Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk | RetailDetail

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Supermarktgroep Delhaize wil enkele modaliteiten van twee langetermijnobligaties, die door dochtermaatschappij Delhaize America werden uitgegeven, gelijkschakelen met die van de obligaties van de moedermaatschappij. De bezitters van de obligaties die op het voorstel ingaan, krijgen hiervoor een bonus van vijftien dollar per schijf van duizend dollar aan obligaties.

250 miljoen euro 'betrokken'

De eerste uitgifte draagt een coupon van 8,05% en loopt tot 2027, de tweede geeft 9% en loopt tot 2031. Er staat respectievelijk nog voor 70,7 miljoen dollar (zo'n vijftig miljoen euro) en 271,4 miljoen dollar (200 miljoen euro) uit op de obligaties.

 

De obligaties werden in 2011 door Delhaize America uitgegeven en dienden toen om de overname van de keten Hannaford te betalen. Sindsdien werden door Delhaize America geen nieuwe langetermijnleningen meer aangegaan. Het verkoos immers om die te centraliseren op groepsniveau.

 

Eerste poging al meteen in 2011

Twee jaar geleden deed moedermaatschappij Delhaize daarom al een bod op de obligaties die werden uitgegeven door Delhaize America en stelde toen voor om de obligaties om te zetten in nieuwe schuldtitels van de moedermaatschappij, met een vervaldag in 2040 en een coupon van 5,7%. Niet alle beleggers gingen daar op in.

 

Nu wil het de modaliteiten van de overblijvende obligaties gelijktrekken met die van de moedermaatschappij. Om de investeerders te overtuigen in te gaan om dat voorstel stelt Delhaize hen een premie van 15 dollar per obligatie van duizend dollar voor. De kernkarakteristieken (zoals de uitgever, de looptijd en de coupon) blijven dezelfde voor wie overstapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.