Delhaize "niet verontrust" door Servische plannen Lidl

Delhaize "niet verontrust" door Servische plannen Lidl

De plannen van de Duitse warenhuisgroepen Kaufland en Lidl om actief te worden in Servië verontrusten Delhaize niet. Hoewel de Belgische groep marktleider is in Servië en er kampt met tegenvallende resultaten, is er toch "nog ruimte voor groei".

Duitsers worden actief in Servië

Vorige maand kondigde de Servische minister van handel Rasim Ljajic aan dat Lidl in de tweede helft van 2014 zou starten met de bouw van zijn eerste supermarkten in het land. De bewindsman voegde eraan toe dat de keten in juni zal bekendmaken dat het in minstens vijftien steden actief wil worden.

 

Volgens Lebensmittel Zeitung wil naast Lidl ook hypermarktgroep Kaufland zich in Servië vestigen. Opmerkelijk detail: net als Lidl wordt Kaufland gecontroleerd door de familie Schwarz.

 

Nog ruimte voor groei

Beide ketens worden daardoor wel concurrent van Delhaize, dat er in 2011 voor 932 miljoen euro de Delta Maxi-keten kocht, met een marktaandeel van 22% de marktleider in het land. Voorlopig was dat echter geen groot succes: vorig jaar diende Delhaize nog een waardevermindering van 195 miljoen euro te boeken op Delta Maxi, omdat de verwachte groei van de opbrengsten lager zijn dan verwacht.

 

Niettemin lijkt Delhaize niet meteen verontrust over de intrede van de twee Duitse ketens op de Servische markt. "Delhaize is momenteel de grootste voedingsdistributeur in Servië. De intrede van andere spelers geeft aan dat het een aantrekkelijke markt is. Momenteel is moderne retail er goed voor ongeveer 30%. Er is dus ruimte voor groei", heet het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top