Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep heeft concrete plannen om de komende drie jaar liefst 450 nieuwe vestigingen te openen. Volgens zijn "New Game Plan" richt Delhaize zich daarbij niet alleen op de groeimarkten Azië en Zuidoost-Europa, maar ook op nieuwe discounters als Red Market in Europa en Bottom Dollar Food in de VS. Een en ander moet zorgen voor een opbrengstengroei tussen 5 en 7% tegen 2014.

New Game Plan loopt als een trein

Afgevaardigd-bestuurder Pierre-Olivier Beckers toont zich alvast bijzonder strijdvaardig. "Twee jaar na het startschot van het New Game Plan, met als doel de versnelling van de groei van de opbrengsten en de bedrijfswinst, boeken wij goede vooruitgang in een moeilijk klimaat. We versterken onze uithangborden, we gaan nog een stap verder wat betreft prijsinvesteringen in al onze operationele ondernemingen, ontwikkelen onze winkelformules verder en genereren middelen om deze initiatieven te financieren aan de hand van structurele wijzigingen in onze manier van werken." 

Zuidoost-Europa, Azië en Amerika

Waar de 450 nieuwe vestigingen zullen komen en onder welk enseigne ze zullen openen, maakt Delhaize nog bekend, maar wel dat "de veelbelovende resultaten van Bottom Dollar Food in Philadelphia de plannen voor verdere uitbreiding naar bijkomende markten met hetzelfde groeipotentieel ondersteunen." De groep voorziet alvast honderden nieuwe Bottom Dollar Food-winkels in de komende vijf jaar.

 

Maar ook Zuidoost-Europa is een quasi-certitude: Beckers verwijst zelf expliciet naar de recente strategische overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa, "een zet die het groeiprofiel van onze groep naar verwachting aanzienlijk zal veranderen. Met deze overname heeft de Groep haar aanwezigheid versterkt in landen die een belangrijk groeipotentieel hebben." Eerder bevestigde topman Beckers al dat de groep ook in Azië serieus wil uitbreiden: in Indonesië alleen al ziet Delhaize potentieel voor honderden winkels.

Reeds 60% beoogde kostenbesparing gerealiseerd

Op het einde van het tweede kwartaal had Delhaize Groep al 60% van de beoogde jaarlijkse brutokostenbesparing van 500 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee zit de groep voor op schema, want de vooropgestelde periode om dat te doen is nog maar halfweg. "Vandaag verwacht Delhaize Groep deze doelstelling te overstijgen, voornamelijk dankzij verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen, hetgeen haar instaat zal stellen meer te investeren in omzetbevorderende initiatieven indien de economische en concurrentiële omstandigheden het vereisen", aldus nog de Belgische distributeur.

 

Delhaize Groep is met 3.362 winkels in elf landen op drie continenten actief en realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 20,8 miljard euro. Vandaag werken er zo'n 154.000 mensen voor de beursgenoteerde distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top