Dan toch witte rook bij Ketenoverleg Varkenssector

Dan toch witte rook bij Ketenoverleg Varkenssector

Er is een akkoord bereikt tijdens het ketenoverleg rond de crisis in de varkenssector. De tekst wordt nu voorgelegd aan de Mededingingsautoriteiten en aan Europa, al zijn nog lang niet alle praktische modaliteiten uitgewerkt.

10 miljoen euro gegarandeerd

Een week na het afspringen van de gesprekken, zijn "alle representatieve organisaties die lid zijn van het ketenoverleg unaniem akkoord gegaan met een tekst, die zal worden voorgelegd aan de Mededingingsautoriteiten om een dringende maatregel in te voeren in het kader van de crisis in de varkenssector", zo meldt het kabinet van federaal landbouwminister Willy Borsus (MR) vanochtend in een persbericht. Er moeten wel "nog bijkomende praktische modaliteiten worden uitgewerkt voor deze tekst."

 

De tekst voorziet nu al in een "duidelijke doelstelling om een fonds samen te brengen van 15 miljoen euro op basis van 0,15 euro/kg vers varkensvlees, gecommercialiseerd gedurende maximum 12 maanden". Daarbij is "een bedrag van 10 miljoen euro gegarandeerd".

 

Hoe groot de toeslag per kilogram 'halve karkassen' of 'ontbeende stukken klaar om te versnijden' zal zijn, moet nog worden berekend op basis van het gemiddelde rendement van de versnijding. Wel is afgesproken dat het bedrag zal worden geïnd door de slachthuizen, uitsnijderijen en groothandels. Die zullen een aparte lijn vermelden op hun facturen aan de B2C-kanalen in België: retailers, slagers en horeca. De vleeswarenbedrijven blijven uitdrukkelijk buiten schot.

 

"Zolang het akkoord loopt, zien de partners van het ketenoverleg af van acties die eventueel economische schade kunnen berokkenen aan de operatoren uit de agrovoedingsketen", klinkt het nog in de mededeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top