Delhaize investeerde 50 miljoen euro in hypermodern distributiecentrum | RetailDetail

Delhaize investeerde 50 miljoen euro in hypermodern distributiecentrum

Delhaize investeerde 50 miljoen euro in hypermodern distributiecentrum

Delhaize heeft vandaag zijn nieuwste distributiecentrum in Zellik officieel in gebruik genomen. De bouw van het hypermoderne en volautomatische DC Fresh 3 - een Europese primeur - kostte zo'n 50 miljoen euro.

Geknipt voor kleinere winkelformules

DC Fresh 3 creëert in het Vlaams-Brabantse Zellik een extra oppervlakte van bijna 12.000 m² gekoelde opslagruimte voor verse producten. De bouw ervan startte eind 2011, de operationele opstart van de logistieke activiteiten vond in december 2013 plaats en DC Fresh 3 zal op volle capaciteit draaien vanaf maart dit jaar.

 

"Logistiek is de kern van de activiteiten van Delhaize België en moet dus mee de groei en innovatie in ons winkelnetwerk mogelijk maken", zegt Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België. "De uitbreiding van het winkelnetwerk gebeurt vandaag vooral via de kleinere winkelformules zoals Proxy Delhaize en Shop & Go. Deze winkels werken met kleinere volumes en bestellingen."

 

Dat vraagt dus een andere werkwijze en organisatie: "Dankzij deze nieuwste installatie kunnen we nog sneller en efficiënter dit type van bestellingen voorbereiden zodat we alle winkels dagelijks kunnen bevoorraden met ultraverse producten."

 

Ruim 200.000 m² distributie- en opslagruimte

Het hypermoderne volautomatische distributiecentrum is een van de eerste van dit type in heel Europa en heeft alles samen zo'n 50 miljoen euro gekost. Het gebouw zelf sluit aan bij de bestaande stapelplaats DC Fresh 2.

 

Met dit nieuwe distributiecentrum erbij telt Delhaize nu meer dan 200.000 m² aan distributie- en opslagplaatsen van waaruit het dagelijks ruim 700 winkels in België en Luxemburg bevoorraadt. "Elke dag staan er meer dan 2.000 medewerkers in deze distributiecentra klaar om dit mogelijk te maken", aldus nog Van den Berghe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.