Delhaize blikt terug op gemengd kwartaal | RetailDetail

Delhaize blikt terug op gemengd kwartaal

Delhaize blikt terug op gemengd kwartaal

Delhaize heeft een gemengd eerste kwartaal achter de rug: in de Verenigde Staten boekte de warenhuisgroep goede verkoopcijfers, op de Belgische thuismarkt vielen ze echter tegen als gevolg van een toegenomen concurrentie. De winst steeg wel fel, van 51 naar 80 miljoen euro.

Globale omzet gaat 0,3% hoger

De globale omzet van Delhaize vlagde na het eerste kwartaal af op 5,120 miljard euro, 0,3% meer dan in dezelfde periode van 2013. Bij ongewijzigde wisselkoersen zou de vooruitgang zelfs 2,8% zijn geweest, maar de dure euro maakte de omrekening van buitenlandse inkomsten minder gunstig.

 

In de VS kende Delhaize in het eerste kwartaal een omzetgroei in lokale munt van 4,1% tot 4,353 miljard dollar. Op vergelijkbare basis, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de timing van Pasen, bedroeg de toename zelfs 4,8%. Die sterke stijging was onder meer het gevolg van het strenge winterweer, waardoor de verkopen bij Food Lion extra in de lift zaten. Na omrekening was de omzetstijging echter nog slechts 0,3% meer dan in 2013. Door de toegenomen concurrentie daalde de bedrijfsmarge er van 4,0% tot 3,6%.

 

Toegenomen concurrentie zet marge sterk onder druk

In België leden de verkopen sterk onder de toegenomen concurrentie, waardoor meer promoties nodig waren. De omzet daalde daardoor met 0,8% tot 1,210 miljard euro en de bedrijfsmarge ging zelfs van 4,8% naar 3,1%. Naast de toegenomen prijsinvesteringen keek het bedrijf immers ook aan tegen een verdere toename van de verkoopkosten en de administratieve lasten.

 

In Zuidoost-Europa boekte Delhaize een omzetstijging van 2,1% naar 731 miljoen euro, in lokale munt was er zelfs een toename met 3,5%. In Griekenland en Roemenië boekte het concern vooruitgang, in Servië kon het de negatieve trend niet keren. De bedrijfsmarge daalde voor het hele segment niettemin van 2,2% naar 1,9%.

 

Op financieel vlak boekte Delhaize in het eerste trimester een nettowinst van 80 miljoen euro. Vorig jaar bleef de teller na drie maanden nog staan op 51 miljoen euro. Die verbetering is echter niet zozeer het gevolg van operationele vooruitgang, maar van de 65 miljoen euro die vorig jaar nog werd opzijgezet voor sluitingskosten bij het Amerikaanse Sweetbay.

 

Plannen voor 180 nieuwe verkooppunten

Eind maart telde Delhaize nog 3.520 verkooppunten, 14 minder dan eind 2013. Dat aantal bevat nog wel de 54 verkooppunten in Bulgarije en 39 Bosnië-Herzegovina, die respectievelijk in het tweede en derde kwartaal uit de cijfers zullen verdwijnen omdat de activiteiten er inmiddels werden verkocht. Voorts staan nog 119 winkels in de VS te koop. Anderzijds blijft de grutter bij zijn intentie om in 2014 in totaal 180 winkels te openen.

 

Delhaize wijst er in dit kader onder meer nog op dat het tien dagen geleden in België twee nieuwe winkels van de volgende generatie heeft geopend, die rond ‘koop goed, eet goed’ draaien en een hogere klantenbeleving moeten garanderen. In de VS wordt de strategie rond ‘Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar’ in 77 Food Lion-winkels geïntroduceerd.

 

Prognoses voor de volgende maanden geeft Delhaize niet meer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.