Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Supermarktketen Delhaize pakt uit met een nieuw kwaliteitslabel dat niet alleen varkensvlees van bij ons beter in de markt moet zetten, maar tegelijk ook de varkensboeren een duw in de rug geeft. Het gaat om een investering van zo'n 2 miljoen euro per jaar.

"100% Belgisch" en "Beter voor iedereen"

Al het verse varkensvlees dat voortaan in de rekken komt bij Delhaize, zal niet alleen "100% Belgisch' zijn, het krijgt ook het logo "Beter voor iedereen" mee. Delhaize belooft dat het vlees afkomstig is van "varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3".

 

De meerkost voor de landbouwer, zo'n 2,59 euro per varken, wordt terugbetaald door Delhaize. De retailer zal per varken nog één euro extra betalen, waarmee het naar eigen zeggen de landbouwers, die al jarenlang een lage prijs krijgen voor hun vlees, wil steunen. Het zou gaan om een investering van ongeveer 2 miljoen euro per jaar.

 

"Water aan de lippen"

Het nieuwe label werd vrijdag, in aanwezigheid van minister van landbouw Joke Schauvliege, voorgesteld op de hoeve van de familie Rabaeys in Jabbeke. "Het initiatief van Delhaize kan ik alleen maar toejuichen, want het water staat heel wat varkensboeren aan de lippen", zegt landbouwer Patrick Rabaeys. "Ik heb zelf nog inkomsten als dierenarts, maar voor velen duurt de situatie te lang. Ook de boycot van Rusland heeft daar weinig goed aan gedaan."

 

"Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten, en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Al is Delhaize niet de enige distributeur die de varkensboeren tegemoet komt: eind september kondigde ook Colruyt aan dat het de aankoopprijs van varkens gedurende twee maanden zou blokkeren "om ademruimte te creëren voor de Belgische varkensboeren".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top