Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Delhaize innoveert met chocopasta zonder palmolie

Supermarktketen Delhaize lanceert vandaag onder zijn huismerk een chocopasta zonder palmolie. "43% minder verzadigde vetten en toch 100% smaak", klinkt het. De ongezonde palmolie, die dezer dagen opnieuw zwaar ter discussie staat, is vervangen door een "evenwichtigere mengeling van verschillende vetstoffen".

Primeur in Belgische grootdistributie

In samenwerking met voedingsdeskundigen, dokters en leveranciers ontwikkelde Delhaize een "smeerpasta met een smeuïge pure textuur, rijk aan hazelnoten (13%) en magere cacao (7%), maar gegarandeerd zonder palmolie. Zonder deze palmolie bevat de smeerpasta 43% minder verzadigde vetten. Een primeur", laat de distributeur weten.

 

Voor wie er het fijne van wil weten: de palmolie werd volledig vervangen door zonnebloemolie (gekend voor zijn voedingswaarde), cacaoboter en kokosolie.

 

Strijd tegen obesitas en hart- en vaatziekten

De timing voor de lancering kon nauwelijks beter, want amper een tiental dagen geleden adviseerde de Hoge Gezondheidsraad op basis van een nieuwe studie rond palmolie nog om de consumptie van producten met palmolie zo veel mogelijk terug te schroeven.

 

"Palmolie bevat immers verzadigde vetzuren die slecht zijn voor de gezondheid, aangezien ze bijdragen tot obesitas en hart- en vaatziekten", zegt dokter Tim Lammens, directeur kwaliteit en voedselveiligheid bij Delhaize. "Door te kiezen voor een mengeling van drie verschillende olies (zonnebloem, cacaoboter, kokosolie) in plaats van palmolie, biedt Delhaize zijn klanten een evenwichtiger alternatief voor de vetten aan", zo stelt dokter Lammens.

 

Al 100 huismerkproducten zonder palmolie

Behalve een impact op de gezondheid heeft de vervanging van palmolie overigens ook een impact op het milieu. Daarom vraagt Delhaize al sinds 2010 aan al zijn leveranciers dat ze elk nieuw product onder huismerk produceren zonder palmolie. "Zonder daarbij in te boeten op het vlak van de smaak en de textuur die de klanten zo dierbaar zijn", voegt Delhaize er meteen aan toe.

 

Dat blijkt geen onoverkomelijke eis, want palmolie werd al in meer dan 100 huismerkproducten volledig vervangen (op een totaal van 543 voedingsproducten van het huismerkassortiment die palmolie bevatten). "Meestal wordt de palmolie vervangen door koolzaadolie. Die bevat heel weinig verzadigde vetzuren en is bovendien rijk aan omega-3, wat goed is voor het voedingsevenwicht."

 

Als palmolie om technische redenen niet kan worden weggelaten, "kiest Delhaize voor gegarandeerd duurzame olie om de mens en het milieu maximaal te respecteren". In dat kader is Delhaize lid geworden van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie, een internationale organisatie voor de ontwikkeling en certificering van duurzame palmolie. Delhaize belooft dat tegen 2020 alle palmolie die gebruikt wordt in zijn huismerkproducten duurzaam zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top