"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

"Dagelijkse boodschappen worden tot 10% goedkoper"

De dagelijkse boodschappen zullen tot 10 % goedkoper worden in België, verwachten marktonderzoekers Nielsen en de analisten van Rabo.

Prijzen liggen lager in buurlanden

Nielsen en Rabo zien verschillende redenen voor een verwachte prijsdaling. De belangrijkste is het opgelopen prijsverschil met het buitenland: de Belgische prijzen liggen zo’n 7% à 14% procent hoger dan in de buurlanden. Dat komt vooral omdat de prijzen de afgelopen jaren sterker stegen in België.

 

Voorts is er de komst van Albert Heijn, die het prijspeil van concurrenten in de onmiddellijke buurt van een AH-vestiging al gemiddeld 2 procent heeft gedrukt. Nu Albert Heijn steeds meer winkels opent, wordt hun impact op de prijzen groter.

 

Tegelijk is er sowieso meer focus op prijs: de harddiscounters hebben de laatste jaren aan terrein gewonnen. Onder meer Colruyt en Delhaize hebben zich aan die situatie al moeten aanpassen door tijdelijke en permanente prijsacties en er zijn weinig redenen om te verwachten dat dit zal veranderen.

 

Goedkopere private label knabbelt aan merkproducten

Een andere reden die eveneens op een grotere prijsgevoeligheid van de consument voor de prijs wijst, is de opmars van de goedkopere huismerken. Ze nemen een steeds grotere hap uit de markt en vormen daardoor een grotere bedreiging voor de merkproducten, temeer daar volgens Nielsen het prijsverschil tussen private label en merkproducten is gestegen van 78% in 2009 naar 87% in 2013.

 

Die focus op de prijs heeft bovendien ook de ketens die zich in dit segment bevinden ertoe aangezet om zich sterker te ontwikkelen dan de meer waardegedreven ketens, waardoor hun impact zal stijgen.

 

Opkomst e-commerce zet ook druk

Ten slotte is er ook de opkomst van de e-commerce, die zich in België later manifesteerde dan in andere landen, maar nu toch volop doorbreekt. Hoewel het fenomeen zich vooral in de non-food stelt, heeft het ook een weerslag op food.

 

Rabo Securities verwacht overigens niet dat er een big bang komt: de bankiers gaan eerder uit van een geleidelijke daling van de verkoopprijzen in België.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top