Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep heeft concrete plannen om de komende drie jaar liefst 450 nieuwe vestigingen te openen. Volgens zijn "New Game Plan" richt Delhaize zich daarbij niet alleen op de groeimarkten Azië en Zuidoost-Europa, maar ook op nieuwe discounters als Red Market in Europa en Bottom Dollar Food in de VS. Een en ander moet zorgen voor een opbrengstengroei tussen 5 en 7% tegen 2014.

New Game Plan loopt als een trein

Afgevaardigd-bestuurder Pierre-Olivier Beckers toont zich alvast bijzonder strijdvaardig. "Twee jaar na het startschot van het New Game Plan, met als doel de versnelling van de groei van de opbrengsten en de bedrijfswinst, boeken wij goede vooruitgang in een moeilijk klimaat. We versterken onze uithangborden, we gaan nog een stap verder wat betreft prijsinvesteringen in al onze operationele ondernemingen, ontwikkelen onze winkelformules verder en genereren middelen om deze initiatieven te financieren aan de hand van structurele wijzigingen in onze manier van werken." 

Zuidoost-Europa, Azië en Amerika

Waar de 450 nieuwe vestigingen zullen komen en onder welk enseigne ze zullen openen, maakt Delhaize nog bekend, maar wel dat "de veelbelovende resultaten van Bottom Dollar Food in Philadelphia de plannen voor verdere uitbreiding naar bijkomende markten met hetzelfde groeipotentieel ondersteunen." De groep voorziet alvast honderden nieuwe Bottom Dollar Food-winkels in de komende vijf jaar.

 

Maar ook Zuidoost-Europa is een quasi-certitude: Beckers verwijst zelf expliciet naar de recente strategische overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa, "een zet die het groeiprofiel van onze groep naar verwachting aanzienlijk zal veranderen. Met deze overname heeft de Groep haar aanwezigheid versterkt in landen die een belangrijk groeipotentieel hebben." Eerder bevestigde topman Beckers al dat de groep ook in Azië serieus wil uitbreiden: in Indonesië alleen al ziet Delhaize potentieel voor honderden winkels.

Reeds 60% beoogde kostenbesparing gerealiseerd

Op het einde van het tweede kwartaal had Delhaize Groep al 60% van de beoogde jaarlijkse brutokostenbesparing van 500 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee zit de groep voor op schema, want de vooropgestelde periode om dat te doen is nog maar halfweg. "Vandaag verwacht Delhaize Groep deze doelstelling te overstijgen, voornamelijk dankzij verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen, hetgeen haar instaat zal stellen meer te investeren in omzetbevorderende initiatieven indien de economische en concurrentiële omstandigheden het vereisen", aldus nog de Belgische distributeur.

 

Delhaize Groep is met 3.362 winkels in elf landen op drie continenten actief en realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 20,8 miljard euro. Vandaag werken er zo'n 154.000 mensen voor de beursgenoteerde distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top