Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone dropt gezondheidsclaim en huurt Shakira in

Danone verandert het marketinggeweer van schouder nu zijn gezondheidsclaims in steeds meer landen de wind van voren krijgen. De Franse zuivelreus schakelt de Colombiaanse zangeres Shakira in om Activia-yoghurt aan te prijzen.

Geen gezondheidsclaim meer

"Het is de eerste keer dat we een wereldster inzetten, dus streven we ook naar een wereldwijde impact", zegt marketingdirecteur Santiago Mier. De campagne zal te zien zijn in 55 landen wereldwijd en wordt zowel op affiches, in de printmedia, op radio, televisie én het internet te zien zijn. Welke investering met de campagne gepaard gaat, wil Mier niet kwijt.

 

Shakira zal het echter niet meer mogen hebben over de heilzame effecten van de probiotica in Activia op de spijsvertering. De baseline van de campagne wordt namelijk "Feeling good starts from the inside" ("Je goed voelen start van binnen").

 

Die opmerkelijke verandering in communicatie is ingegeven door het feit dat steeds meer overheden de gezondheidsclaims aan banden leggen waarmee voedingsproducenten graag uitpakken, of ze minstens serieus tegen het licht houden. In Zwitserland mag Danone bijvoorbeeld wel nog de positieve effecten van de probiotica in zijn yoghurt aanprijzen, de Europese Unie is op dat vlak een pak strenger.

 

Verkoop Activia stagneert

Danone verkocht vorig jaar wereldwijd voor zo'n 2,5 miljard euro aan Activia, ongeveer hetzelfde niveau als het jaar voordien. In groeilanden als Brazilië, Rusland en China stijgt de verkoop nog, maar vooral de Europese markt heeft zwaar te lijden onder de economische terugval, aldus Mier.

 

Danone is 's werelds grootste yoghurtbedrijf, met een wereldwijd marktaandeel van zo'n 20%. Onderzoeksbureau Euromonitor International raamt de retailwaarde van die markt op 80,4 miljard dollar (bijna 58 miljard euro) op jaarbasis.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top