Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Discounter Colruyt heeft, nog meer dan verwacht, kunnen profiteren van de crisis die Europa in zijn greep blijft houden. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat gingen zes procent omhoog, maar vooral de stijging van het marktaandeel tot 26% was een stevige opsteker voor de keten.

Crisis helpt Colruyt handje

Met een omzet van 8,3 miljard euro doet Colruyt het dus nog 5,9% beter dan vorig jaar, of liefst 6,2% op vergelijkbare basis. Als reden voor het succes verwijst Colruyt naar zijn "laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties", waarmee de keten "tegemoet komt aan de dalende koopkracht van de consument."

 

Ondanks de licht gedaalde brutowinstmarge, van 25,6 naar 25,3%, ging ook de winst met zo'n vijf procent omhoog: Colruyt boekte de voorbije twaalf maanden een brutowinst van 2,106 miljard euro en een nettowinst van 354 miljoen euro (+3,1%). Ook over de grens gaat het goed met Colruyt: de Halse discounter presteerde in Frankrijk een mooie omzetstijging van 17%, die door de vele investeringen echter nog niet werd omgezet in positieve winstcijfers.

 

Wisselend beeld over andere activiteiten

De andere retailactiviteiten van Colruyt lieten een wisselend beeld optekenen: dankzij een aantal winkelopeningen mochten de formules OKay en Bio-Planet een omzetgroei van 11% noteren, terwijl DreamLand en DreamBaby leden onder het slechte weer en amper 2,8% omzet konden bijverdienen.

 

Spar Retail en de andere groothandelsactiviteiten mochten dan weer 9,8% omzetgroei vieren, terwijl de foodservice met 4,2% groeide. Beide takken samen zijn inmiddels goed voor één zesde van de totale groepsomzet. De tankstations van DATS24 ten slotte brachten bijna 15% meer in het laatje.

 

Doordat de economisch moeilijke periode nog steeds niet meteen over lijkt te gaan, kan Colruyt bovendien met gezond vertrouwen uitkijken naar een nieuw boekjaar dat de keten als "uitdagend" bestempelt. Vooral de kostengroei wordt wel als werkpunt gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top