Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"

Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"
Brouwerij Huyghe in Melle, bekend van Delirium Tremens, heeft een panel vrouwen (bij wie de vrouw van de grote baas) een nieuw bier laten brouwen dat de naam Deliria kreeg en zich meteen het "eerste zwaar bier voor en door vrouwen" mag noemen.

"Geen zoet brouwsel"

Het nieuwe bier is "geen zoet brouwsel" geworden, maar een zwaar blond Belgisch bier met 8,5% alcohol, net als Delirium Tremens dus.

 

Op de 'touch' van koriander na, die broer en zus gemeen hebben, verschilt Deliria evenwel in vele opzichten van Delirium Tremens: de nieuwkomer is lichter van kleur, bevat vier graansoorten, drie hopsoorten en andere gist. Volgens brouwmeester Joris Dheedene is de smaak van Deliria "volmondig en zeer uitgebalanceerd".

 

Van Deliria werd maar 150 hectoliter gebrouwen, veel minder dus dan de 80.000 hectoliter Delirium Tremens die Huyghe jaarlijks brouwt. Het nieuwe bier zal vanaf 1 oktober beperkt in speciaalzaken te koop zijn, maar is dit weekend al te proeven op de Grote Markt in Brussel, tijdens het Weekend van het Bier.

 

Vrouwen nieuwe consumenten

Het idee voor Deliria kwam van Catherine De Laet, echtgenote van de afgevaardigd bestuurder Alain De Laet. "Het brouwersleven is nog altijd een mannenzaak: veel brouwers zijn mannen en een groot deel van de consumenten ook. Ik wou daar verandering in brengen. Mijn man vond het meteen een goed idee, want de laatste jaren merken we toch dat vrouwen sneller naar een glas bier grijpen in plaats van naar wijn of champagne."

 

Dus trok de brouwerij op 8 maart, in het kader van de Internationale Vrouwendag, op zoek naar tien vrouwen om een nieuw bier te brouwen. "Eerst stelden we drie recepten voor. Via sociale media werd nagegaan welke van die drie - een blond bier van 6 graden, een lichtbruin van 7 en een zwaar blond van 8 graden - de voorkeur kreeg." Liefst 58% stemde voor het zwaarste bier.

 

"Tot onze verbazing gingen de vrouwen dus voor bitterheid - geen extreme bitterheid, maar toch bier met karakter. Ze gingen niet naar fruitbieren, maar naar fijne degustatiebieren. Vrouwen willen dus wel degelijk hun eigen zwaar bier", aldus Alain De Laet.

 

Na vijf maanden rijpen is Deliria nu klaar om te worden gelanceerd. Brouwerij Huyghe wil de actie trouwens elk jaar herhalen. "Vandaag worden meer en meer vrouwen onze nieuwe consumenten, en we willen daarvoor openstaan", besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top