Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep heeft concrete plannen om de komende drie jaar liefst 450 nieuwe vestigingen te openen. Volgens zijn "New Game Plan" richt Delhaize zich daarbij niet alleen op de groeimarkten Azië en Zuidoost-Europa, maar ook op nieuwe discounters als Red Market in Europa en Bottom Dollar Food in de VS. Een en ander moet zorgen voor een opbrengstengroei tussen 5 en 7% tegen 2014.

New Game Plan loopt als een trein

Afgevaardigd-bestuurder Pierre-Olivier Beckers toont zich alvast bijzonder strijdvaardig. "Twee jaar na het startschot van het New Game Plan, met als doel de versnelling van de groei van de opbrengsten en de bedrijfswinst, boeken wij goede vooruitgang in een moeilijk klimaat. We versterken onze uithangborden, we gaan nog een stap verder wat betreft prijsinvesteringen in al onze operationele ondernemingen, ontwikkelen onze winkelformules verder en genereren middelen om deze initiatieven te financieren aan de hand van structurele wijzigingen in onze manier van werken." 

Zuidoost-Europa, Azië en Amerika

Waar de 450 nieuwe vestigingen zullen komen en onder welk enseigne ze zullen openen, maakt Delhaize nog bekend, maar wel dat "de veelbelovende resultaten van Bottom Dollar Food in Philadelphia de plannen voor verdere uitbreiding naar bijkomende markten met hetzelfde groeipotentieel ondersteunen." De groep voorziet alvast honderden nieuwe Bottom Dollar Food-winkels in de komende vijf jaar.

 

Maar ook Zuidoost-Europa is een quasi-certitude: Beckers verwijst zelf expliciet naar de recente strategische overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa, "een zet die het groeiprofiel van onze groep naar verwachting aanzienlijk zal veranderen. Met deze overname heeft de Groep haar aanwezigheid versterkt in landen die een belangrijk groeipotentieel hebben." Eerder bevestigde topman Beckers al dat de groep ook in Azië serieus wil uitbreiden: in Indonesië alleen al ziet Delhaize potentieel voor honderden winkels.

Reeds 60% beoogde kostenbesparing gerealiseerd

Op het einde van het tweede kwartaal had Delhaize Groep al 60% van de beoogde jaarlijkse brutokostenbesparing van 500 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee zit de groep voor op schema, want de vooropgestelde periode om dat te doen is nog maar halfweg. "Vandaag verwacht Delhaize Groep deze doelstelling te overstijgen, voornamelijk dankzij verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen, hetgeen haar instaat zal stellen meer te investeren in omzetbevorderende initiatieven indien de economische en concurrentiële omstandigheden het vereisen", aldus nog de Belgische distributeur.

 

Delhaize Groep is met 3.362 winkels in elf landen op drie continenten actief en realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 20,8 miljard euro. Vandaag werken er zo'n 154.000 mensen voor de beursgenoteerde distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top