Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in | RetailDetail

Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone verandert het marketinggeweer van schouder nu zijn gezondheidsclaims in steeds meer landen de wind van voren krijgen. De Franse zuivelreus schakelt de Colombiaanse zangeres Shakira in om Activia-yoghurt aan te prijzen.

Geen gezondheidsclaim meer

"Het is de eerste keer dat we een wereldster inzetten, dus streven we ook naar een wereldwijde impact", zegt marketingdirecteur Santiago Mier. De campagne zal te zien zijn in 55 landen wereldwijd en wordt zowel op affiches, in de printmedia, op radio, televisie én het internet te zien zijn. Welke investering met de campagne gepaard gaat, wil Mier niet kwijt.

 

Shakira zal het echter niet meer mogen hebben over de heilzame effecten van de probiotica in Activia op de spijsvertering. De baseline van de campagne wordt namelijk "Feeling good starts from the inside" ("Je goed voelen start van binnen").

 

Die opmerkelijke verandering in communicatie is ingegeven door het feit dat steeds meer overheden de gezondheidsclaims aan banden leggen waarmee voedingsproducenten graag uitpakken, of ze minstens serieus tegen het licht houden. In Zwitserland mag Danone bijvoorbeeld wel nog de positieve effecten van de probiotica in zijn yoghurt aanprijzen, de Europese Unie is op dat vlak een pak strenger.

 

Verkoop Activia stagneert

Danone verkocht vorig jaar wereldwijd voor zo'n 2,5 miljard euro aan Activia, ongeveer hetzelfde niveau als het jaar voordien. In groeilanden als Brazilië, Rusland en China stijgt de verkoop nog, maar vooral de Europese markt heeft zwaar te lijden onder de economische terugval, aldus Mier.

 

Danone is 's werelds grootste yoghurtbedrijf, met een wereldwijd marktaandeel van zo'n 20%. Onderzoeksbureau Euromonitor International raamt de retailwaarde van die markt op 80,4 miljard dollar (bijna 58 miljard euro) op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.