Crisis en boete doen Heiploeg das om | RetailDetail

Crisis en boete doen Heiploeg das om

Crisis en boete doen Heiploeg das om

Heiploeg, de grootste garnalenleverancier van Europa, doet de boeken dicht. De economische crisis en een miljoenenboete liggen aan de basis van het faillissement. Het Oostendse Morubel wordt evenwel veilig ondergebracht in een stichting.

Crisis nekt grootste garnalenleverancier

De economische crisis, vooral in Zuid-Europa, heeft ervoor gezorgd dat Heiploeg miljoenen verlies leed. Niet alleen lieten consumenten ‘dure’ garnalen links liggen, concurrenten streden een harde prijzenslag en supermarkten speelden daar handig op in. Het resultaat was een miljoenenverlies terwijl het bedrijf al met een schuldenlast van 130 miljoen euro opgescheept zat.


De crisis zou echter niet de enige boosdoener zijn. Heiploeg kreeg namelijk een boete van meer dan 27 miljoen euro nadat de Europese Commissie van oordeel was dat het bedrijf zich schuldig maakte aan kartelvorming. Tegen deze uitspraak loopt nog een beroep, maar volgens Heiploeg was de situatie, zelfs zonder die monsterboete, onhoudbaar.


Het resultaat is dat 60 voltijdse arbeidsplaatsen in Groningen op de helling komen te staan, zelfs wanneer een doorstart zou kunnen gemaakt worden als afdeling van het visverwerkingsbedrijf Parlevliet & Van der Plas. Die doorstart zal wel mogelijk maken dat 300 medewerkers aan de slag kunnen blijven, al is het dan onder minder gunstige arbeidsvoorwaarden.


Oostendse diepvriesafdeling veiliggesteld

De toekomst van de in Oostende gebaseerde diepvriesafdeling Morubel ziet er dan weer wel rooskleurig uit. Het bedrijf werd in een stichting ondergebracht en is daardoor volledig losgekoppeld van Heiploeg. “Wij zijn  financieel gezond en kunnen nu onze eigen koers varen”, aldus commercieel directeur van Morubel Nadine Verbruggen.


De stichting heeft ondertussen al een kersverse raad van bestuur en is enkel nog op zoek naar een nieuwe aandeelhouder. In Oostende werken 105 mensen en wordt een omzet gedraaid van tachtig miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.