Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Supermarktketen Delhaize lanceert vandaag onder zijn huismerk een chocopasta zonder palmolie. "43% minder verzadigde vetten en toch 100% smaak", klinkt het. De ongezonde palmolie, die dezer dagen opnieuw zwaar ter discussie staat, is vervangen door een "evenwichtigere mengeling van verschillende vetstoffen".

Primeur in Belgische grootdistributie

In samenwerking met voedingsdeskundigen, dokters en leveranciers ontwikkelde Delhaize een "smeerpasta met een smeuïge pure textuur, rijk aan hazelnoten (13%) en magere cacao (7%), maar gegarandeerd zonder palmolie. Zonder deze palmolie bevat de smeerpasta 43% minder verzadigde vetten. Een primeur", laat de distributeur weten.

 

Voor wie er het fijne van wil weten: de palmolie werd volledig vervangen door zonnebloemolie (gekend voor zijn voedingswaarde), cacaoboter en kokosolie.

 

Strijd tegen obesitas en hart- en vaatziekten

De timing voor de lancering kon nauwelijks beter, want amper een tiental dagen geleden adviseerde de Hoge Gezondheidsraad op basis van een nieuwe studie rond palmolie nog om de consumptie van producten met palmolie zo veel mogelijk terug te schroeven.

 

"Palmolie bevat immers verzadigde vetzuren die slecht zijn voor de gezondheid, aangezien ze bijdragen tot obesitas en hart- en vaatziekten", zegt dokter Tim Lammens, directeur kwaliteit en voedselveiligheid bij Delhaize. "Door te kiezen voor een mengeling van drie verschillende olies (zonnebloem, cacaoboter, kokosolie) in plaats van palmolie, biedt Delhaize zijn klanten een evenwichtiger alternatief voor de vetten aan", zo stelt dokter Lammens.

 

Al 100 huismerkproducten zonder palmolie

Behalve een impact op de gezondheid heeft de vervanging van palmolie overigens ook een impact op het milieu. Daarom vraagt Delhaize al sinds 2010 aan al zijn leveranciers dat ze elk nieuw product onder huismerk produceren zonder palmolie. "Zonder daarbij in te boeten op het vlak van de smaak en de textuur die de klanten zo dierbaar zijn", voegt Delhaize er meteen aan toe.

 

Dat blijkt geen onoverkomelijke eis, want palmolie werd al in meer dan 100 huismerkproducten volledig vervangen (op een totaal van 543 voedingsproducten van het huismerkassortiment die palmolie bevatten). "Meestal wordt de palmolie vervangen door koolzaadolie. Die bevat heel weinig verzadigde vetzuren en is bovendien rijk aan omega-3, wat goed is voor het voedingsevenwicht."

 

Als palmolie om technische redenen niet kan worden weggelaten, "kiest Delhaize voor gegarandeerd duurzame olie om de mens en het milieu maximaal te respecteren". In dat kader is Delhaize lid geworden van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie, een internationale organisatie voor de ontwikkeling en certificering van duurzame palmolie. Delhaize belooft dat tegen 2020 alle palmolie die gebruikt wordt in zijn huismerkproducten duurzaam zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top