RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mosa Meat
  • Onderwerpen RetailDetail Food Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Doorbraak kweekvlees komt nu snel dichterbij”

icon
Food19 mei, 2022

Diervriendelijk vlees wordt een realiteit: op kleine schaal zetten kweekvleesproducenten nu de eerste stappen richting consument. Ook in Europa zal goedkeuring volgen: “Dat duurt geen vijf jaar meer”, zegt pionier Mosa Meat.

Vlees uit de bioreactor

Het is echt vlees, maar dan zonder dierenleed, met een kleinere ecologische voetafdruk en gegarandeerd schoon en veilig. Lekker, bovendien. Een illusie? Nee, al sinds de presentatie van de allereerste kweekvleesburger in 2013 werkt Mosa Meat mee aan de ontwikkeling van een volledig nieuwe industrie, die vlees produceert op basis van celculturen in bioreactoren. Er hoeft geen koe meer voor naar het slachthuis. De dag waarop dit gecultiveerd vlees – of kweekvlees – beschikbaar wordt voor de consument, komt snel dichterbij.

Sterker nog: eigenlijk is het al zo ver. “Producent Supermeat heeft in Israël een restaurant geopend waar consumenten gecultiveerde kipproducten kunnen proeven. In Singapore heeft Eat Just de goedkeuring gekregen voor het op de markt brengen van twee producten: kipnuggets en kippenvleugels. Dat verwerken ze in allerlei producten. Voorlopig op hele kleine schaal, maar toch.” VP Sales Martijn Everts van Mosa Meat twijfelt er niet aan: dit komt er sowieso aan. Al zal het nog wel even duren voor de producten in de supermarkt liggen. Hij vertelt er meer over op het RetailDetail Food Congress, op 9 juni in Antwerpen.

Wachten op goedkeuring

De belangrijkste volgende stap is de officiële goedkeuring. De EFSA, de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, heeft een procedure voor de goedkeuring van ‘novel food’. Andere landen en regio’s nemen dat raamwerk deels over. Voor een dossier moet je wel twee jaar rekenen. “Minstens, want als er iets misgaat in de productie of met de vraagstelling, dan staat de klok stil en dan kunnen er zomaar weer zes maanden bijkomen. In Singapore gaat het sneller: daar heb je voor zo’n dossier een tijdspad van zes tot negen maanden.”

Verschillende bedrijven uit de sector werken nu samen om het gesprek aan te gaan met lokale voedselveiligheidsautoriteiten. “We hebben ons met een achttiental collega’s verenigd in een associatie: Cellular Agriculture Europe. Ze maken bijna allemaal andere producten: de ene richt zich op foie gras, de andere doet kip, wij doen rund… Ook de technologie kan verschillen, net als de schaal en maturiteit: je hebt bedrijven met stevige funding, strategische partners en meer dan honderd medewerkers, andere zijn nog in een beginstadium.”

60 miljoen euro subsidie

Een belangrijke evolutie is dat overheden subsidies vrijmaken om deze transitie mogelijk te maken. Recent heeft de Nederlandse overheid via het Nationaal Groeifonds 60 miljoen euro gereserveerd voor een publiek ecosysteem voor cellulaire agricultuur: de grootste publieke investering in kweekvlees en precisiefermentatie ooit. “Dat geld gaat naar het stimuleren van onderzoek, naar een pilootfabriek en naar het opzetten van een opleiding voor operatoren. In deze branche hebben we heel veel bioreactoren nodig die ook bediend moeten worden. Die opleidingen zijn er nog niet, die moeten nu vorm gaan krijgen.”

Net als in de markt van de vleesvervangers wil Nederland hier duidelijk een voortrekkersrol spelen. “We moeten die ambitie hoog houden. We hebben een grote landbouwsector. Wil je in de toekomst relevant blijven, dan moet je unieke waarde brengen. Die zit ‘m niet in massaproductie, wel in hoogwaardige technologie en innovatie. Er is veel interesse voor deze nieuwe sector, mensen vinden het spannend. Recent, op Koningsdag, kwam zelfs de koning bij ons op bezoek in Maastricht.”

Doorbraak komt dichterbij

Een maand geleden heeft de tweede kamer een motie aangenomen die het mogelijk moet maken om onder bepaalde voorwaarden proeverijen te organiseren voor kweekvlees. Dat brengt de doorbraak weer een stapje dichterbij. “Het is niet meer een kwestie van vijf tot tien jaar, zeker niet. Overal waar er een kader is voor goedkeuring, is het mogelijk om te lanceren. Dat was er enkele jaren geleden nog niet, het is nu echt anders.” Ook Mosa Meat maakt zich op voor het indienen van dossiers in verschillende landen.

Schaal blijft evenwel een grote uitdaging. “De schaal bepaalt wanneer we het in de supermarkt gaan zien. Dat zal even duren. Als we vandaag de goedkeuring krijgen, liggen we morgen nog niet bij Delhaize.” Maar dat de interesse er is, lijdt geen twijfel: “We namen vorige week deel aan het Beter Eten festival van Albert Hein, ook al waren we daar de vreemde eend in de bijt. Marit van Egmond heeft Mosa Meat in haar boek genoemd als één van de bedrijven die perfect passen in de missie van de retailer.”

De markt voorbereiden

En daarom komt Mosa Meat nu wat vaker naar buiten met het duurzame kweekvleesverhaal. “We willen de markt voorbereiden, awareness creëren en de kennis verspreiden. We willen ook graag leren van de reacties van de mensen. Daarom kom ik ons verhaal ook graag vertellen bij jullie.”

Welke stappen dient de kweekvleesindustrie nog te nemen vooraleer de producten in het restaurant en de supermarkt verschijnen? Dat komt Martijn Everts van Mosa Meat onthullen op het RetailDetail Food Congress, dat op 9 juni plaatsvindt in Antwerpen. Ook op het podium die dag: sprekers van Deloitte, Delhaize, Coca-Cola, Nestlé, Kriket, Pieter Pot, VLAM en Gorillas. Foodprofessionals weten waarheen. Voordelige earlybirdtickets bestellen kan nog tot 18 mei via de knop hieronder.

Ik bestel tickets voor het RetailDetail Food Congress op 9 juni
Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN