Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens

Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens
De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft drie van zijn Amerikaanse ketens verkocht aan concurrent Bi-Lo. Het gaat om de kleinere ketens Sweetbay (72 winkels), Harveys (ook 72 winkels) en Reid's (11 winkels). De grootste Amerikaanse keten in de portefeuille, Food Lion, blijft wel in handen van Delhaize.

Ook Reid's uit portefeuille

Dat Delhaize Harveys en Sweetbay van de hand wilde doen, had Reuters vorige week al gemeld, maar de verkoop van Reid's is eerder een verrassing. Samen leveren de drie ketens en hun 155 winkels, plus tien voormalige Sweetbay-vestigingen, Delhaize 265 miljoen dollar op, zo'n 200 miljoen euro. Het distributiecentrum van Sweetbay blijft echter wel in handen van Delhaize.

 

De koper van de drie ketens is Bi-Lo, een keten die in 2009 zelf op het aankooplijstje van Delhaize stond. Dat ging toen echter niet door, omdat Bi-Lo toen in financiële moeilijkheden zat en tegen zijn schuldeisers werd beschermd onder het Chapter 11. De transactie zal in het laatste kwartaal van dit jaar afgerond worden, als de betrokken overheden hun fiat geven.

 

“Wij geloven dat deze transactie een belangrijke stap is naar het vereenvoudigen van onze structuur en dat het Delhaize America zal toelaten zich nog beter te richten op haar operaties. Bovendien zal de transactie ons een verhoogde financiële flexibiliteit geven om onze strategische prioriteiten uit te voeren”, liet afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers weten.

 

Na de verkoop heeft Delhaize nog drie Amerikaanse ketens in handen: Food Lion (veruit de grootste keten), Botto Dollar Food en Hannaford. Met tweederde van de totale bedrijfsomzet is, en blijft, de VS de belangrijkste markt voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top