Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn | RetailDetail

Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn

Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn

Delhaize-topman Frans Muller pikt het niet langer dat Albert Heijn voor nationale merken betere voorwaarden krijgt van sommige leveranciers. “Als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten”, klinkt het fel in een interview met De Standaard.

“Prijserosie kost ons marge”

Albert Heijn blijft de gemoederen verhitten in supermarktland. Onlangs bleek uit een studie van A.C. Nielsen dat de prijzen gemiddeld 2% zakken daar waar de Nederlandse keten een vestiging opent. Delhaize-topman Frans Muller - nota bene zelf een Nederlander - stelt zich daar openlijk vragen bij.

 

“Als we prijzen in de markt zien die we niet helemaal begrijpen, dan gaan we praten met de leveranciers. We vragen dan om ons eens uit te leggen waarom dat ijsje of dat drankje zo goedkoop kan zijn. Die discussies vinden nu wel plaats, en ze zijn harder dan anders. Wat ons niet bevalt, is dat je prijserosie hebt die ons marge kost. Daarover onderhandelen we nu nadrukkelijker”, zegt hij.

 

Delhaize koopt 70% van zijn producten in België, in vers is dat nog meer. “Als dan nationale merken goedkoper het land worden binnen gereden via een concurrent, zorgt dat voor prijserosie. En dat leidt natuurlijk tot discussie met de leverancier. Wij gaan geen bedrijfsmarge prijsgeven wegens zo'n situaties"

 

"Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25% marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen. Albert Heijn heeft in België 2% marktaandeel. Dan zeg ik tegen die leveranciers: we hebben een (gezamenlijk) probleem”, klinkt het.

 

Herhaling van Unilever-saga?

Muller sluit niet uit dat, net als bij de Unilever-boycot in 2009, een aantal producten niet langer in de winkelrekken komen als er geen compromis wordt gevonden. “'Dat is denkbaar. We laten ons de kaas niet van het brood eten. Deze situaties mogen ons geen marge kosten.”

 

Zelfs parallelimport uit het buitenland is voor de CEO een optie: “We zouden tijdelijk wat vrachtwagens elders vandaan kunnen halen, als het toch goedkoper is bij de buren. Dan praat je wel enkel over de nationale merken. Die boodschap hebben ze inmiddels van ons gehoord. En niet alleen van ons, Colruyt zal er ook wel een woordje over losgelaten hebben. Dan heb je al de helft van de markt.”

 

Al hoopt Muller dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen: “Uiteindelijk wil je met je leverancier een goede relatie, waarbij je gezamenlijk de business ontwikkelt. Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten.” De leveranciers zijn bij deze gewaarschuwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.