Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

Douwe Egberts en Mondelez bundelen hun koffiebelangen en creëren daartoe een onderneming die goed is voor een jaaromzet van meer dan 5 miljard euro. Daarmee willen ze het gevecht met Nestlé aangaan.

Douwe Egberts krijgt leiding over fusiebedrijf

De nieuwe vennootschap krijgt zijn zetel in Nederland en wordt Jacobs Douwe Egberts gedoopt. De huidige topman van Douwe Egberts, de Fransman Pierre Laubies, krijgt de dagelijkse leiding over het combinatiebedrijf. De Nederlander Bart Becht wordt voorzitter van het bestuur. De Franse activiteiten van Mondelez zijn vooralsnog niet bij de transactie betrokken.

 

De Duitse investeringsfirma Joh. A Benckiser – dat vorig jaar Master Blenders van de beurs haalde voor zowat 7,5 miljard euro - verwerft 51% van de aandelen in de fusieonderneming, Mondelez de overige 49%. Bovenop ontvangt Mondelez nog een cashbetaling van 5 miljard dollar (3,6 miljard euro) van Joh. A Benckiser.

 

Mondelez was nochtans groter

Douwe Egberts overkoepelt diverse merken, waaronder de koffie-enseignes Douwe Egberts, Maison du Café, Senseo, Pilao en het theemerk Pickwick. In 2013 was het bedrijf goed voor een omzet van zowat 2,5 miljard euro. Het is marktleider voor koffie in Nederland, België, Denemarken, Hongarije en Brazilië en voor thee in Nederland, Denemarken, Hongarije en Tsjechië.

 

De koffieactiviteiten van Mondelez - bekend van onder meer de merken Jacobs, Velours Noir, Tassimo Carte Noir - zijn iets groter. Zij haalden in 2013 een omzet van omgerekend 2,9 miljard euro. Ze stonden daarmee voor 17% van het totale verkoopcijfer van de groep die ontstaan is uit een opsplitsing van Kraft Foods. Na de afsplitsing kon Mondelez zich meer concentreren op zijn snackafdeling met merken als Cadbury en Oreo.

 

Verder groeien is de boodschap

De nieuwe combinatie is marktleider in meer dan twee dozijn markten en heeft een sterke positie in de opkomende economieën. Het samengaan van de twee groepen moet aanzienlijke synergievoordelen opleveren. Het personeel zou nochtans niet moeten vrezen. Het management ziet vooral groeikansen.

 

Het nieuwe fusiebedrijf wil de strijd aangaan met Nestlé, dat met Nescafé en Nespresso nog steeds een dominante positie bezit. Nestlé heeft een mondiaal marktaandeel van 22,5%, Mondelez en Douwe Egbers komen aan respectievelijk 11,0% en 5,5%. De bedoeling is dat de fusie in 2015 wordt afgerond.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top