Delhaize "niet verontrust" door Servische plannen Lidl | RetailDetail

Delhaize "niet verontrust" door Servische plannen Lidl

Delhaize "niet verontrust" door Servische plannen Lidl

De plannen van de Duitse warenhuisgroepen Kaufland en Lidl om actief te worden in Servië verontrusten Delhaize niet. Hoewel de Belgische groep marktleider is in Servië en er kampt met tegenvallende resultaten, is er toch "nog ruimte voor groei".

Duitsers worden actief in Servië

Vorige maand kondigde de Servische minister van handel Rasim Ljajic aan dat Lidl in de tweede helft van 2014 zou starten met de bouw van zijn eerste supermarkten in het land. De bewindsman voegde eraan toe dat de keten in juni zal bekendmaken dat het in minstens vijftien steden actief wil worden.

 

Volgens Lebensmittel Zeitung wil naast Lidl ook hypermarktgroep Kaufland zich in Servië vestigen. Opmerkelijk detail: net als Lidl wordt Kaufland gecontroleerd door de familie Schwarz.

 

Nog ruimte voor groei

Beide ketens worden daardoor wel concurrent van Delhaize, dat er in 2011 voor 932 miljoen euro de Delta Maxi-keten kocht, met een marktaandeel van 22% de marktleider in het land. Voorlopig was dat echter geen groot succes: vorig jaar diende Delhaize nog een waardevermindering van 195 miljoen euro te boeken op Delta Maxi, omdat de verwachte groei van de opbrengsten lager zijn dan verwacht.

 

Niettemin lijkt Delhaize niet meteen verontrust over de intrede van de twee Duitse ketens op de Servische markt. "Delhaize is momenteel de grootste voedingsdistributeur in Servië. De intrede van andere spelers geeft aan dat het een aantrekkelijke markt is. Momenteel is moderne retail er goed voor ongeveer 30%. Er is dus ruimte voor groei", heet het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.