Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen" | RetailDetail

Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"

Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"
Brouwerij Huyghe in Melle, bekend van Delirium Tremens, heeft een panel vrouwen (bij wie de vrouw van de grote baas) een nieuw bier laten brouwen dat de naam Deliria kreeg en zich meteen het "eerste zwaar bier voor en door vrouwen" mag noemen.

"Geen zoet brouwsel"

Het nieuwe bier is "geen zoet brouwsel" geworden, maar een zwaar blond Belgisch bier met 8,5% alcohol, net als Delirium Tremens dus.

 

Op de 'touch' van koriander na, die broer en zus gemeen hebben, verschilt Deliria evenwel in vele opzichten van Delirium Tremens: de nieuwkomer is lichter van kleur, bevat vier graansoorten, drie hopsoorten en andere gist. Volgens brouwmeester Joris Dheedene is de smaak van Deliria "volmondig en zeer uitgebalanceerd".

 

Van Deliria werd maar 150 hectoliter gebrouwen, veel minder dus dan de 80.000 hectoliter Delirium Tremens die Huyghe jaarlijks brouwt. Het nieuwe bier zal vanaf 1 oktober beperkt in speciaalzaken te koop zijn, maar is dit weekend al te proeven op de Grote Markt in Brussel, tijdens het Weekend van het Bier.

 

Vrouwen nieuwe consumenten

Het idee voor Deliria kwam van Catherine De Laet, echtgenote van de afgevaardigd bestuurder Alain De Laet. "Het brouwersleven is nog altijd een mannenzaak: veel brouwers zijn mannen en een groot deel van de consumenten ook. Ik wou daar verandering in brengen. Mijn man vond het meteen een goed idee, want de laatste jaren merken we toch dat vrouwen sneller naar een glas bier grijpen in plaats van naar wijn of champagne."

 

Dus trok de brouwerij op 8 maart, in het kader van de Internationale Vrouwendag, op zoek naar tien vrouwen om een nieuw bier te brouwen. "Eerst stelden we drie recepten voor. Via sociale media werd nagegaan welke van die drie - een blond bier van 6 graden, een lichtbruin van 7 en een zwaar blond van 8 graden - de voorkeur kreeg." Liefst 58% stemde voor het zwaarste bier.

 

"Tot onze verbazing gingen de vrouwen dus voor bitterheid - geen extreme bitterheid, maar toch bier met karakter. Ze gingen niet naar fruitbieren, maar naar fijne degustatiebieren. Vrouwen willen dus wel degelijk hun eigen zwaar bier", aldus Alain De Laet.

 

Na vijf maanden rijpen is Deliria nu klaar om te worden gelanceerd. Brouwerij Huyghe wil de actie trouwens elk jaar herhalen. "Vandaag worden meer en meer vrouwen onze nieuwe consumenten, en we willen daarvoor openstaan", besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.