Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage | RetailDetail

Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

(UPDATE) Danone zou zijn producten met medische voedingswaarden willen verkopen aan Nestlé. De gesprekken over de afdeling zouden al aan de gang zijn, maar er is nog niets beslist.

3 miljard euro

Danone zou een bedrag van 3 miljard euro willen krijgen en kan daarvoor meerdere partijen tegen elkaar uitspelen: zo was Fresenius een tijd geïnteresseerd, maar de Duitsers hebben ondertussen afgehaakt. Als de verkoop er komt, moet Nestlé wel nog de goedkeuring krijgen van antitrustautoriteiten.

 

Vorig jaar was de omzet van de gezondheidsafdeling van Danone goed voor 1,3 miljard euro, goed voor zes procent van de totale omzet van het bedrijf. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de vergelijkbare omzet met 5,2 procent naar 328 miljoen euro. 67 procent van die omzet wordt in Europa gehaald, met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk als de twee grootste markten.

 

"Voor Nestlé zou de aankoop van de afdeling medische voeding van Danone de juiste strategische zet zijn – of het een goede deal is, zal afhangen van de prijs", zegt James Edwardes Jones, analist van RBC Europe, aan Bloomberg. Danone benadrukt wel dat het om de divisie medische producten gaat van het bedrijf, Nutricia Medical, die losstaat van de bekende zuivelmerken van de producent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.