"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper" | RetailDetail

"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

De dagelijkse boodschappen zullen tot 10 % goedkoper worden in België, verwachten marktonderzoekers Nielsen en de analisten van Rabo.

Prijzen liggen lager in buurlanden

Nielsen en Rabo zien verschillende redenen voor een verwachte prijsdaling. De belangrijkste is het opgelopen prijsverschil met het buitenland: de Belgische prijzen liggen zo’n 7% à 14% procent hoger dan in de buurlanden. Dat komt vooral omdat de prijzen de afgelopen jaren sterker stegen in België.

 

Voorts is er de komst van Albert Heijn, die het prijspeil van concurrenten in de onmiddellijke buurt van een AH-vestiging al gemiddeld 2 procent heeft gedrukt. Nu Albert Heijn steeds meer winkels opent, wordt hun impact op de prijzen groter.

 

Tegelijk is er sowieso meer focus op prijs: de harddiscounters hebben de laatste jaren aan terrein gewonnen. Onder meer Colruyt en Delhaize hebben zich aan die situatie al moeten aanpassen door tijdelijke en permanente prijsacties en er zijn weinig redenen om te verwachten dat dit zal veranderen.

 

Goedkopere private label knabbelt aan merkproducten

Een andere reden die eveneens op een grotere prijsgevoeligheid van de consument voor de prijs wijst, is de opmars van de goedkopere huismerken. Ze nemen een steeds grotere hap uit de markt en vormen daardoor een grotere bedreiging voor de merkproducten, temeer daar volgens Nielsen het prijsverschil tussen private label en merkproducten is gestegen van 78% in 2009 naar 87% in 2013.

 

Die focus op de prijs heeft bovendien ook de ketens die zich in dit segment bevinden ertoe aangezet om zich sterker te ontwikkelen dan de meer waardegedreven ketens, waardoor hun impact zal stijgen.

 

Opkomst e-commerce zet ook druk

Ten slotte is er ook de opkomst van de e-commerce, die zich in België later manifesteerde dan in andere landen, maar nu toch volop doorbreekt. Hoewel het fenomeen zich vooral in de non-food stelt, heeft het ook een weerslag op food.

 

Rabo Securities verwacht overigens niet dat er een big bang komt: de bankiers gaan eerder uit van een geleidelijke daling van de verkoopprijzen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.