Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize vangt minder voor verkoop drie Amerikaanse ketens

Delhaize heeft de verkoop van zijn drie kleinere Amerikaanse ketens Sweetbay, Harveys en Reid’s afgerond. Overnemer Bi-Lo betaalt er 246 miljoen dollar (181 miljoen euro) voor, iets minder dan aanvankelijk afgesproken.

Verkochte ketens goed voor 1,3 miljard euro

Delhaize kondigde de verkoop al aan in mei vorig jaar. Het was een van de laatste grote beslissingen van toenmalig topman Pierre-Olivier Beckers en de topman van de Amerikaanse activiteiten Roland Smith.

 

De drie verkochte ketens waren volgens Amerikaanse normen te klein, ook al stonden de 165 winkels onder die uithangborden (72 bij Sweetbay 72 bij Harveys en 11 bij Reid’s) in 2012 voor een globale omzet van 1,8 miljard dollar of omgerekend 1,3 miljard euro.

 

Opbrengst iets lager dan verwacht

Delhaize wil zich nu in de VS richten op zijn merken Food Lion, Hannaford en zijn discountketen Bottom Dollar. Volgens de warenhuisgroep, die vorig jaar een totale omzet van 20,9 miljard euro boekte, ziet die laatste zijn verliezen trouwens afnemen.

 

De uiteindelijk ontvangen som voor de drie Amerikaanse ketens ligt iets lager dan aanvankelijk verwacht. Vorig jaar sprak Delhaize van een aankoopbedrag van 265 miljoen dollar (195 miljoen euro) in contanten, na een aanpassing zijn het er 246 miljoen dollar geworden.

 

Ook distributiecentrum wordt verkocht

Delhaize voltooide eveneens, in een afzonderlijke transactie, de verkoop van zijn distributiecentrum in Plant City (Florida) aan C&S Wholesale Grocers voor een bedrag van 28 miljoen dollar, omgerekend 21 miljoen euro. Vorig jaar heette het nog dat Delhaize het distributiecentrum van Sweetbay zou behouden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top