Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk | RetailDetail

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Delhaize schakelt modaliteiten obligaties gelijk

Supermarktgroep Delhaize wil enkele modaliteiten van twee langetermijnobligaties, die door dochtermaatschappij Delhaize America werden uitgegeven, gelijkschakelen met die van de obligaties van de moedermaatschappij. De bezitters van de obligaties die op het voorstel ingaan, krijgen hiervoor een bonus van vijftien dollar per schijf van duizend dollar aan obligaties.

250 miljoen euro 'betrokken'

De eerste uitgifte draagt een coupon van 8,05% en loopt tot 2027, de tweede geeft 9% en loopt tot 2031. Er staat respectievelijk nog voor 70,7 miljoen dollar (zo'n vijftig miljoen euro) en 271,4 miljoen dollar (200 miljoen euro) uit op de obligaties.

 

De obligaties werden in 2011 door Delhaize America uitgegeven en dienden toen om de overname van de keten Hannaford te betalen. Sindsdien werden door Delhaize America geen nieuwe langetermijnleningen meer aangegaan. Het verkoos immers om die te centraliseren op groepsniveau.

 

Eerste poging al meteen in 2011

Twee jaar geleden deed moedermaatschappij Delhaize daarom al een bod op de obligaties die werden uitgegeven door Delhaize America en stelde toen voor om de obligaties om te zetten in nieuwe schuldtitels van de moedermaatschappij, met een vervaldag in 2040 en een coupon van 5,7%. Niet alle beleggers gingen daar op in.

 

Nu wil het de modaliteiten van de overblijvende obligaties gelijktrekken met die van de moedermaatschappij. Om de investeerders te overtuigen in te gaan om dat voorstel stelt Delhaize hen een premie van 15 dollar per obligatie van duizend dollar voor. De kernkarakteristieken (zoals de uitgever, de looptijd en de coupon) blijven dezelfde voor wie overstapt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.