Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens | RetailDetail

Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens

Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens
De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft drie van zijn Amerikaanse ketens verkocht aan concurrent Bi-Lo. Het gaat om de kleinere ketens Sweetbay (72 winkels), Harveys (ook 72 winkels) en Reid's (11 winkels). De grootste Amerikaanse keten in de portefeuille, Food Lion, blijft wel in handen van Delhaize.

Ook Reid's uit portefeuille

Dat Delhaize Harveys en Sweetbay van de hand wilde doen, had Reuters vorige week al gemeld, maar de verkoop van Reid's is eerder een verrassing. Samen leveren de drie ketens en hun 155 winkels, plus tien voormalige Sweetbay-vestigingen, Delhaize 265 miljoen dollar op, zo'n 200 miljoen euro. Het distributiecentrum van Sweetbay blijft echter wel in handen van Delhaize.

 

De koper van de drie ketens is Bi-Lo, een keten die in 2009 zelf op het aankooplijstje van Delhaize stond. Dat ging toen echter niet door, omdat Bi-Lo toen in financiële moeilijkheden zat en tegen zijn schuldeisers werd beschermd onder het Chapter 11. De transactie zal in het laatste kwartaal van dit jaar afgerond worden, als de betrokken overheden hun fiat geven.

 

“Wij geloven dat deze transactie een belangrijke stap is naar het vereenvoudigen van onze structuur en dat het Delhaize America zal toelaten zich nog beter te richten op haar operaties. Bovendien zal de transactie ons een verhoogde financiële flexibiliteit geven om onze strategische prioriteiten uit te voeren”, liet afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers weten.

 

Na de verkoop heeft Delhaize nog drie Amerikaanse ketens in handen: Food Lion (veruit de grootste keten), Botto Dollar Food en Hannaford. Met tweederde van de totale bedrijfsomzet is, en blijft, de VS de belangrijkste markt voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".