Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe | RetailDetail

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Bij de opening was de hele foodwereld laaiend enthousiast, maar het ambitieuze project van Vincent en Els Van Cauwenberghe in Destelbergen is niet meer. Afgelopen vrijdag gooiden de ondernemers de handdoek. 

Voorbeeld van “blurring”

Toen de Eetwinkel in november 2013 opende aan de Dendermondesteenweg in Destelbergen, kwamen foodprofessionals uit het hele land – en ver daarbuiten – een kijkje nemen om inspiratie op te doen. De zaakvoerders staken hun bewondering voor Eataly niet onder stoelen of banken en ontwikkelden een concept dat een kwalitatieve verswinkel combineerde met een restaurant: “blurring” in de beste zin van het woord en een CRU “avant la lettre”. 

 

Eetwinkel Van Cauwenberghe verkocht topproducten, onderscheidde zich met zelf gebakken brood en ter plaatse bereide maaltijden, had een uitzonderlijke wijnkelder en een bijzonder aanbod kazen. Dat alles werd gepresenteerd in een gloednieuw pand met een opmerkelijke architectuur. Zo’n concept brengt echter stevige kosten met zich mee: de investering was enorm, de personeelslast woog door en in verhouding kwamen er te weinig klanten over de vloer. Dat deed Eetwinkel Van Cauwenberghe uiteindelijk de das om. 

 

Meer eenheidsworst

In een afscheidsmededeling op de website en op Facebook klinkt verbittering door. “Verdomd jammer dat het persoonlijk initiatief in dit Vlaamse land niet door de brede bevolking naar waarde wordt geschat. Mijn grootste vreugde en voldoening was geweest dat dit een bruisende zaak zou zijn, geld verdienen zou daar maar een gevolg van zijn en nooit een doel op zich”, schrijft Vincent Van Cauwenberghe.

 

En: “We stevenen af op een schraal winkellandschap van grote ketens, waar alles meer en meer eenheidsworst wordt. We stellen nu veel mensen teleur, leveranciers verliezen geld, bestellingen of reservaties kunnen niet doorgaan, enkele trouwe en toegewijde medewerkers verliezen hun baan en inkomen. Helaas kan dit op geen andere manier dan deze, wij zijn doorgegaan tot de laatste snik. Mijn oprechte excuses aan al diegenen die hieronder lijden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.