Delhaize bant ontbossing

Delhaize bant ontbossing

Greenpeace heeft vandaag het nieuws bekend gemaakt dat Delhaize als eerste keten in de wereld zal stoppen met de verkoop van producten met palmolie  die hebben bijgedragen tot de ontbossing van bepaalde gebieden.

Tegen 2018 ontbossing geband

Greenpeace had daarvoor een grote actie opgezet waarbij via mail of sociale media aan Delhaize werd gevraagd om bepaalde producten te bannen. Delhaize heeft nu te kennen gegeven dat het tegen 2018 een nulontbossingsbeleid zal invoeren.  Delhaize deed die belofte ook al eens in 2010, maar toen kwam er geen echte beleidsverandering. Nu zal het echter aan zijn leveranciers vragen om enkel nog palmolie te gebruiken van producenten die niet aan ontbossing doen.

 

Greenpeace hoopt dat ook andere grote ketens, zoals Carrefour en Colruyt, het voorbeeld van Delhaize zullen volgen. Eerder had Wilmar International, de grootste palmoliehandelaar ter wereld, ook al beloofd om enkel nog palmolie te verkopen waarbij geen ontbossing aan te pas was gekomen tijdens de productie. Ook Nestlé, Unilever, Ferrero, L'Oréal en Vandemoortele – de grootste verbruiker van palmolie in België – hebben zich al geëngageerd om enkel nog ontbossingsvrije producten te produceren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top