RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn

icon
Food29 maart, 2014

“Prijserosie kost ons marge”

Albert Heijn blijft de gemoederen verhitten in supermarktland. Onlangs bleek uit een studie van A.C. Nielsen dat de prijzen gemiddeld 2% zakken daar waar de Nederlandse keten een vestiging opent. Delhaize-topman Frans Muller – nota bene zelf een Nederlander – stelt zich daar openlijk vragen bij.

 

“Als we prijzen in de markt zien die we niet helemaal begrijpen, dan gaan we praten met de leveranciers. We vragen dan om ons eens uit te leggen waarom dat ijsje of dat drankje zo goedkoop kan zijn. Die discussies vinden nu wel plaats, en ze zijn harder dan anders. Wat ons niet bevalt, is dat je prijserosie hebt die ons marge kost. Daarover onderhandelen we nu nadrukkelijker”, zegt hij.

 

Delhaize koopt 70% van zijn producten in België, in vers is dat nog meer. “Als dan nationale merken goedkoper het land worden binnen gereden via een concurrent, zorgt dat voor prijserosie. En dat leidt natuurlijk tot discussie met de leverancier. Wij gaan geen bedrijfsmarge prijsgeven wegens zo’n situaties”

 

“Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25% marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen. Albert Heijn heeft in België 2% marktaandeel. Dan zeg ik tegen die leveranciers: we hebben een (gezamenlijk) probleem”, klinkt het.

 

Herhaling van Unilever-saga?

Muller sluit niet uit dat, net als bij de Unilever-boycot in 2009, een aantal producten niet langer in de winkelrekken komen als er geen compromis wordt gevonden. “’Dat is denkbaar. We laten ons de kaas niet van het brood eten. Deze situaties mogen ons geen marge kosten.”

 

Zelfs parallelimport uit het buitenland is voor de CEO een optie: “We zouden tijdelijk wat vrachtwagens elders vandaan kunnen halen, als het toch goedkoper is bij de buren. Dan praat je wel enkel over de nationale merken. Die boodschap hebben ze inmiddels van ons gehoord. En niet alleen van ons, Colruyt zal er ook wel een woordje over losgelaten hebben. Dan heb je al de helft van de markt.”

 

Al hoopt Muller dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen: “Uiteindelijk wil je met je leverancier een goede relatie, waarbij je gezamenlijk de business ontwikkelt. Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten.” De leveranciers zijn bij deze gewaarschuwd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 december, 2025
    Coca-Cola verandert van CEO

    Coca-Cola krijgt op 31 maart een nieuwe CEO: James Quincey, topman sinds 2017, draagt de fakkel over aan operationeel directeur Henrique Braun. Quincey wordt uitvoerend voorzitter en blijft zo een invloedrijke stem binnen de groep.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Leonidas: recordomzet maar winst onder druk

    Leonidas heeft een recordjaar achter de rug. Qua omzet dan toch, want de exponentieel duurdere cacao en een verhuis van Brussel naar Nijvel drukten de winst. Desalniettemin investeert de Belgische chocolatier fors in internationale expansie.

  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN