RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunts
  • Masterclasses
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-ColaDanoneMondelez
  • Onderwerpen AnalyseBedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone, Coca-Cola en Mondelez verwachten meer, retailers betalen de rekening

icon
Food27 juli, 2022
Shutterstock.com

De tweespalt tussen retailers en merkproducenten wordt groter: Danone, Coca-Cola, Mondelez, … allemaal verhogen ze hun verwachtingen voor dit jaar, terwijl retailreus Walmart gisteren nog het tegenovergestelde deed.

Chocolade boven alles

Walmart ziet de marges verdampen, terwijl FMCG-reuzen van Mondelez tot Unilever hun verwachtingen voor dit jaar net optrekken. Danone verwacht nu een vergelijkbare omzetgroei van 5 à 6%, ten opzichte van 3 tot 5% eerder. De omzet groeide vorig kwartaal namelijk met 7,7%, beduidend meer dan waar analisten op rekenden. CEO Antoine de Saint-Affrique noemt de eerste jaarhelft bemoedigend. Al denkt de topman wel dat de operationele marge toch lager zal uitkomen dan vorig jaar.

Mondelez denkt dit jaar zelfs dubbel zo hard te zullen groeien als eerst verwacht: de koekjesproducent verhoogt de omzetprognose van 4% naar 8%. In het tweede kwartaal tekende de Milka-maker een indrukwekkende volumegroei van 5% op, ondanks de hogere prijzen. “Terwijl consumenten groeiende frustratie uiten over de stijgende prijzen voor een breed scala aan goederen en diensten, blijven ze chocolade en koekjes zien als betaalbare verwennerijen en een belangrijke oppepper,” zegt CEO Dirk Van de Put aan Reuters. Het maakt dus niet uit hoeveel ze kosten.

Liever cola dan kleren

Ook Coca-Cola houdt bijzonder goed stand. Vorig kwartaal steeg de autonome omzet met 16%, vooral met dank aan prijsstijgingen. De winst en marges blijven ondertussen behoorlijk stabiel, zelfs ondanks leverachterstanden en hogere kosten. De Amerikaanse drankengigant rekent nu op dubbelcijferige omzetgoei (12-13%) voor het hele jaar, in tegenstelling tot de eerder voorspelde 7 à 8%.

De leveranciers slagen er vlot in hun hogere kosten door te rekenen – de prijzen stegen zo’n 10% dit jaar bij Unilever – maar de retailers betalen de rekening. Mensen geven nu minder uit aan producten met hogere marges, zoals kleding of elektronica, gaf Walmart maandag toe. Hoewel de omzet voor voeding stijgt, verwacht de retailer een pak minder winst. Consumenten zijn nu ook extra gevoelig voor prijsacties en rekenen op hun supermarkten om budgetvriendelijke oplossingen te bieden. De concurrentiestrijd tussen de supermarkten laait zo op, met verdere margedruk als gevolg.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De tweespalt tussen retailers en merkproducenten wordt groter: Danone, Coca-Cola, Mondelez, … allemaal verhogen ze hun verwachtingen voor dit jaar, terwijl retailreus Walmart gisteren nog het tegenovergestelde deed.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food2 juni, 2023
    “Jumbo zet door in België”

    Er is geen sprake van dat Jumbo uit België vertrekt, zegt CEO Ton van Veen: de Belgische winkels groeien hard in omzet en kandidaat-franchisenemers melden zich. Op de thuismarkt wil de topman de formule wel aanscherpen.

  • icon
    Food2 juni, 2023
    [Filet Pur] Uit de nek gekletst

    Vliegen de deur uit: gewaardeerde medewerkers, verlieslatende filialen en minderwaardige hamburgers. En wat horen we waaien: staat het Gele Gevaar wérkelijk te koop? Dát is pas een vraag voor Filet Pur!

  • icon
    Food2 juni, 2023
    Pauwels Sauzen blijft verrassen

    (publireportage) Pauwels Sauzen, opgericht in 1909 en bekend van in de frituren, lanceerde in 2021 onder zijn eigen merk een retailassortiment. Vorig jaar werden grote stappen gezet in dit foodretailkanaal want vandaag is het merk haast niet meer weg te denken in de supermarkt.

Evenementen
  • 15
    jun

    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun

    Food Congress
Meest gelezen
  • icon

    Food24 mei, 2023

    “Lage prijzen, maar geen lage lonen bij Aldi”

  • icon

    Food10 mei, 2023

    Frans Muller: “Delhaize franchiseren is enige optie”

  • icon

    Food23 mei, 2023

    “Geen millimeter vooruitgang” bij Delhaize, of bocht in de maak?

  • icon

    Food17 mei, 2023

    Academici en kunstenaars roepen op tot boycot Delhaize

Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN