Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Doek valt over Eetwinkel Van Cauwenberghe

Bij de opening was de hele foodwereld laaiend enthousiast, maar het ambitieuze project van Vincent en Els Van Cauwenberghe in Destelbergen is niet meer. Afgelopen vrijdag gooiden de ondernemers de handdoek. 

Voorbeeld van “blurring”

Toen de Eetwinkel in november 2013 opende aan de Dendermondesteenweg in Destelbergen, kwamen foodprofessionals uit het hele land – en ver daarbuiten – een kijkje nemen om inspiratie op te doen. De zaakvoerders staken hun bewondering voor Eataly niet onder stoelen of banken en ontwikkelden een concept dat een kwalitatieve verswinkel combineerde met een restaurant: “blurring” in de beste zin van het woord en een CRU “avant la lettre”. 

 

Eetwinkel Van Cauwenberghe verkocht topproducten, onderscheidde zich met zelf gebakken brood en ter plaatse bereide maaltijden, had een uitzonderlijke wijnkelder en een bijzonder aanbod kazen. Dat alles werd gepresenteerd in een gloednieuw pand met een opmerkelijke architectuur. Zo’n concept brengt echter stevige kosten met zich mee: de investering was enorm, de personeelslast woog door en in verhouding kwamen er te weinig klanten over de vloer. Dat deed Eetwinkel Van Cauwenberghe uiteindelijk de das om. 

 

Meer eenheidsworst

In een afscheidsmededeling op de website en op Facebook klinkt verbittering door. “Verdomd jammer dat het persoonlijk initiatief in dit Vlaamse land niet door de brede bevolking naar waarde wordt geschat. Mijn grootste vreugde en voldoening was geweest dat dit een bruisende zaak zou zijn, geld verdienen zou daar maar een gevolg van zijn en nooit een doel op zich”, schrijft Vincent Van Cauwenberghe.

 

En: “We stevenen af op een schraal winkellandschap van grote ketens, waar alles meer en meer eenheidsworst wordt. We stellen nu veel mensen teleur, leveranciers verliezen geld, bestellingen of reservaties kunnen niet doorgaan, enkele trouwe en toegewijde medewerkers verliezen hun baan en inkomen. Helaas kan dit op geen andere manier dan deze, wij zijn doorgegaan tot de laatste snik. Mijn oprechte excuses aan al diegenen die hieronder lijden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top