Delhaize partner van Oudenaardse sociale kruidenier

Delhaize partner van Oudenaardse sociale kruidenier

Oudenaarde heeft sinds vanochtend een "sociale kruidenier" waar mensen die het niet breed hebben, terecht kunnen voor een aantal dagelijkse producten. Het betreft een initiatief van het OCMW, dat evenwel de volle steun krijgt van de lokale vestiging van Delhaize.

Strijd tegen armoede...

In Oudenaarde kunnen alle mensen met een laag inkomen – zowel generatie-armen als nieuwe armen (een gevolg van de crisis of een andere tegenslag) – vanaf vandaag terecht bij 'De Kaba', de sociale kruidenier in het voormalige klooster van het bisschopskwartier. Ze vinden er basisproducten zoals voeding, verzorgings- en schoonmaakmiddelen.

 

"De groep van mensen die het financieel moeilijk heeft, is veel groter dan we denken, ook in Oudenaarde", zegt OCMW-voorzitter Stefaan Vercamer. "Vijftien procent zegt het moeilijk te hebben en bij eenoudergezinnen is dat liefst 39 procent."

 

...én tegen voedselverspilling

De sociale kruidenier krijgt alvast de volle medewerking van de lokale vestiging van Delhaize. "We hebben met Delhaize een afspraak kunnen maken om producten die dringend verbruikt moeten worden gratis op te halen. Geen wegwerppolitiek meer, maar zeer nuttig gebruik in het kader van armoedebestrijding. Het aanbod van Delhaize vullen we aan met producten die we aankopen en met een beperkte korting te koop aanbieden", aldus nog de Oudenaardse OCMW-voorzitter.

 

In het kader van zijn strijd tegen voedselverspilling werkt Delhaize al langer samen met Voedselbanken en andere initiatieven die armoede bestrijden, zowel in Vlaanderen als in Wallonië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top