Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014 | RetailDetail

Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep opent 450 nieuwe winkels tegen 2014

Delhaize Groep heeft concrete plannen om de komende drie jaar liefst 450 nieuwe vestigingen te openen. Volgens zijn "New Game Plan" richt Delhaize zich daarbij niet alleen op de groeimarkten Azië en Zuidoost-Europa, maar ook op nieuwe discounters als Red Market in Europa en Bottom Dollar Food in de VS. Een en ander moet zorgen voor een opbrengstengroei tussen 5 en 7% tegen 2014.

New Game Plan loopt als een trein

Afgevaardigd-bestuurder Pierre-Olivier Beckers toont zich alvast bijzonder strijdvaardig. "Twee jaar na het startschot van het New Game Plan, met als doel de versnelling van de groei van de opbrengsten en de bedrijfswinst, boeken wij goede vooruitgang in een moeilijk klimaat. We versterken onze uithangborden, we gaan nog een stap verder wat betreft prijsinvesteringen in al onze operationele ondernemingen, ontwikkelen onze winkelformules verder en genereren middelen om deze initiatieven te financieren aan de hand van structurele wijzigingen in onze manier van werken." 

Zuidoost-Europa, Azië en Amerika

Waar de 450 nieuwe vestigingen zullen komen en onder welk enseigne ze zullen openen, maakt Delhaize nog bekend, maar wel dat "de veelbelovende resultaten van Bottom Dollar Food in Philadelphia de plannen voor verdere uitbreiding naar bijkomende markten met hetzelfde groeipotentieel ondersteunen." De groep voorziet alvast honderden nieuwe Bottom Dollar Food-winkels in de komende vijf jaar.

 

Maar ook Zuidoost-Europa is een quasi-certitude: Beckers verwijst zelf expliciet naar de recente strategische overname van Delta Maxi in Zuidoost-Europa, "een zet die het groeiprofiel van onze groep naar verwachting aanzienlijk zal veranderen. Met deze overname heeft de Groep haar aanwezigheid versterkt in landen die een belangrijk groeipotentieel hebben." Eerder bevestigde topman Beckers al dat de groep ook in Azië serieus wil uitbreiden: in Indonesië alleen al ziet Delhaize potentieel voor honderden winkels.

Reeds 60% beoogde kostenbesparing gerealiseerd

Op het einde van het tweede kwartaal had Delhaize Groep al 60% van de beoogde jaarlijkse brutokostenbesparing van 500 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee zit de groep voor op schema, want de vooropgestelde periode om dat te doen is nog maar halfweg. "Vandaag verwacht Delhaize Groep deze doelstelling te overstijgen, voornamelijk dankzij verhoogde besparingen in de kostprijs van verkochte goederen, hetgeen haar instaat zal stellen meer te investeren in omzetbevorderende initiatieven indien de economische en concurrentiële omstandigheden het vereisen", aldus nog de Belgische distributeur.

 

Delhaize Groep is met 3.362 winkels in elf landen op drie continenten actief en realiseerde vorig jaar een groepsomzet van 20,8 miljard euro. Vandaag werken er zo'n 154.000 mensen voor de beursgenoteerde distributeur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.