Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Supermarktgroep Delhaize wil enkele modaliteiten van twee langetermijnobligaties, die door dochtermaatschappij Delhaize America werden uitgegeven, gelijkschakelen met die van de obligaties van de moedermaatschappij. De bezitters van de obligaties die op het voorstel ingaan, krijgen hiervoor een bonus van vijftien dollar per schijf van duizend dollar aan obligaties.

250 miljoen euro 'betrokken'

De eerste uitgifte draagt een coupon van 8,05% en loopt tot 2027, de tweede geeft 9% en loopt tot 2031. Er staat respectievelijk nog voor 70,7 miljoen dollar (zo'n vijftig miljoen euro) en 271,4 miljoen dollar (200 miljoen euro) uit op de obligaties.

 

De obligaties werden in 2011 door Delhaize America uitgegeven en dienden toen om de overname van de keten Hannaford te betalen. Sindsdien werden door Delhaize America geen nieuwe langetermijnleningen meer aangegaan. Het verkoos immers om die te centraliseren op groepsniveau.

 

Eerste poging al meteen in 2011

Twee jaar geleden deed moedermaatschappij Delhaize daarom al een bod op de obligaties die werden uitgegeven door Delhaize America en stelde toen voor om de obligaties om te zetten in nieuwe schuldtitels van de moedermaatschappij, met een vervaldag in 2040 en een coupon van 5,7%. Niet alle beleggers gingen daar op in.

 

Nu wil het de modaliteiten van de overblijvende obligaties gelijktrekken met die van de moedermaatschappij. Om de investeerders te overtuigen in te gaan om dat voorstel stelt Delhaize hen een premie van 15 dollar per obligatie van duizend dollar voor. De kernkarakteristieken (zoals de uitgever, de looptijd en de coupon) blijven dezelfde voor wie overstapt.

Tags: