Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees | RetailDetail

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Supermarktketen Delhaize pakt uit met een nieuw kwaliteitslabel dat niet alleen varkensvlees van bij ons beter in de markt moet zetten, maar tegelijk ook de varkensboeren een duw in de rug geeft. Het gaat om een investering van zo'n 2 miljoen euro per jaar.

"100% Belgisch" en "Beter voor iedereen"

Al het verse varkensvlees dat voortaan in de rekken komt bij Delhaize, zal niet alleen "100% Belgisch' zijn, het krijgt ook het logo "Beter voor iedereen" mee. Delhaize belooft dat het vlees afkomstig is van "varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3".

 

De meerkost voor de landbouwer, zo'n 2,59 euro per varken, wordt terugbetaald door Delhaize. De retailer zal per varken nog één euro extra betalen, waarmee het naar eigen zeggen de landbouwers, die al jarenlang een lage prijs krijgen voor hun vlees, wil steunen. Het zou gaan om een investering van ongeveer 2 miljoen euro per jaar.

 

"Water aan de lippen"

Het nieuwe label werd vrijdag, in aanwezigheid van minister van landbouw Joke Schauvliege, voorgesteld op de hoeve van de familie Rabaeys in Jabbeke. "Het initiatief van Delhaize kan ik alleen maar toejuichen, want het water staat heel wat varkensboeren aan de lippen", zegt landbouwer Patrick Rabaeys. "Ik heb zelf nog inkomsten als dierenarts, maar voor velen duurt de situatie te lang. Ook de boycot van Rusland heeft daar weinig goed aan gedaan."

 

"Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten, en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Al is Delhaize niet de enige distributeur die de varkensboeren tegemoet komt: eind september kondigde ook Colruyt aan dat het de aankoopprijs van varkens gedurende twee maanden zou blokkeren "om ademruimte te creëren voor de Belgische varkensboeren".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.