Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize heeft de verkoop van zijn drie kleinere Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s afgerond. Overnemer Bi-Lo betaalt er 246 miljoen dollar (181 miljoen euro) voor, iets minder dan aanvankelijk afgesproken.

Verkochte ketens goed voor 1,3 miljard euro

Delhaize kondigde de verkoop al aan in mei vorig jaar. Het was een van de laatste grote beslissingen van toenmalig topman Pierre-Olivier Beckers en de topman van de Amerikaanse activiteiten Roland Smith.

 

De drie verkochte ketens waren volgens Amerikaanse normen te klein, ook al stonden de 165 winkels onder die uithangborden (72 bij Sweetbay 72 bij Harveys en 11 bij Reid’s) in 2012 voor een globale omzet van 1,8 miljard dollar of omgerekend 1,3 miljard euro.

 

Opbrengst iets lager dan verwacht

Delhaize wil zich nu in de VS richten op zijn merken Food Lion, Hannaford en zijn discountketen Bottom Dollar. Volgens de warenhuisgroep, die vorig jaar een totale omzet van 20,9 miljard euro boekte, ziet die laatste zijn verliezen trouwens afnemen.

 

De uiteindelijk ontvangen som voor de drie Amerikaanse ketens ligt iets lager dan aanvankelijk verwacht. Vorig jaar sprak Delhaize van een aankoopbedrag van 265 miljoen dollar (195 miljoen euro) in contanten, na een aanpassing zijn het er 246 miljoen dollar geworden.

 

Ook distributiecentrum wordt verkocht

Delhaize voltooide eveneens, in een afzonderlijke transactie, de verkoop van zijn distributiecentrum in Plant City (Florida) aan C&S Wholesale Grocers voor een bedrag van 28 miljoen dollar, omgerekend 21 miljoen euro. Vorig jaar heette het nog dat Delhaize het distributiecentrum van Sweetbay zou behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top