Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie | RetailDetail

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Supermarktketen Delhaize lanceert vandaag onder zijn huismerk een chocopasta zonder palmolie. "43% minder verzadigde vetten en toch 100% smaak", klinkt het. De ongezonde palmolie, die dezer dagen opnieuw zwaar ter discussie staat, is vervangen door een "evenwichtigere mengeling van verschillende vetstoffen".

Primeur in Belgische grootdistributie

In samenwerking met voedingsdeskundigen, dokters en leveranciers ontwikkelde Delhaize een "smeerpasta met een smeuïge pure textuur, rijk aan hazelnoten (13%) en magere cacao (7%), maar gegarandeerd zonder palmolie. Zonder deze palmolie bevat de smeerpasta 43% minder verzadigde vetten. Een primeur", laat de distributeur weten.

 

Voor wie er het fijne van wil weten: de palmolie werd volledig vervangen door zonnebloemolie (gekend voor zijn voedingswaarde), cacaoboter en kokosolie.

 

Strijd tegen obesitas en hart- en vaatziekten

De timing voor de lancering kon nauwelijks beter, want amper een tiental dagen geleden adviseerde de Hoge Gezondheidsraad op basis van een nieuwe studie rond palmolie nog om de consumptie van producten met palmolie zo veel mogelijk terug te schroeven.

 

"Palmolie bevat immers verzadigde vetzuren die slecht zijn voor de gezondheid, aangezien ze bijdragen tot obesitas en hart- en vaatziekten", zegt dokter Tim Lammens, directeur kwaliteit en voedselveiligheid bij Delhaize. "Door te kiezen voor een mengeling van drie verschillende olies (zonnebloem, cacaoboter, kokosolie) in plaats van palmolie, biedt Delhaize zijn klanten een evenwichtiger alternatief voor de vetten aan", zo stelt dokter Lammens.

 

Al 100 huismerkproducten zonder palmolie

Behalve een impact op de gezondheid heeft de vervanging van palmolie overigens ook een impact op het milieu. Daarom vraagt Delhaize al sinds 2010 aan al zijn leveranciers dat ze elk nieuw product onder huismerk produceren zonder palmolie. "Zonder daarbij in te boeten op het vlak van de smaak en de textuur die de klanten zo dierbaar zijn", voegt Delhaize er meteen aan toe.

 

Dat blijkt geen onoverkomelijke eis, want palmolie werd al in meer dan 100 huismerkproducten volledig vervangen (op een totaal van 543 voedingsproducten van het huismerkassortiment die palmolie bevatten). "Meestal wordt de palmolie vervangen door koolzaadolie. Die bevat heel weinig verzadigde vetzuren en is bovendien rijk aan omega-3, wat goed is voor het voedingsevenwicht."

 

Als palmolie om technische redenen niet kan worden weggelaten, "kiest Delhaize voor gegarandeerd duurzame olie om de mens en het milieu maximaal te respecteren". In dat kader is Delhaize lid geworden van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie, een internationale organisatie voor de ontwikkeling en certificering van duurzame palmolie. Delhaize belooft dat tegen 2020 alle palmolie die gebruikt wordt in zijn huismerkproducten duurzaam zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.