"Delhaize gaat supermarkten sluiten en banen schrappen"

"Delhaize gaat supermarkten sluiten en banen schrappen"

Delhaize gaat nog voor het einde van het jaar drastisch snoeien in zijn winkels en personeel. Dat hebben meerdere bronnen bevestigd aan zakenkrant De Tijd. Sommigen gewagen zelfs van een Carrefour-scenario.

"Het kan zo niet meer verder"

"Het kan zo niet meer verder. De toestand is dramatisch. Er moet heel snel verandering komen", vertelt een anonieme maar – volgens De Tijd – goedgeplaatste bron over Delhaize. "De dalende trend in de rendabiliteit van sommige supermarkten is alarmerend. We kunnen niet anders dan winkels sluiten."

 

De concurrentie is dan ook moordend: de prijsbewuste consument kiest resoluut voor Colruyt, Aldi en Lidl, terwijl de typische Delhaize-klant er intussen met Albert Heijn een winkel bij heeft met grosso modo hetzelfde profiel maar dan met Hollandse prijzen. "De druk van de markt is enorm groot. Albert Heijn richt met zeer weinig winkels veel schade aan", geeft een bron binnen Delhaize toe.

 

Voeg daar nog het personeelsbestand aan toe – "Delhaize zit met te veel en ook te dure (want oudere) werknemers" – en het hoeft niet te verwonderen dat de groep in ons land met een probleem zit. Dat bleek nog maar eens uit de jongste kwartaalresultaten, waarbij de onderliggende bedrijfswinst in het eerste kwartaal met ruim een derde kelderde tot 38 miljoen euro.

 

"Delhaize zit in een tang waar het niet uit kan. Het moet investeren in betere prijzen en mooiere winkels om klanten aan te trekken, maar tegelijk moet het besparen om zijn rendabiliteit op te krikken. Daarom moeten de structurele kosten worden aangepakt", bevestigt een bron wat we hier eerder al schreven.

 

Carrefour-scenario?

"Hoeveel winkels dicht moeten en hoeveel ontslagen op komst zijn, is nog niet definitief afgelijnd. De top van Delhaize moet daar nog knopen over doorhakken", schrijft de zakenkrant. Volgens sommige bronnen zal er echter even fors worden ingegrepen als vier jaar geleden bij Carrefour. De Franse groep sloot toen een 20-tal winkels en 1.600 mensen verloren hun baan. Volgens anderen rijmt "korte pijn" evenwel niet met de traditie en de bedrijfscultuur van Delhaize: "Dit is geen keiharde groep. Nooit geweest."

 

Doch wat niet is, kan nog komen. Zeker onder een nieuwe CEO: Frans Muller (foto) is volgens ingewijden minder emotioneel dan zijn voorganger Pierre-Olivier Beckers en vooral een buitenstaander. De voorbije jaren zou er onder Beckers al flink wat gediscussieerd zijn, maar werden er geen knopen doorgehakt. Met de komst van Muller wordt dat anders. Had hij bij zijn aantreden niet gezegd: "U mag mij over een jaar afrekenen op mijn plannen. Ik denk dat u de komende maanden aardig wat zal zien gebeuren." Profetische woorden?

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top