Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie | RetailDetail

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Supermarktketen Delhaize lanceert vandaag onder zijn huismerk een chocopasta zonder palmolie. "43% minder verzadigde vetten en toch 100% smaak", klinkt het. De ongezonde palmolie, die dezer dagen opnieuw zwaar ter discussie staat, is vervangen door een "evenwichtigere mengeling van verschillende vetstoffen".

Primeur in Belgische grootdistributie

In samenwerking met voedingsdeskundigen, dokters en leveranciers ontwikkelde Delhaize een "smeerpasta met een smeuïge pure textuur, rijk aan hazelnoten (13%) en magere cacao (7%), maar gegarandeerd zonder palmolie. Zonder deze palmolie bevat de smeerpasta 43% minder verzadigde vetten. Een primeur", laat de distributeur weten.

 

Voor wie er het fijne van wil weten: de palmolie werd volledig vervangen door zonnebloemolie (gekend voor zijn voedingswaarde), cacaoboter en kokosolie.

 

Strijd tegen obesitas en hart- en vaatziekten

De timing voor de lancering kon nauwelijks beter, want amper een tiental dagen geleden adviseerde de Hoge Gezondheidsraad op basis van een nieuwe studie rond palmolie nog om de consumptie van producten met palmolie zo veel mogelijk terug te schroeven.

 

"Palmolie bevat immers verzadigde vetzuren die slecht zijn voor de gezondheid, aangezien ze bijdragen tot obesitas en hart- en vaatziekten", zegt dokter Tim Lammens, directeur kwaliteit en voedselveiligheid bij Delhaize. "Door te kiezen voor een mengeling van drie verschillende olies (zonnebloem, cacaoboter, kokosolie) in plaats van palmolie, biedt Delhaize zijn klanten een evenwichtiger alternatief voor de vetten aan", zo stelt dokter Lammens.

 

Al 100 huismerkproducten zonder palmolie

Behalve een impact op de gezondheid heeft de vervanging van palmolie overigens ook een impact op het milieu. Daarom vraagt Delhaize al sinds 2010 aan al zijn leveranciers dat ze elk nieuw product onder huismerk produceren zonder palmolie. "Zonder daarbij in te boeten op het vlak van de smaak en de textuur die de klanten zo dierbaar zijn", voegt Delhaize er meteen aan toe.

 

Dat blijkt geen onoverkomelijke eis, want palmolie werd al in meer dan 100 huismerkproducten volledig vervangen (op een totaal van 543 voedingsproducten van het huismerkassortiment die palmolie bevatten). "Meestal wordt de palmolie vervangen door koolzaadolie. Die bevat heel weinig verzadigde vetzuren en is bovendien rijk aan omega-3, wat goed is voor het voedingsevenwicht."

 

Als palmolie om technische redenen niet kan worden weggelaten, "kiest Delhaize voor gegarandeerd duurzame olie om de mens en het milieu maximaal te respecteren". In dat kader is Delhaize lid geworden van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie, een internationale organisatie voor de ontwikkeling en certificering van duurzame palmolie. Delhaize belooft dat tegen 2020 alle palmolie die gebruikt wordt in zijn huismerkproducten duurzaam zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.