Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

Danone zet 'gezondheidsmerken' in de etalage

(UPDATE) Danone zou zijn producten met medische voedingswaarden willen verkopen aan Nestlé. De gesprekken over de afdeling zouden al aan de gang zijn, maar er is nog niets beslist.

3 miljard euro

Danone zou een bedrag van 3 miljard euro willen krijgen en kan daarvoor meerdere partijen tegen elkaar uitspelen: zo was Fresenius een tijd geïnteresseerd, maar de Duitsers hebben ondertussen afgehaakt. Als de verkoop er komt, moet Nestlé wel nog de goedkeuring krijgen van antitrustautoriteiten.

 

Vorig jaar was de omzet van de gezondheidsafdeling van Danone goed voor 1,3 miljard euro, goed voor zes procent van de totale omzet van het bedrijf. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg de vergelijkbare omzet met 5,2 procent naar 328 miljoen euro. 67 procent van die omzet wordt in Europa gehaald, met het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk als de twee grootste markten.

 

"Voor Nestlé zou de aankoop van de afdeling medische voeding van Danone de juiste strategische zet zijn – of het een goede deal is, zal afhangen van de prijs", zegt James Edwardes Jones, analist van RBC Europe, aan Bloomberg. Danone benadrukt wel dat het om de divisie medische producten gaat van het bedrijf, Nutricia Medical, die losstaat van de bekende zuivelmerken van de producent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top