Discounter Dia France staat officieel te koop

Discounter Dia France staat officieel te koop

De Spaanse discounter Dia wil af van zijn Franse winkels. Meteen tekent zich een strijd af tussen de vroegere eigenaar, Carrefour, en grote rivaal Casino. Die laatste droomt er immers van om Lidl te onttronen.

Te koop: 888 winkels en 9 depots

Dia heeft vandaag officieel bevestigd dat het "de nodige stappen gezet heeft om de totaliteit van de activiteiten in Frankrijk te verkopen". Dat staat te lezen in het persbericht met de resultaten van het eerste kwartaal, waarin de Franse activiteiten als "discontinuing activity" staan opgegeven.

 

Het is geen geheim dat Dia het knap lastig heeft in Frankrijk: De groep zag er zijn omzet vorig jaar bijna 11% zakken en boekte een operationeel verlies van 25 miljoen euro. Er deden dan ook al langer geruchten de ronde dat Dia France in de etalage stond.

 

Eerder deze week meldde de vakbond Force Ouvrière trouwens al dat de 888 winkels en 9 depots van de groep in Frankrijk te koop staan. BNP Paribas zou aangesteld zijn om de verkoop te begeleiden en volgens anonieme bronnen die bij het dossier betrokken zijn, zouden de meer dan 7.000 Franse werknemers eind juni al weten wie hun nieuwe broodheer wordt.

 

De kans is groot dat het óf Carrefour óf Casino wordt, zo schrijven de Franse media. Beide distributiereuzen zouden de 600.000 m² verkoopruimte, hoofdzakelijk gelegen op de dichtbevolkte as Parijs-Lyon-Marseille, maar wat graag inlijven.

 

Leader Price groter dan Lidl?

Van de twee lijkt de Casino-groep de meest voor de hand liggende overnamekandidaat: grote baas Jean-Charles Naouri zegt al jaren dat hij zijn discountformule Leader Price wil uitbouwen tot Frankrijks grootste prijzenbreker met minstens 1.000 vestigingen. Na een eventuele integratie van Dia France zou Leader Price meteen 1.650 vestigingen tellen, goed voor 1,25 miljoen m² verkoopoppervlakte.

 

Daarmee zou de Casino-dochter in één klap de grootste worden, net vóór huidig marktleider Lidl (1.570 winkels en 1,1 miljoen m² winkeloppervlakte) en ver vóór Aldi, dat bij onze zuiderburen 925 winkels telt, goed voor 617.000 m². Dat alles in de veronderstelling dat de concurrentiewaakhond geen roet in het eten gooit, want in sommige regio's zou Leader Price wel eens té dominant kunnen worden en dus wellicht winkels moeten afstoten.

 

Terug naar de Carrefour-stal?

Dat ook Carrefour opnieuw interesse heeft in Dia, is veel verrassender. Het was immers datzelfde Carrefour dat in 2011, onder toenmalig CEO Lars Olofsson, zijn discountdochter verzelfstandigde en naar de beurs van Madrid bracht. Maar tijden (en vooral CEO's!) veranderen: onder George Plassat heeft Carrefour een comeback gemaakt en de nieuwe topman zou wel open staan voor de idee om de kleinere Dia-winkels te integreren in zijn netwerk van buurtsuperettes.

 

Bovendien zou Carrefour op die manier zijn aanwezigheid gevoelig versterken in het zuidoosten van Frankrijk en in de hoofdstad Parijs, twee zones waar Frankrijks numéro un al bij al vrij zwak staat. Niet vergeten dat Carrefour ook in de running was om de 55 Parijse winkels te kopen die Casino moest afstoten in de nasleep van de Monoprix-overname, maar in dat dossier achter het net viste.

 

Last but not least zou Carrefour op die manier ook weer een flinke voorsprong nemen op het Franse nummer twee, E.Leclerc, wiens hete adem het almaar sterker in de nek voelt.

 

's Werelds derde discounter

Dia werd in 1979 opgericht in Spanje en noteert sinds 2011 op de beurs van Madrid. De groep telt alles samen 6.914 vestigingen in zeven landen: behalve Spanje en Frankrijk zijn dat Portugal, Turkije, Argentinië, Brazilië en China. Dia boekte in 2013 een jaaromzet van net geen 11,5 miljard euro – goed voor de derde plaats in het discountwereldje, na het Duitse duo Aldi en Lidl – en telt 48.000 medewerkers.

 

Volgens onze Franse collega's van LSA zou Dia France zo'n 150 à 200 miljoen euro moeten kosten. "Het is trouwens binnen die vork dat de biedingen van Carrefour en Casino te situeren zijn", schrijven onze confraters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top