Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees | RetailDetail

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Delhaize investeert 2 miljoen euro per jaar in Belgisch varkensvlees

Supermarktketen Delhaize pakt uit met een nieuw kwaliteitslabel dat niet alleen varkensvlees van bij ons beter in de markt moet zetten, maar tegelijk ook de varkensboeren een duw in de rug geeft. Het gaat om een investering van zo'n 2 miljoen euro per jaar.

"100% Belgisch" en "Beter voor iedereen"

Al het verse varkensvlees dat voortaan in de rekken komt bij Delhaize, zal niet alleen "100% Belgisch' zijn, het krijgt ook het logo "Beter voor iedereen" mee. Delhaize belooft dat het vlees afkomstig is van "varkens die gevoed zijn met een evenwichtige en plantaardige voeding rijk aan natuurlijke Omega 3".

 

De meerkost voor de landbouwer, zo'n 2,59 euro per varken, wordt terugbetaald door Delhaize. De retailer zal per varken nog één euro extra betalen, waarmee het naar eigen zeggen de landbouwers, die al jarenlang een lage prijs krijgen voor hun vlees, wil steunen. Het zou gaan om een investering van ongeveer 2 miljoen euro per jaar.

 

"Water aan de lippen"

Het nieuwe label werd vrijdag, in aanwezigheid van minister van landbouw Joke Schauvliege, voorgesteld op de hoeve van de familie Rabaeys in Jabbeke. "Het initiatief van Delhaize kan ik alleen maar toejuichen, want het water staat heel wat varkensboeren aan de lippen", zegt landbouwer Patrick Rabaeys. "Ik heb zelf nog inkomsten als dierenarts, maar voor velen duurt de situatie te lang. Ook de boycot van Rusland heeft daar weinig goed aan gedaan."

 

"Dit type samenwerking is uniek in België. Delhaize stimuleert innovatie en differentiatie, brengt meerwaarde voor de varkensboerderij en consumenten, en helpt zo mee bouwen aan een duurzame toekomst", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Al is Delhaize niet de enige distributeur die de varkensboeren tegemoet komt: eind september kondigde ook Colruyt aan dat het de aankoopprijs van varkens gedurende twee maanden zou blokkeren "om ademruimte te creëren voor de Belgische varkensboeren".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top