Delhaize boekt onverwacht kwartaalverlies van 87 miljoen euro

Delhaize boekt onverwacht kwartaalverlies van 87 miljoen euro

Delhaize heeft vanochtend zijn, teleurstellende, resultaten voor het derde kwartaal bekendgemaakt. Het Belgische supermarkticoon moest een verlies van 87 miljoen euro opbiechten, vooral toe te schrijven aan Delta Maxi.

Zonder Balkan 108 miljoen euro winst

Delhaize ziet zich genoodzaakt liefst 195 miljoen euro af te schrijven op de goodwill en de merknamen van Delta Maxi "als gevolg van een lager dan verwachte groei van de opbrengsten en de winstgevendheid bij Maxi, en een verslechterend economisch klimaat", laat de groep vanochtend weten.

 

De Belgische distributeur nam in 2010 de Balkanketen over, maar heeft daar sindsdien nog niet veel plezier aan beleefd. Delhaize verkocht zelfs alle winkels in Albanië en Montenegro. Dat Delta Maxi echt een blok aan het been van Delhaize is, bewijst volgend rekensommetje: zonder die afschrijvingen zou Delhaize 108 miljoen euro winst hebben geboekt over het derde kwartaal, in plaats van 87 miljoen euro verlies.

 

Alles samen realiseerde Delhaize in het derde kwartaal een omzet van 5,34 miljard euro, daar waar analisten hadden gerekend op 5,31 miljard. Maar de onderliggende bedrijfswinst blijft met 176 miljoen euro wel een fractie onder de verwachte 180 miljoen.

 

Bonussen management duwen Amerikaanse winst lager

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 2,2 procent tot omgerekend 3,3 miljard euro, maar komt de bedrijfswinst 20,2% lager uit door uitbetaling van managementbonussen (vorig jaar waren er geen wegens tegenvallende resultaten) en kleinere winstmarges bij Hannaford als gevolg van prijsdalingen.

 

Food Lion zag voor het vierde kwartaal op rij met een positieve volume- en omzetgroei op vergelijkbare basis. "Bij Hannaford zagen we vergelijkbare positieve trends, ondersteund door bijkomende prijsinvesteringen sinds het tweede kwartaal."

 

Europese tak blijft groeien

Delhaize ziet ook zijn Belgische omzet groeien met 4,3% tot 1,3 miljard euro (+1,5% op vergelijkbare basis), maar ook bij ons daalt de bedrijfswinst dik 20,5% door promoties en prijsverlagingen. Beckers: "In België hebben we ons marktaandeel behouden, onder meer dankzij de uitbreiding van ons netwerk en een hogere vergelijkbare omzetgroei."

 

In Zuidoost-Europa blijft Delhaize marktaandeel behouden of zelfs vergroten in de drie grootste markten, wat tot een verdere verbetering van de winstgevendheid voor de regio als geheel leidde.

 

Uitdagende tijden voor de nieuwe CEO

"Voor 2013 herhalen we ons vertrouwen dat de Groep een onderliggende bedrijfswinst van minstens 755 miljoen euro aan ongewijzigde wisselkoersen zal genereren en een vrije kasstroom van ongeveer 500 miljoen euro", zegt afscheidnemend CEO Beckers, die een opzegvergoeding van liefst 7,6 miljoen euro mag incasseren.

 

"Morgen zal ik mijn functie als CEO van Delhaize Groep doorgeven aan Frans Muller. Sinds hij onze onderneming een aantal weken geleden heeft versterkt, heeft Frans heel wat tijd doorgebracht in onze Europese en Amerikaanse dochterondernemingen en heeft al voor heel wat dynamiek gezorgd. Zijn ervaring in de voedingsdistributie in combinatie met aanhoudend positief momentum in de Groep en onze sterke balans, versterken mijn vertrouwen in de toekomst van Delhaize Groep."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top