Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens

Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens
De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft drie van zijn Amerikaanse ketens verkocht aan concurrent Bi-Lo. Het gaat om de kleinere ketens Sweetbay (72 winkels), Harveys (ook 72 winkels) en Reid's (11 winkels). De grootste Amerikaanse keten in de portefeuille, Food Lion, blijft wel in handen van Delhaize.

Ook Reid's uit portefeuille

Dat Delhaize Harveys en Sweetbay van de hand wilde doen, had Reuters vorige week al gemeld, maar de verkoop van Reid's is eerder een verrassing. Samen leveren de drie ketens en hun 155 winkels, plus tien voormalige Sweetbay-vestigingen, Delhaize 265 miljoen dollar op, zo'n 200 miljoen euro. Het distributiecentrum van Sweetbay blijft echter wel in handen van Delhaize.

 

De koper van de drie ketens is Bi-Lo, een keten die in 2009 zelf op het aankooplijstje van Delhaize stond. Dat ging toen echter niet door, omdat Bi-Lo toen in financiële moeilijkheden zat en tegen zijn schuldeisers werd beschermd onder het Chapter 11. De transactie zal in het laatste kwartaal van dit jaar afgerond worden, als de betrokken overheden hun fiat geven.

 

“Wij geloven dat deze transactie een belangrijke stap is naar het vereenvoudigen van onze structuur en dat het Delhaize America zal toelaten zich nog beter te richten op haar operaties. Bovendien zal de transactie ons een verhoogde financiële flexibiliteit geven om onze strategische prioriteiten uit te voeren”, liet afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers weten.

 

Na de verkoop heeft Delhaize nog drie Amerikaanse ketens in handen: Food Lion (veruit de grootste keten), Botto Dollar Food en Hannaford. Met tweederde van de totale bedrijfsomzet is, en blijft, de VS de belangrijkste markt voor Delhaize.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top