Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit | RetailDetail

Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Warenhuisgroep Delhaize moedigt zijn aangesloten handelaars aan om hun Delhaize Proxy-buurtwinkels een makeover te geven. Het eerste verkooppunt nieuwe stijl werd deze zomer geopend in Denderhoutem, volgende maand volgt het tweede in Lokeren.

Rood en donkergrijs als leidraad

In de winkel uit dit nieuwe concept zich onder meer in bredere gangen, in de inkijk in de beenhouwerij en de bakkerij en in de keuze voor alleen donkergrijs en rood als kleuren. Dit alles moet leiden tot een betere winkelbeleving.

 

"Eigenlijk beginnen we al op de parking. Daar afficheren we duidelijk onze ruime openingstijden, met de klemtoon op de zondagsopening. Voorts kunnen onze klanten er al zien welke producten in promotie zijn. Binnenin de winkel creëren we aan de inkom ruimte zodat er geen opstoppingen zijn en stress wordt vermeden", zegt Bart Van de Velde, die verantwoordelijk is voor het concept van Delhaize Proxy.

 

Ook in de centrale middengang is de nieuwe aanpak duidelijk. "Daar kiezen we bewust om op een van de koppen geen rekken te zetten. Het laat de mensen toe om bij te praten zonder in de weg te staan." De winkel telt zon 10.000 à 12.000 referenties, waarbij de nadruk ligt op vers. Fruit en groenten, bakkerij en beenhouwerij domineren. Daarnaast krijgen ook kaas en vis voldoende ruimte.

 

Positieve reacties moeten anderen inspireren

"De eerste ervaringen zijn alvast positief", zegt uitbater Peter De Putter van Delhaize Proxy in Denderhoutem. "De klanten blijven langer en ze kopen meer." De winkel van Denderhoutem breidde bij de vernieuwing uit met 150 m² tot 700 m². "Maar doorsnee mag je de oppervlakte van een Proxy ramen op 400 m² in de stadscentra en 600 m² op het platteland", aldus vicepresident affiliated supermarkets Kris Volckaert.

 

De komende weken brengt Delhaize al zijn uitbaters van een Proxy naar Denderhoutem. "We willen hen inspireren. Maar de beslissing of ze al dan niet meestappen, ligt bij hen. We hebben dan ook geen gedetailleerd plan voor een bepaald aantal omschakelingen", aldus nog Volckaert.

 

"Franchisers zijn groeimotor"

Delhaize telt naast de eigen supermarkten zowat 500 winkels die worden uitgebaat door zelfstandigen. Het gaat om de supermarkten van AD Delhaize, de zowat 200 buurtwinkels onder het Proxy-logo en de verkooppunten van Shop & Go.

 

"Dit netwerk van aangesloten handelaars blijft een groeimotor voor de komende jaren. De bestaande winkels kunnen een hogere omzet halen en er kunnen nog nieuwe verkooppunten worden geopend. Vooral in de stadscentra zijn er nog mogelijkheden", besluit Volckaert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.