Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens

Delhaize verkoopt drie Amerikaanse ketens
De Belgische supermarktgroep Delhaize heeft drie van zijn Amerikaanse ketens verkocht aan concurrent Bi-Lo. Het gaat om de kleinere ketens Sweetbay (72 winkels), Harveys (ook 72 winkels) en Reid's (11 winkels). De grootste Amerikaanse keten in de portefeuille, Food Lion, blijft wel in handen van Delhaize.

Ook Reid's uit portefeuille

Dat Delhaize Harveys en Sweetbay van de hand wilde doen, had Reuters vorige week al gemeld, maar de verkoop van Reid's is eerder een verrassing. Samen leveren de drie ketens en hun 155 winkels, plus tien voormalige Sweetbay-vestigingen, Delhaize 265 miljoen dollar op, zo'n 200 miljoen euro. Het distributiecentrum van Sweetbay blijft echter wel in handen van Delhaize.

 

De koper van de drie ketens is Bi-Lo, een keten die in 2009 zelf op het aankooplijstje van Delhaize stond. Dat ging toen echter niet door, omdat Bi-Lo toen in financiële moeilijkheden zat en tegen zijn schuldeisers werd beschermd onder het Chapter 11. De transactie zal in het laatste kwartaal van dit jaar afgerond worden, als de betrokken overheden hun fiat geven.

 

“Wij geloven dat deze transactie een belangrijke stap is naar het vereenvoudigen van onze structuur en dat het Delhaize America zal toelaten zich nog beter te richten op haar operaties. Bovendien zal de transactie ons een verhoogde financiële flexibiliteit geven om onze strategische prioriteiten uit te voeren”, liet afgevaardigd bestuurder Pierre-Olivier Beckers weten.

 

Na de verkoop heeft Delhaize nog drie Amerikaanse ketens in handen: Food Lion (veruit de grootste keten), Botto Dollar Food en Hannaford. Met tweederde van de totale bedrijfsomzet is, en blijft, de VS de belangrijkste markt voor Delhaize.

Tags: