Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

Douwe Egberts en Mondelez bundelen hun koffiebelangen en creëren daartoe een onderneming die goed is voor een jaaromzet van meer dan 5 miljard euro. Daarmee willen ze het gevecht met Nestlé aangaan.

Douwe Egberts krijgt leiding over fusiebedrijf

De nieuwe vennootschap krijgt zijn zetel in Nederland en wordt Jacobs Douwe Egberts gedoopt. De huidige topman van Douwe Egberts, de Fransman Pierre Laubies, krijgt de dagelijkse leiding over het combinatiebedrijf. De Nederlander Bart Becht wordt voorzitter van het bestuur. De Franse activiteiten van Mondelez zijn vooralsnog niet bij de transactie betrokken.

 

De Duitse investeringsfirma Joh. A Benckiser – dat vorig jaar Master Blenders van de beurs haalde voor zowat 7,5 miljard euro - verwerft 51% van de aandelen in de fusieonderneming, Mondelez de overige 49%. Bovenop ontvangt Mondelez nog een cashbetaling van 5 miljard dollar (3,6 miljard euro) van Joh. A Benckiser.

 

Mondelez was nochtans groter

Douwe Egberts overkoepelt diverse merken, waaronder de koffie-enseignes Douwe Egberts, Maison du Café, Senseo, Pilao en het theemerk Pickwick. In 2013 was het bedrijf goed voor een omzet van zowat 2,5 miljard euro. Het is marktleider voor koffie in Nederland, België, Denemarken, Hongarije en Brazilië en voor thee in Nederland, Denemarken, Hongarije en Tsjechië.

 

De koffieactiviteiten van Mondelez - bekend van onder meer de merken Jacobs, Velours Noir, Tassimo Carte Noir - zijn iets groter. Zij haalden in 2013 een omzet van omgerekend 2,9 miljard euro. Ze stonden daarmee voor 17% van het totale verkoopcijfer van de groep die ontstaan is uit een opsplitsing van Kraft Foods. Na de afsplitsing kon Mondelez zich meer concentreren op zijn snackafdeling met merken als Cadbury en Oreo.

 

Verder groeien is de boodschap

De nieuwe combinatie is marktleider in meer dan twee dozijn markten en heeft een sterke positie in de opkomende economieën. Het samengaan van de twee groepen moet aanzienlijke synergievoordelen opleveren. Het personeel zou nochtans niet moeten vrezen. Het management ziet vooral groeikansen.

 

Het nieuwe fusiebedrijf wil de strijd aangaan met Nestlé, dat met Nescafé en Nespresso nog steeds een dominante positie bezit. Nestlé heeft een mondiaal marktaandeel van 22,5%, Mondelez en Douwe Egbers komen aan respectievelijk 11,0% en 5,5%. De bedoeling is dat de fusie in 2015 wordt afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top