt voor onze geïntegreerde winkels, en de franchisés passen het toe in functie van hun noden. In de hypermarkten kunnen we ettelijke meters wijden aan lokale producten. In de supermarkten is er wat minder plaats en zijn ze eerder bij de versafdelingen terug te vinden. Bij express beperken we ons tot de paradepaardjes van de regio.”

 

Zijn de verkopen een succes? Kunnen jullie concrete resultaten meegeven? 
“Elk jaar verhogen we de omzet. We begonnen met het concept in Wallonië, daarna kwam het naar in Brussel en uiteindelijk naar Vlaanderen. Over het hele land werken we nu samen met 750 lokale producenten die zo’n 10.000 producten commercialiseren.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN