Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees | RetailDetail

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Supermarktketen Delhaize pakt uit met een nieuw kwaliteitslabel dat niet alleen varkensvlees van bij ons beter in de markt moet zetten, maar tegelijk ook de varkensboeren een duw in de rug geeft. Het gaat om een investering van zo'n 2 miljoen euro per jaar.

"100% Belgisch" en "Beter voor iedereen"

Al het verse varkensvlees dat voortaan in de rekken komt bij Delhaize, zal niet alleen "100% Belgisch' zijn, het krijgt ook het logo "Beter voor iedereen" mee. Delhaize belooft dat het vlees afkomstig is van "varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3".

 

De meerkost voor de landbouwer, zo'n 2,59 euro per varken, wordt terugbetaald door Delhaize. De retailer zal per varken nog één euro extra betalen, waarmee het naar eigen zeggen de landbouwers, die al jarenlang een lage prijs krijgen voor hun vlees, wil steunen. Het zou gaan om een investering van ongeveer 2 miljoen euro per jaar.

 

"Water aan de lippen"

Het nieuwe label werd vrijdag, in aanwezigheid van minister van landbouw Joke Schauvliege, voorgesteld op de hoeve van de familie Rabaeys in Jabbeke. "Het initiatief van Delhaize kan ik alleen maar toejuichen, want het water staat heel wat varkensboeren aan de lippen", zegt landbouwer Patrick Rabaeys. "Ik heb zelf nog inkomsten als dierenarts, maar voor velen duurt de situatie te lang. Ook de boycot van Rusland heeft daar weinig goed aan gedaan."

 

"Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten, en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Al is Delhaize niet de enige distributeur die de varkensboeren tegemoet komt: eind september kondigde ook Colruyt aan dat het de aankoopprijs van varkens gedurende twee maanden zou blokkeren "om ademruimte te creëren voor de Belgische varkensboeren".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.