"Delhaize gaat supermarkten sluiten en banen schrappen" | RetailDetail

"Delhaize gaat supermarkten sluiten en banen schrappen"

"Delhaize gaat supermarkten sluiten en banen schrappen"

Delhaize gaat nog voor het einde van het jaar drastisch snoeien in zijn winkels en personeel. Dat hebben meerdere bronnen bevestigd aan zakenkrant De Tijd. Sommigen gewagen zelfs van een Carrefour-scenario.

"Het kan zo niet meer verder"

"Het kan zo niet meer verder. De toestand is dramatisch. Er moet heel snel verandering komen", vertelt een anonieme maar – volgens De Tijd – goedgeplaatste bron over Delhaize. "De dalende trend in de rendabiliteit van sommige supermarkten is alarmerend. We kunnen niet anders dan winkels sluiten."

 

De concurrentie is dan ook moordend: de prijsbewuste consument kiest resoluut voor Colruyt, Aldi en Lidl, terwijl de typische Delhaize-klant er intussen met Albert Heijn een winkel bij heeft met grosso modo hetzelfde profiel maar dan met Hollandse prijzen. "De druk van de markt is enorm groot. Albert Heijn richt met zeer weinig winkels veel schade aan", geeft een bron binnen Delhaize toe.

 

Voeg daar nog het personeelsbestand aan toe – "Delhaize zit met te veel en ook te dure (want oudere) werknemers" – en het hoeft niet te verwonderen dat de groep in ons land met een probleem zit. Dat bleek nog maar eens uit de jongste kwartaalresultaten, waarbij de onderliggende bedrijfswinst in het eerste kwartaal met ruim een derde kelderde tot 38 miljoen euro.

 

"Delhaize zit in een tang waar het niet uit kan. Het moet investeren in betere prijzen en mooiere winkels om klanten aan te trekken, maar tegelijk moet het besparen om zijn rendabiliteit op te krikken. Daarom moeten de structurele kosten worden aangepakt", bevestigt een bron wat we hier eerder al schreven.

 

Carrefour-scenario?

"Hoeveel winkels dicht moeten en hoeveel ontslagen op komst zijn, is nog niet definitief afgelijnd. De top van Delhaize moet daar nog knopen over doorhakken", schrijft de zakenkrant. Volgens sommige bronnen zal er echter even fors worden ingegrepen als vier jaar geleden bij Carrefour. De Franse groep sloot toen een 20-tal winkels en 1.600 mensen verloren hun baan. Volgens anderen rijmt "korte pijn" evenwel niet met de traditie en de bedrijfscultuur van Delhaize: "Dit is geen keiharde groep. Nooit geweest."

 

Doch wat niet is, kan nog komen. Zeker onder een nieuwe CEO: Frans Muller (foto) is volgens ingewijden minder emotioneel dan zijn voorganger Pierre-Olivier Beckers en vooral een buitenstaander. De voorbije jaren zou er onder Beckers al flink wat gediscussieerd zijn, maar werden er geen knopen doorgehakt. Met de komst van Muller wordt dat anders. Had hij bij zijn aantreden niet gezegd: "U mag mij over een jaar afrekenen op mijn plannen. Ik denk dat u de komende maanden aardig wat zal zien gebeuren." Profetische woorden?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groenteproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.