Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Bij de opening was de hele foodwereld laaiend enthousiast, maar het ambitieuze project van Vincent en Els Van Cauwenberghe in Destelbergen is niet meer. Afgelopen vrijdag gooiden de ondernemers de handdoek. 

Voorbeeld van “blurring”

Toen de Eetwinkel in november 2013 opende aan de Dendermondesteenweg in Destelbergen, kwamen foodprofessionals uit het hele land – en ver daarbuiten – een kijkje nemen om inspiratie op te doen. De zaakvoerders staken hun bewondering voor Eataly niet onder stoelen of banken en ontwikkelden een concept dat een kwalitatieve verswinkel combineerde met een restaurant: “blurring” in de beste zin van het woord en een CRU “avant la lettre”. 

 

Eetwinkel Van Cauwenberghe verkocht topproducten, onderscheidde zich met zelf gebakken brood en ter plaatse bereide maaltijden, had een uitzonderlijke wijnkelder en een bijzonder aanbod kazen. Dat alles werd gepresenteerd in een gloednieuw pand met een opmerkelijke architectuur. Zo’n concept brengt echter stevige kosten met zich mee: de investering was enorm, de personeelslast woog door en in verhouding kwamen er te weinig klanten over de vloer. Dat deed Eetwinkel Van Cauwenberghe uiteindelijk de das om. 

 

Meer eenheidsworst

In een afscheidsmededeling op de website en op Facebook klinkt verbittering door. “Verdomd jammer dat het persoonlijk initiatief in dit Vlaamse land niet door de brede bevolking naar waarde wordt geschat. Mijn grootste vreugde en voldoening was geweest dat dit een bruisende zaak zou zijn, geld verdienen zou daar maar een gevolg van zijn en nooit een doel op zich”, schrijft Vincent Van Cauwenberghe.

 

En: “We stevenen af op een schraal winkellandschap van grote ketens, waar alles meer en meer eenheidsworst wordt. We stellen nu veel mensen teleur, leveranciers verliezen geld, bestellingen of reservaties kunnen niet doorgaan, enkele trouwe en toegewijde medewerkers verliezen hun baan en inkomen. Helaas kan dit op geen andere manier dan deze, wij zijn doorgegaan tot de laatste snik. Mijn oprechte excuses aan al diegenen die hieronder lijden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top