Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op | RetailDetail

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Crisis levert Colruyt mooie winst- en omzetgroei op

Discounter Colruyt heeft, nog meer dan verwacht, kunnen profiteren van de crisis die Europa in zijn greep blijft houden. Zowel de omzet als het bedrijfsresultaat gingen zes procent omhoog, maar vooral de stijging van het marktaandeel tot 26% was een stevige opsteker voor de keten.

Crisis helpt Colruyt handje

Met een omzet van 8,3 miljard euro doet Colruyt het dus nog 5,9% beter dan vorig jaar, of liefst 6,2% op vergelijkbare basis. Als reden voor het succes verwijst Colruyt naar zijn "laagsteprijzenstrategie en bijkomende kortingacties", waarmee de keten "tegemoet komt aan de dalende koopkracht van de consument."

 

Ondanks de licht gedaalde brutowinstmarge, van 25,6 naar 25,3%, ging ook de winst met zo'n vijf procent omhoog: Colruyt boekte de voorbije twaalf maanden een brutowinst van 2,106 miljard euro en een nettowinst van 354 miljoen euro (+3,1%). Ook over de grens gaat het goed met Colruyt: de Halse discounter presteerde in Frankrijk een mooie omzetstijging van 17%, die door de vele investeringen echter nog niet werd omgezet in positieve winstcijfers.

 

Wisselend beeld over andere activiteiten

De andere retailactiviteiten van Colruyt lieten een wisselend beeld optekenen: dankzij een aantal winkelopeningen mochten de formules OKay en Bio-Planet een omzetgroei van 11% noteren, terwijl DreamLand en DreamBaby leden onder het slechte weer en amper 2,8% omzet konden bijverdienen.

 

Spar Retail en de andere groothandelsactiviteiten mochten dan weer 9,8% omzetgroei vieren, terwijl de foodservice met 4,2% groeide. Beide takken samen zijn inmiddels goed voor één zesde van de totale groepsomzet. De tankstations van DATS24 ten slotte brachten bijna 15% meer in het laatje.

 

Doordat de economisch moeilijke periode nog steeds niet meteen over lijkt te gaan, kan Colruyt bovendien met gezond vertrouwen uitkijken naar een nieuw boekjaar dat de keten als "uitdagend" bestempelt. Vooral de kostengroei wordt wel als werkpunt gezien.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".