Delhaize gaat op zoek naar besparingen | RetailDetail

Delhaize gaat op zoek naar besparingen

Delhaize gaat op zoek naar besparingen

Delhaize gaat in zijn kosten snijden om competitief te blijven. Dat beklemtoonde algemeen directeur Frans Muller nogmaals tijdens zijn eerste algemene aandeelhoudersvergadering.

Marktaandeel onder druk

“De klanten doen aan cherry picking. Willen we aantrekkelijk blijven, dan moeten we ook onze prijzen aantrekkelijk houden”, zegt Muller in zakenkrant De Tijd. Om die prijszetting echter te kunnen volhouden, beseft de topman dat er dringend wat aan de kosten van het concern gedaan moet worden. De Belgische supermarkt ziet zijn marktaandeel van 25 procent immers onder druk staan door aanhoudende concurrentie van Carrefour en Colruyt.

 

Afgelopen acht jaar steeg de kostenstructuur van het bedrijf. In de komende twee tot drie jaar moet deze nu worden teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. “Daarvoor stippelen we nu een programma van besparingen uit”, klinkt het bij Delhaize. Het onderzoek focust op de ontwikkeling van een afgelijnd programma om de productiviteit in het algemeen te verhogen. Muller vreest hierbij voor enkele ontslagen, maar "niet meer dan volgens de normale gang van zaken".  

 

Activiteiten in Indonesië

Daarnaast worden de activiteiten van het concern in Indonesië onderzocht, omdat het land niet langer tot de kernmarkten van de warenhuisgroep behoort. De vestigingen zijn rendabel, maar Muller geeft aan zijn financiële middelen maar beperkt te kunnen inzetten. Hoe de verdere toekomst van deze winkels eruit ziet, kon hij nog niet zeggen. Het bedrijf focust zich voortaan voornamelijk op de Verenigde Staten, België, Griekenland en Servië.

 

De Nederlander Muller werd zes maanden geleden aangesteld als nieuwe topman van de Belgische foodretailer. Het bedrijf opent in 2014 in totaal 180 nieuwe vestigingen in negen landen. De 3520 winkels van Delhaize Group maakten afgelopen boekjaar 179 miljoen euro winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.