CVC Capital goed op weg om Devos Lemmens te kopen

CVC Capital goed op weg om Devos Lemmens te kopen

De Britse durfkapitalist CVC Capital Partners is exclusieve finale onderhandelingen begonnen met de Campbell Soup Company rond de overname van een aantal Europese activiteiten. In ons land gaat het onder meer om merken als Devos Lemmens en Imperial.

Finale onderhandelingen

De Britse durfkapitalist CVC Capital Partners, die onlangs nog bpost naar de beurs bracht en zijn aandeel in fruitgroep Univeg verkocht, is exclusieve finale onderhandelingen begonnen met de Campbell Soup Company voor een overname van een aantal Europese activiteiten.

 

Campbell Soup Europe heeft onder meer de merken Devos Lemmens, Royco, Liebig, Déli Soup, Erasco, Bla Band, Touch of Taste en Lacroix in zijn portefeuille. In boekjaar 2012 realiseerde de Europese tak, die zo'n 1.300 medewerkers telt, een omzet van zowat 400 miljoen euro - dat is ongeveer 7% van de groepsomzet.

 

De deal is wel nog niet rond, zo beklemtoont men bij Campbell. Daarna moeten ook nog de Europese concurrentie-autoriteiten het licht op groen zetten, maar dat CVC Capital het nieuws zelf in een persbericht wereldkundig maakte, bewijst dat de durfkapitalist zo goed als zeker is van zijn stuk. Een overnamebedrag is niet genoemd.

 

Hoofdzetel in Puurs

Campbell Soup Europe telt in ons land zowat 240 werknemers. Het gaat onder meer om de productievestiging van Devos Lemmens (sauzen) en van Imperial (bakproducten), beide in Puurs, en de activiteit van Déli Soup. Ook het hoofdkwartier van Campbell Europe bevindt zich in Puurs.

 

Als de deal doorgaat, wordt CVC Capital eigenaar van enkele merken waarvan de geschiedenis tot in de 19e eeuw (en soms vroeger) teruggaat. Devos Lemmens werd in 1886 opgericht in Antwerpen en fuseerde in 1966 met De Blauwe Hand, de Antwerpse azijnmaker die al in 1760 werd gesticht.

 

Twee jaar later volgde dan een fusie met Imperial Products, een fabrikant van bak- en puddingpoeder. Bijna twee decennia ging het fusiebedrijf door het leven als Continental Foods, tot het in 1985 werd gekocht door Campbell Soup.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top