Delhaize gaat op zoek naar besparingen | RetailDetail

Delhaize gaat op zoek naar besparingen

Delhaize gaat op zoek naar besparingen

Delhaize gaat in zijn kosten snijden om competitief te blijven. Dat beklemtoonde algemeen directeur Frans Muller nogmaals tijdens zijn eerste algemene aandeelhoudersvergadering.

Marktaandeel onder druk

“De klanten doen aan cherry picking. Willen we aantrekkelijk blijven, dan moeten we ook onze prijzen aantrekkelijk houden”, zegt Muller in zakenkrant De Tijd. Om die prijszetting echter te kunnen volhouden, beseft de topman dat er dringend wat aan de kosten van het concern gedaan moet worden. De Belgische supermarkt ziet zijn marktaandeel van 25 procent immers onder druk staan door aanhoudende concurrentie van Carrefour en Colruyt.

 

Afgelopen acht jaar steeg de kostenstructuur van het bedrijf. In de komende twee tot drie jaar moet deze nu worden teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. “Daarvoor stippelen we nu een programma van besparingen uit”, klinkt het bij Delhaize. Het onderzoek focust op de ontwikkeling van een afgelijnd programma om de productiviteit in het algemeen te verhogen. Muller vreest hierbij voor enkele ontslagen, maar "niet meer dan volgens de normale gang van zaken".  

 

Activiteiten in Indonesië

Daarnaast worden de activiteiten van het concern in Indonesië onderzocht, omdat het land niet langer tot de kernmarkten van de warenhuisgroep behoort. De vestigingen zijn rendabel, maar Muller geeft aan zijn financiële middelen maar beperkt te kunnen inzetten. Hoe de verdere toekomst van deze winkels eruit ziet, kon hij nog niet zeggen. Het bedrijf focust zich voortaan voornamelijk op de Verenigde Staten, België, Griekenland en Servië.

 

De Nederlander Muller werd zes maanden geleden aangesteld als nieuwe topman van de Belgische foodretailer. Het bedrijf opent in 2014 in totaal 180 nieuwe vestigingen in negen landen. De 3520 winkels van Delhaize Group maakten afgelopen boekjaar 179 miljoen euro winst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.