Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit | RetailDetail

Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Warenhuisgroep Delhaize moedigt zijn aangesloten handelaars aan om hun Delhaize Proxy-buurtwinkels een makeover te geven. Het eerste verkooppunt nieuwe stijl werd deze zomer geopend in Denderhoutem, volgende maand volgt het tweede in Lokeren.

Rood en donkergrijs als leidraad

In de winkel uit dit nieuwe concept zich onder meer in bredere gangen, in de inkijk in de beenhouwerij en de bakkerij en in de keuze voor alleen donkergrijs en rood als kleuren. Dit alles moet leiden tot een betere winkelbeleving.

 

"Eigenlijk beginnen we al op de parking. Daar afficheren we duidelijk onze ruime openingstijden, met de klemtoon op de zondagsopening. Voorts kunnen onze klanten er al zien welke producten in promotie zijn. Binnenin de winkel creëren we aan de inkom ruimte zodat er geen opstoppingen zijn en stress wordt vermeden", zegt Bart Van de Velde, die verantwoordelijk is voor het concept van Delhaize Proxy.

 

Ook in de centrale middengang is de nieuwe aanpak duidelijk. "Daar kiezen we bewust om op een van de koppen geen rekken te zetten. Het laat de mensen toe om bij te praten zonder in de weg te staan." De winkel telt zon 10.000 à 12.000 referenties, waarbij de nadruk ligt op vers. Fruit en groenten, bakkerij en beenhouwerij domineren. Daarnaast krijgen ook kaas en vis voldoende ruimte.

 

Positieve reacties moeten anderen inspireren

"De eerste ervaringen zijn alvast positief", zegt uitbater Peter De Putter van Delhaize Proxy in Denderhoutem. "De klanten blijven langer en ze kopen meer." De winkel van Denderhoutem breidde bij de vernieuwing uit met 150 m² tot 700 m². "Maar doorsnee mag je de oppervlakte van een Proxy ramen op 400 m² in de stadscentra en 600 m² op het platteland", aldus vicepresident affiliated supermarkets Kris Volckaert.

 

De komende weken brengt Delhaize al zijn uitbaters van een Proxy naar Denderhoutem. "We willen hen inspireren. Maar de beslissing of ze al dan niet meestappen, ligt bij hen. We hebben dan ook geen gedetailleerd plan voor een bepaald aantal omschakelingen", aldus nog Volckaert.

 

"Franchisers zijn groeimotor"

Delhaize telt naast de eigen supermarkten zowat 500 winkels die worden uitgebaat door zelfstandigen. Het gaat om de supermarkten van AD Delhaize, de zowat 200 buurtwinkels onder het Proxy-logo en de verkooppunten van Shop & Go.

 

"Dit netwerk van aangesloten handelaars blijft een groeimotor voor de komende jaren. De bestaande winkels kunnen een hogere omzet halen en er kunnen nog nieuwe verkooppunten worden geopend. Vooral in de stadscentra zijn er nog mogelijkheden", besluit Volckaert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.