Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Supermarktgroep Delhaize wil enkele modaliteiten van twee langetermijnobligaties, die door dochtermaatschappij Delhaize America werden uitgegeven, gelijkschakelen met die van de obligaties van de moedermaatschappij. De bezitters van de obligaties die op het voorstel ingaan, krijgen hiervoor een bonus van vijftien dollar per schijf van duizend dollar aan obligaties.

250 miljoen euro 'betrokken'

De eerste uitgifte draagt een coupon van 8,05% en loopt tot 2027, de tweede geeft 9% en loopt tot 2031. Er staat respectievelijk nog voor 70,7 miljoen dollar (zo'n vijftig miljoen euro) en 271,4 miljoen dollar (200 miljoen euro) uit op de obligaties.

 

De obligaties werden in 2011 door Delhaize America uitgegeven en dienden toen om de overname van de keten Hannaford te betalen. Sindsdien werden door Delhaize America geen nieuwe langetermijnleningen meer aangegaan. Het verkoos immers om die te centraliseren op groepsniveau.

 

Eerste poging al meteen in 2011

Twee jaar geleden deed moedermaatschappij Delhaize daarom al een bod op de obligaties die werden uitgegeven door Delhaize America en stelde toen voor om de obligaties om te zetten in nieuwe schuldtitels van de moedermaatschappij, met een vervaldag in 2040 en een coupon van 5,7%. Niet alle beleggers gingen daar op in.

 

Nu wil het de modaliteiten van de overblijvende obligaties gelijktrekken met die van de moedermaatschappij. Om de investeerders te overtuigen in te gaan om dat voorstel stelt Delhaize hen een premie van 15 dollar per obligatie van duizend dollar voor. De kernkarakteristieken (zoals de uitgever, de looptijd en de coupon) blijven dezelfde voor wie overstapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top