"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper" | RetailDetail

"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

De dagelijkse boodschappen zullen tot 10 % goedkoper worden in België, verwachten marktonderzoekers Nielsen en de analisten van Rabo.

Prijzen liggen lager in buurlanden

Nielsen en Rabo zien verschillende redenen voor een verwachte prijsdaling. De belangrijkste is het opgelopen prijsverschil met het buitenland: de Belgische prijzen liggen zo’n 7% à 14% procent hoger dan in de buurlanden. Dat komt vooral omdat de prijzen de afgelopen jaren sterker stegen in België.

 

Voorts is er de komst van Albert Heijn, die het prijspeil van concurrenten in de onmiddellijke buurt van een AH-vestiging al gemiddeld 2 procent heeft gedrukt. Nu Albert Heijn steeds meer winkels opent, wordt hun impact op de prijzen groter.

 

Tegelijk is er sowieso meer focus op prijs: de harddiscounters hebben de laatste jaren aan terrein gewonnen. Onder meer Colruyt en Delhaize hebben zich aan die situatie al moeten aanpassen door tijdelijke en permanente prijsacties en er zijn weinig redenen om te verwachten dat dit zal veranderen.

 

Goedkopere private label knabbelt aan merkproducten

Een andere reden die eveneens op een grotere prijsgevoeligheid van de consument voor de prijs wijst, is de opmars van de goedkopere huismerken. Ze nemen een steeds grotere hap uit de markt en vormen daardoor een grotere bedreiging voor de merkproducten, temeer daar volgens Nielsen het prijsverschil tussen private label en merkproducten is gestegen van 78% in 2009 naar 87% in 2013.

 

Die focus op de prijs heeft bovendien ook de ketens die zich in dit segment bevinden ertoe aangezet om zich sterker te ontwikkelen dan de meer waardegedreven ketens, waardoor hun impact zal stijgen.

 

Opkomst e-commerce zet ook druk

Ten slotte is er ook de opkomst van de e-commerce, die zich in België later manifesteerde dan in andere landen, maar nu toch volop doorbreekt. Hoewel het fenomeen zich vooral in de non-food stelt, heeft het ook een weerslag op food.

 

Rabo Securities verwacht overigens niet dat er een big bang komt: de bankiers gaan eerder uit van een geleidelijke daling van de verkoopprijzen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.