Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens | RetailDetail

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize heeft de verkoop van zijn drie kleinere Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s afgerond. Overnemer Bi-Lo betaalt er 246 miljoen dollar (181 miljoen euro) voor, iets minder dan aanvankelijk afgesproken.

Verkochte ketens goed voor 1,3 miljard euro

Delhaize kondigde de verkoop al aan in mei vorig jaar. Het was een van de laatste grote beslissingen van toenmalig topman Pierre-Olivier Beckers en de topman van de Amerikaanse activiteiten Roland Smith.

 

De drie verkochte ketens waren volgens Amerikaanse normen te klein, ook al stonden de 165 winkels onder die uithangborden (72 bij Sweetbay 72 bij Harveys en 11 bij Reid’s) in 2012 voor een globale omzet van 1,8 miljard dollar of omgerekend 1,3 miljard euro.

 

Opbrengst iets lager dan verwacht

Delhaize wil zich nu in de VS richten op zijn merken Food Lion, Hannaford en zijn discountketen Bottom Dollar. Volgens de warenhuisgroep, die vorig jaar een totale omzet van 20,9 miljard euro boekte, ziet die laatste zijn verliezen trouwens afnemen.

 

De uiteindelijk ontvangen som voor de drie Amerikaanse ketens ligt iets lager dan aanvankelijk verwacht. Vorig jaar sprak Delhaize van een aankoopbedrag van 265 miljoen dollar (195 miljoen euro) in contanten, na een aanpassing zijn het er 246 miljoen dollar geworden.

 

Ook distributiecentrum wordt verkocht

Delhaize voltooide eveneens, in een afzonderlijke transactie, de verkoop van zijn distributiecentrum in Plant City (Florida) aan C&S Wholesale Grocers voor een bedrag van 28 miljoen dollar, omgerekend 21 miljoen euro. Vorig jaar heette het nog dat Delhaize het distributiecentrum van Sweetbay zou behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Back to top