Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op | RetailDetail

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Discounter Colruyt heeft, nog meer dan verwacht, kunnen profiteren van de crisis die Europa in zijn greep blijft houden. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat gingen zes procent omhoog, maar vooral de stijging van het marktaandeel tot 26% was een stevige opsteker voor de keten.

Crisis helpt Colruyt handje

Met een omzet van 8,3 miljard euro doet Colruyt het dus nog 5,9% beter dan vorig jaar, of liefst 6,2% op vergelijkbare basis. Als reden voor het succes verwijst Colruyt naar zijn "laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties", waarmee de keten "tegemoet komt aan de dalende koopkracht van de consument."

 

Ondanks de licht gedaalde brutowinstmarge, van 25,6 naar 25,3%, ging ook de winst met zo'n vijf procent omhoog: Colruyt boekte de voorbije twaalf maanden een brutowinst van 2,106 miljard euro en een nettowinst van 354 miljoen euro (+3,1%). Ook over de grens gaat het goed met Colruyt: de Halse discounter presteerde in Frankrijk een mooie omzetstijging van 17%, die door de vele investeringen echter nog niet werd omgezet in positieve winstcijfers.

 

Wisselend beeld over andere activiteiten

De andere retailactiviteiten van Colruyt lieten een wisselend beeld optekenen: dankzij een aantal winkelopeningen mochten de formules OKay en Bio-Planet een omzetgroei van 11% noteren, terwijl DreamLand en DreamBaby leden onder het slechte weer en amper 2,8% omzet konden bijverdienen.

 

Spar Retail en de andere groothandelsactiviteiten mochten dan weer 9,8% omzetgroei vieren, terwijl de foodservice met 4,2% groeide. Beide takken samen zijn inmiddels goed voor één zesde van de totale groepsomzet. De tankstations van DATS24 ten slotte brachten bijna 15% meer in het laatje.

 

Doordat de economisch moeilijke periode nog steeds niet meteen over lijkt te gaan, kan Colruyt bovendien met gezond vertrouwen uitkijken naar een nieuw boekjaar dat de keten als "uitdagend" bestempelt. Vooral de kostengroei wordt wel als werkpunt gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.