Delhaize verrast met beresterk vierde kwartaal

Delhaize verrast met beresterk vierde kwartaal

Kersvers Delhaize-CEO Frans Muller (foto) heeft zijn start niet gemist: een erg sterk eindejaar in eigen land en de herwonnen dynamiek bij het Amerikaanse Food Lion zorgen voor een omzetstijging die dubbel zo hoog was als de analisten hadden verwacht.

Herwonnen dynamiek in Amerika

Na de teleurstellende resultaten van het Nederlandse Ahold (Albert Heijn) was het uitkijken naar de prestaties van Delhaize. "Onze opbrengsten van het vierde kwartaal 2013 waren sterk, zowel in de V.S. als in België", zegt CEO Frans Muller.

 

"In de V.S., waar de volumegroei positief bleef, waren we bijzonder tevreden met de dynamiek bij Food Lion. De gefaseerde herpositionering, die bijna drie jaar geleden van start ging, voldoet aan onze verwachtingen en we kijken ernaar uit om dit jaar het klantenaanbod bij Food Lion verder te ontwikkelen."

 

Analisten en beleggers keken vooral uit naar de resultaten in Amerika: Ahold, dat net als Delhaize het gros van zijn verkoop realiseert in de Verenigde Staten, had het namelijk over "een krimpende Amerikaanse markt" als gevolg van onder meer het teruglopende overheidsbudget voor voedselbonnen.

 

Niets daarvan bij Delhaize: "De vergelijkbare omzet groeide met 2,8%, ondanks de handelsdeflatie als gevolg van onze prijsinvesteringen bij de Food Lion Phase 4- en Phase 5-winkels en bij Hannaford. De opbrengsten waren in het bijzonder sterk bij Food Lion." Die +2,8% is liefst het dubbele van de analistenconsensus, ook al gaat het voor alle duidelijkheid om cijfers exclusief Harvey's en Reid's (die eerder verkocht werden).

 

Sterk eindejaar in België

Ook in eigen land steeg de vergelijkbare omzet in het vierde kwartaal: +2,4%, "ondanks de aanhoudende concurrentiële marktomstandigheden", aldus de Nederlandse opvolger van Pierre-Olivier Beckers: een duidelijke verwijzing naar Albert Heijn (dat het in ons land beter doet dan in Nederland) en de discounters Aldi en Lidl.

 

Vooral de eindejaarsverkopen noemde de kersverse CEO erg sterk. De groep benadrukt nog dat het marktaandeel van Delhaize België stabiel bleef tegenover 2012: dus 25,5%.

 

De rest van Europa levert een gemengd beeld op: "De opbrengsten in Zuidoost-Europa groeiden met 4,5% aan ongewijzigde wisselkoersen dankzij de sterke prestaties in Griekenland en de uitbreiding in Roemenië, gedeeltelijk gecompenseerd door een negatieve volumegroei in Servië (-0,6%)."

 

21,1 miljard euro jaaromzet

Over het volledige boekjaar haalde Delhaize 21,1 miljard euro omzet (+0,6%). De omzetgroei werd wel getemperd door een verzwakking van de dollar (-3,3%) tegenover de euro. Aan ongewijzigde wisselkoersen was er een toename met +2,6%, terwijl de organische opbrengstengroei 3,1% bedroeg. Geografisch komt de omzet vooral uit de VS (12,9 miljard), dat de belangrijkste markt is voor België (5,1 miljard) en Zuidoost-Europa (3,1 miljard). 

 

Op basis van voorlopige niet-geauditeerde cijfers over het volledige boekjaar zou de onderliggende bedrijfswinst uitkomen op 770 miljoen euro, best wat hoger dan de eigen verwachting van "minstens 755 miljoen euro". Cijfers die de beleggers als muziek in de oren klinken: rond 10 uur vanochtend stond het aandeel 8% hoger dan de slotkoers van gisteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top