Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn

Delhaize eist zelfde inkoopvoorwaarden als Albert Heijn

Delhaize-topman Frans Muller pikt het niet langer dat Albert Heijn voor nationale merken betere voorwaarden krijgt van sommige leveranciers. “Als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten”, klinkt het fel in een interview met De Standaard.

“Prijserosie kost ons marge”

Albert Heijn blijft de gemoederen verhitten in supermarktland. Onlangs bleek uit een studie van A.C. Nielsen dat de prijzen gemiddeld 2% zakken daar waar de Nederlandse keten een vestiging opent. Delhaize-topman Frans Muller - nota bene zelf een Nederlander - stelt zich daar openlijk vragen bij.

 

“Als we prijzen in de markt zien die we niet helemaal begrijpen, dan gaan we praten met de leveranciers. We vragen dan om ons eens uit te leggen waarom dat ijsje of dat drankje zo goedkoop kan zijn. Die discussies vinden nu wel plaats, en ze zijn harder dan anders. Wat ons niet bevalt, is dat je prijserosie hebt die ons marge kost. Daarover onderhandelen we nu nadrukkelijker”, zegt hij.

 

Delhaize koopt 70% van zijn producten in België, in vers is dat nog meer. “Als dan nationale merken goedkoper het land worden binnen gereden via een concurrent, zorgt dat voor prijserosie. En dat leidt natuurlijk tot discussie met de leverancier. Wij gaan geen bedrijfsmarge prijsgeven wegens zo'n situaties"

 

"Ik kan niet begrijpen waarom wij met 25% marktaandeel niet dezelfde prijs zouden krijgen. Albert Heijn heeft in België 2% marktaandeel. Dan zeg ik tegen die leveranciers: we hebben een (gezamenlijk) probleem”, klinkt het.

 

Herhaling van Unilever-saga?

Muller sluit niet uit dat, net als bij de Unilever-boycot in 2009, een aantal producten niet langer in de winkelrekken komen als er geen compromis wordt gevonden. “'Dat is denkbaar. We laten ons de kaas niet van het brood eten. Deze situaties mogen ons geen marge kosten.”

 

Zelfs parallelimport uit het buitenland is voor de CEO een optie: “We zouden tijdelijk wat vrachtwagens elders vandaan kunnen halen, als het toch goedkoper is bij de buren. Dan praat je wel enkel over de nationale merken. Die boodschap hebben ze inmiddels van ons gehoord. En niet alleen van ons, Colruyt zal er ook wel een woordje over losgelaten hebben. Dan heb je al de helft van de markt.”

 

Al hoopt Muller dat het allemaal niet zo ver hoeft te komen: “Uiteindelijk wil je met je leverancier een goede relatie, waarbij je gezamenlijk de business ontwikkelt. Maar als er gevochten moet worden, zullen we het niet laten.” De leveranciers zijn bij deze gewaarschuwd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top