Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in | RetailDetail

Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone verandert het marketinggeweer van schouder nu zijn gezondheidsclaims in steeds meer landen de wind van voren krijgen. De Franse zuivelreus schakelt de Colombiaanse zangeres Shakira in om Activia-yoghurt aan te prijzen.

Geen gezondheidsclaim meer

"Het is de eerste keer dat we een wereldster inzetten, dus streven we ook naar een wereldwijde impact", zegt marketingdirecteur Santiago Mier. De campagne zal te zien zijn in 55 landen wereldwijd en wordt zowel op affiches, in de printmedia, op radio, televisie én het internet te zien zijn. Welke investering met de campagne gepaard gaat, wil Mier niet kwijt.

 

Shakira zal het echter niet meer mogen hebben over de heilzame effecten van de probiotica in Activia op de spijsvertering. De baseline van de campagne wordt namelijk "Feeling good starts from the inside" ("Je goed voelen start van binnen").

 

Die opmerkelijke verandering in communicatie is ingegeven door het feit dat steeds meer overheden de gezondheidsclaims aan banden leggen waarmee voedingsproducenten graag uitpakken, of ze minstens serieus tegen het licht houden. In Zwitserland mag Danone bijvoorbeeld wel nog de positieve effecten van de probiotica in zijn yoghurt aanprijzen, de Europese Unie is op dat vlak een pak strenger.

 

Verkoop Activia stagneert

Danone verkocht vorig jaar wereldwijd voor zo'n 2,5 miljard euro aan Activia, ongeveer hetzelfde niveau als het jaar voordien. In groeilanden als Brazilië, Rusland en China stijgt de verkoop nog, maar vooral de Europese markt heeft zwaar te lijden onder de economische terugval, aldus Mier.

 

Danone is 's werelds grootste yoghurtbedrijf, met een wereldwijd marktaandeel van zo'n 20%. Onderzoeksbureau Euromonitor International raamt de retailwaarde van die markt op 80,4 miljard dollar (bijna 58 miljard euro) op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".