RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Delhaize ziet nettowinst 72% stijgen

icon
Food13 maart, 2014

Onder de verwachtingen

In januari maakte Delhaize al bekend in België vorig jaar een omzet van 5,1 miljard euro te hebben geboekt, 3% meer dan in 2012. Door “prijsinvesteringen en een verhoogde promotionele activiteit”, nodig om het marktaandeel stabiel te houden (op 25,5%), daalde de brutomarge wel tot 20,2%.

 

Inclusief de resultaten van de Verenigde Staten en Zuid-Oost Europa boekte Delhaize Group in 2013 een omzet van 21,1 miljard euro, 0,6% meer dan in 2012 (maar liefst 2,6% meer bij ongewijzigde wisselkoersen). De nettowinst steeg met 71,8% tot 179 miljoen euro (met deze kanttekening dat vorig jaar flink wat herstructureringslasten en waardeverminderingen de winst drukten).

 

Toch is dat resultaat een tegenvaller: de laagste analistenverwachting was een winst van 165 miljoen euro, de meest optimistische een van 472 miljoen. De recurrente bedrijfswinst (rebit) kwam uit op 753 miljoen euro, een daling met 4,2% en licht onder de analistenprognose van 756 miljoen euro.

 

“Positieve dynamiek”…

“Sinds ik in november 2013 CEO werd, heb ik een goed inzicht in onze Groep verkregen, van de verschillende markten waarin wij actief zijn, en van onze uithangborden. Onze Groep heeft sterke funderingen, met leidende posities in vrijwel al onze markten, een stevige balans, en gepassioneerde medewerkers. Vanaf het begin van het jaar behouden we onze positieve dynamiek bij Delhaize America, terwijl België en Servië voor uitdagingen staan.”

 

Concrete cijfers voor het lopende jaar geeft de Nederlandse topman nog niet, maar hij zegt wel dat de groep volop wil inzetten op “behoud of versterking van onze lokale marktposities” en op kostenefficiëntie. Tegelijk zullen “onze investeringen stijgen tot 625 miljoen euro en plannen wij de opening van 180 winkels. Wij streven ernaar om de omzetgroei te behouden of te verbeteren en een gezonde vrije kasstroom te blijven genereren.”

 

…maar “dalende winstgevendheid”

Desondanks verwacht Delhaize een “daling van de winstgevendheid” als gevolg van verdere investeringen bij de Amerikaanse dochters Food Lion (die een nieuwe strategie krijgt rond “Gemakkelijk, Vers en Betaalbaar”) en Hannaford (dat werkt aan een “verdere verbetering van haar prijspositionering”). “Sinds het begin van 2014 zien wij zeer sterke verkooptendensen bij Delhaize America, die voor een deel positief beïnvloed werden door de strenge winter. Dit resulteerde echter ook in extra kosten”, klinkt het in Brussel.

 

Delhaize België blijft dan weer kampen met de concurrentie en “druk op de verkoop-, algemene en administratieve kosten. Wij hebben onze aandacht verhoogd voor prijzen en promoties, alsmede onze aandacht voor de versterking van de kwaliteit en de variëteit van ons assortiment. De bovengenoemde elementen zullen resulteren in een daling van onze winstgevendheid, in het bijzonder in het eerste kwartaal.”

 

Om de aandeelhouders te paaien, trakteert Muller hen alvast op een dividend dat 11% hoger ligt dan vorig jaar, op 1,56 euro per aandeel. Dt maakte vandaag echter niet echt veel indruk: het aandeel stond rond 17 uur al 7,74% lager dan de slotkoers van gisteravond.

 

Delhaize Group herschikt meteen ook zijn directiecomité en -structuur. De subdivisie Europa verdwijnt en Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België, krijgt een zitje in het groepsmanagement. Huidig IT-directeur Nicolas Hollanders, die ook de personeelszaken onder zich had, verlaat de groep. Zijn bevoegdheden worden gespreid over financieel directeur Pierre Bouchut (die er IT bij krijgt) en Marc Croonen, die personeelsdirecteur wordt.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN