Daskalides voor helft in handen van Duitsers | RetailDetail

Daskalides voor helft in handen van Duitsers

Daskalides voor helft in handen van Duitsers

De Duitse chocoladeproducent Halloren Schokoladenfabrik neemt 50 procent over van Bouchard Daskalides, de Gentse eigenaar van pralineketen Daskalides. De overname past in de internationale strategie van Halloren om meer chocoladeproducten te verkopen in Noord-Amerika en in Azië.

Oudste chocoladeproducent van Duitsland

De deelname van Halloren in de Vlaamse chocoladeproducent werd gisteren door het Duitse concern bekendgemaakt. Beide bedrijven kondigen meteen ook een strategisch partnerschap aan.

 

Halloren was vorig jaar goed voor 90 miljoen euro omzet en is met een geschiedenis van meer dan 200 jaar naar eigen zeggen de oudste chocoladeproducent van Duitsland. Het bedrijf telt 630 medewerkers in Halle, Delitzsch, Cremlingen en nam in 2011 al het Nederlandse Steenland over.

 

Daskalides: Gentse historie

Bouchard, dat chocolade produceert onder het huismerk "Bouchard" en daarnaast ook levert aan private labels, is sinds 2004 eigenaar van het bekende pralinemerk Daskalides. Dat werd opgericht in 1931 in de Gentse Veldstraat (waar nu de Fnac gevestigd is) en grootgemaakt door zoon Jean, die in 1970 aan het hoofd kwam te staan van Leonidas (dat later zou worden verkocht). Hij zou vanaf 1979 het merk Daskalides nationaal en internationaal op de kaart zetten alvorens het in 2004 aan het Gentse Bouchard te verkopen.

 

Bouchard-Daskalides, dat met een 70-tal medewerkers een jaaromzet van circa 18 miljoen euro genereert, werd in 1987 opgericht als "Bouchard L'Escaut" en exporteert intussen naar 50 landen. Het bedrijf is eigendom van de Belgische familiale holding Sea-Invest.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.