Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Delhaize rolt opgefriste Proxy-aanpak uit

Warenhuisgroep Delhaize moedigt zijn aangesloten handelaars aan om hun Delhaize Proxy-buurtwinkels een makeover te geven. Het eerste verkooppunt nieuwe stijl werd deze zomer geopend in Denderhoutem, volgende maand volgt het tweede in Lokeren.

Rood en donkergrijs als leidraad

In de winkel uit dit nieuwe concept zich onder meer in bredere gangen, in de inkijk in de beenhouwerij en de bakkerij en in de keuze voor alleen donkergrijs en rood als kleuren. Dit alles moet leiden tot een betere winkelbeleving.

 

"Eigenlijk beginnen we al op de parking. Daar afficheren we duidelijk onze ruime openingstijden, met de klemtoon op de zondagsopening. Voorts kunnen onze klanten er al zien welke producten in promotie zijn. Binnenin de winkel creëren we aan de inkom ruimte zodat er geen opstoppingen zijn en stress wordt vermeden", zegt Bart Van de Velde, die verantwoordelijk is voor het concept van Delhaize Proxy.

 

Ook in de centrale middengang is de nieuwe aanpak duidelijk. "Daar kiezen we bewust om op een van de koppen geen rekken te zetten. Het laat de mensen toe om bij te praten zonder in de weg te staan." De winkel telt zon 10.000 à 12.000 referenties, waarbij de nadruk ligt op vers. Fruit en groenten, bakkerij en beenhouwerij domineren. Daarnaast krijgen ook kaas en vis voldoende ruimte.

 

Positieve reacties moeten anderen inspireren

"De eerste ervaringen zijn alvast positief", zegt uitbater Peter De Putter van Delhaize Proxy in Denderhoutem. "De klanten blijven langer en ze kopen meer." De winkel van Denderhoutem breidde bij de vernieuwing uit met 150 m² tot 700 m². "Maar doorsnee mag je de oppervlakte van een Proxy ramen op 400 m² in de stadscentra en 600 m² op het platteland", aldus vicepresident affiliated supermarkets Kris Volckaert.

 

De komende weken brengt Delhaize al zijn uitbaters van een Proxy naar Denderhoutem. "We willen hen inspireren. Maar de beslissing of ze al dan niet meestappen, ligt bij hen. We hebben dan ook geen gedetailleerd plan voor een bepaald aantal omschakelingen", aldus nog Volckaert.

 

"Franchisers zijn groeimotor"

Delhaize telt naast de eigen supermarkten zowat 500 winkels die worden uitgebaat door zelfstandigen. Het gaat om de supermarkten van AD Delhaize, de zowat 200 buurtwinkels onder het Proxy-logo en de verkooppunten van Shop & Go.

 

"Dit netwerk van aangesloten handelaars blijft een groeimotor voor de komende jaren. De bestaande winkels kunnen een hogere omzet halen en er kunnen nog nieuwe verkooppunten worden geopend. Vooral in de stadscentra zijn er nog mogelijkheden", besluit Volckaert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top