Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"

Deliria "eerste zwaar bier voor en door vrouwen"
Brouwerij Huyghe in Melle, bekend van Delirium Tremens, heeft een panel vrouwen (bij wie de vrouw van de grote baas) een nieuw bier laten brouwen dat de naam Deliria kreeg en zich meteen het "eerste zwaar bier voor en door vrouwen" mag noemen.

"Geen zoet brouwsel"

Het nieuwe bier is "geen zoet brouwsel" geworden, maar een zwaar blond Belgisch bier met 8,5% alcohol, net als Delirium Tremens dus.

 

Op de 'touch' van koriander na, die broer en zus gemeen hebben, verschilt Deliria evenwel in vele opzichten van Delirium Tremens: de nieuwkomer is lichter van kleur, bevat vier graansoorten, drie hopsoorten en andere gist. Volgens brouwmeester Joris Dheedene is de smaak van Deliria "volmondig en zeer uitgebalanceerd".

 

Van Deliria werd maar 150 hectoliter gebrouwen, veel minder dus dan de 80.000 hectoliter Delirium Tremens die Huyghe jaarlijks brouwt. Het nieuwe bier zal vanaf 1 oktober beperkt in speciaalzaken te koop zijn, maar is dit weekend al te proeven op de Grote Markt in Brussel, tijdens het Weekend van het Bier.

 

Vrouwen nieuwe consumenten

Het idee voor Deliria kwam van Catherine De Laet, echtgenote van de afgevaardigd bestuurder Alain De Laet. "Het brouwersleven is nog altijd een mannenzaak: veel brouwers zijn mannen en een groot deel van de consumenten ook. Ik wou daar verandering in brengen. Mijn man vond het meteen een goed idee, want de laatste jaren merken we toch dat vrouwen sneller naar een glas bier grijpen in plaats van naar wijn of champagne."

 

Dus trok de brouwerij op 8 maart, in het kader van de Internationale Vrouwendag, op zoek naar tien vrouwen om een nieuw bier te brouwen. "Eerst stelden we drie recepten voor. Via sociale media werd nagegaan welke van die drie - een blond bier van 6 graden, een lichtbruin van 7 en een zwaar blond van 8 graden - de voorkeur kreeg." Liefst 58% stemde voor het zwaarste bier.

 

"Tot onze verbazing gingen de vrouwen dus voor bitterheid - geen extreme bitterheid, maar toch bier met karakter. Ze gingen niet naar fruitbieren, maar naar fijne degustatiebieren. Vrouwen willen dus wel degelijk hun eigen zwaar bier", aldus Alain De Laet.

 

Na vijf maanden rijpen is Deliria nu klaar om te worden gelanceerd. Brouwerij Huyghe wil de actie trouwens elk jaar herhalen. "Vandaag worden meer en meer vrouwen onze nieuwe consumenten, en we willen daarvoor openstaan", besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top