Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op | RetailDetail

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Discounter Colruyt heeft, nog meer dan verwacht, kunnen profiteren van de crisis die Europa in zijn greep blijft houden. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat gingen zes procent omhoog, maar vooral de stijging van het marktaandeel tot 26% was een stevige opsteker voor de keten.

Crisis helpt Colruyt handje

Met een omzet van 8,3 miljard euro doet Colruyt het dus nog 5,9% beter dan vorig jaar, of liefst 6,2% op vergelijkbare basis. Als reden voor het succes verwijst Colruyt naar zijn "laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties", waarmee de keten "tegemoet komt aan de dalende koopkracht van de consument."

 

Ondanks de licht gedaalde brutowinstmarge, van 25,6 naar 25,3%, ging ook de winst met zo'n vijf procent omhoog: Colruyt boekte de voorbije twaalf maanden een brutowinst van 2,106 miljard euro en een nettowinst van 354 miljoen euro (+3,1%). Ook over de grens gaat het goed met Colruyt: de Halse discounter presteerde in Frankrijk een mooie omzetstijging van 17%, die door de vele investeringen echter nog niet werd omgezet in positieve winstcijfers.

 

Wisselend beeld over andere activiteiten

De andere retailactiviteiten van Colruyt lieten een wisselend beeld optekenen: dankzij een aantal winkelopeningen mochten de formules OKay en Bio-Planet een omzetgroei van 11% noteren, terwijl DreamLand en DreamBaby leden onder het slechte weer en amper 2,8% omzet konden bijverdienen.

 

Spar Retail en de andere groothandelsactiviteiten mochten dan weer 9,8% omzetgroei vieren, terwijl de foodservice met 4,2% groeide. Beide takken samen zijn inmiddels goed voor één zesde van de totale groepsomzet. De tankstations van DATS24 ten slotte brachten bijna 15% meer in het laatje.

 

Doordat de economisch moeilijke periode nog steeds niet meteen over lijkt te gaan, kan Colruyt bovendien met gezond vertrouwen uitkijken naar een nieuw boekjaar dat de keten als "uitdagend" bestempelt. Vooral de kostengroei wordt wel als werkpunt gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon wil nog zes kassaloze winkels openen

23/02/2018

Er komen na de opening van de eerste Amazon Go-winkel vorige maand nog minstens zes van de hoogtechnologische en kassaloze winkels gemakswinkels bij. Onder meer Los Angeles en Seattle krijgen nieuwe Amazon Go-winkels.

Belgische CEO Le Pain Quotidien verlaat bedrijf

23/02/2018

Vincent Herbert heeft na 17 jaar besloten om zijn functie als CEO van Le Pain Quotidien neer te leggen. Hij wordt opgevolgd door Jerry Gamez, die flink wat ervaring heeft bij fastfoodketen Burger King en Walmart.

Filet Pur: Uw portie speculatieve onzin

23/02/2018

Here we go again: foodretail is in essentie slechts een loopgravenoorlog. Maar wie haalt de consument uit z’n winterdepressie? Hier ligt een ondankbare taak voor het wekelijkse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food!

Ontdek de smaak van morgen op Tavola 2018: 11-12-13 maart 2018 in Kortrijk Xpo

23/02/2018

(publireportage) Delicatessen & hoge kwaliteit maken van Tavola een topevent voor de foodretail,  met 450 marktleiders én ambachtelijke fabrikanten, en veel nieuwigheden. We stellen u graag de winnaars van de Gouden Tavola voor.

Takeaway.com neemt Oost-Europese concurrenten over

23/02/2018

Fastfoodleveraar Takeaway.com heeft zijn Bulgaarse sectorgenoot BGmenu en het Roemeense Oliviera overgekocht en komt zo weer een stap dichter bij zijn doel Europees marktleider te worden.

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Back to top