Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens | RetailDetail

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize heeft de verkoop van zijn drie kleinere Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s afgerond. Overnemer Bi-Lo betaalt er 246 miljoen dollar (181 miljoen euro) voor, iets minder dan aanvankelijk afgesproken.

Verkochte ketens goed voor 1,3 miljard euro

Delhaize kondigde de verkoop al aan in mei vorig jaar. Het was een van de laatste grote beslissingen van toenmalig topman Pierre-Olivier Beckers en de topman van de Amerikaanse activiteiten Roland Smith.

 

De drie verkochte ketens waren volgens Amerikaanse normen te klein, ook al stonden de 165 winkels onder die uithangborden (72 bij Sweetbay 72 bij Harveys en 11 bij Reid’s) in 2012 voor een globale omzet van 1,8 miljard dollar of omgerekend 1,3 miljard euro.

 

Opbrengst iets lager dan verwacht

Delhaize wil zich nu in de VS richten op zijn merken Food Lion, Hannaford en zijn discountketen Bottom Dollar. Volgens de warenhuisgroep, die vorig jaar een totale omzet van 20,9 miljard euro boekte, ziet die laatste zijn verliezen trouwens afnemen.

 

De uiteindelijk ontvangen som voor de drie Amerikaanse ketens ligt iets lager dan aanvankelijk verwacht. Vorig jaar sprak Delhaize van een aankoopbedrag van 265 miljoen dollar (195 miljoen euro) in contanten, na een aanpassing zijn het er 246 miljoen dollar geworden.

 

Ook distributiecentrum wordt verkocht

Delhaize voltooide eveneens, in een afzonderlijke transactie, de verkoop van zijn distributiecentrum in Plant City (Florida) aan C&S Wholesale Grocers voor een bedrag van 28 miljoen dollar, omgerekend 21 miljoen euro. Vorig jaar heette het nog dat Delhaize het distributiecentrum van Sweetbay zou behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.