Drives doen Leclerc achterstand op Carrefour inlopen | RetailDetail

Drives doen Leclerc achterstand op Carrefour inlopen

Drives doen Leclerc achterstand op Carrefour inlopen

De Franse warenhuisgroep Leclerc heeft in de eerste helft van 2013 een omzet geboekt van 15,9 miljard euro. Dat is 4,7% meer dan in dezelfde periode van 2012. Opmerkelijk daarbij is de sterke stijging van de verkoopcijfers in de drives: daar namen de verkopen met 68% toe tot 720 miljoen euro. Ze helpen het bedrijf om de resterende kloof met marktleider Carrefour in Frankrijk stilaan te dichten.

Drives goed voor 38% van de omzetgroei

De sterke stijging van de omzet in de drives is vooral een gevolg van de uitbreiding van dat netwerk: in de eerste zes maanden kwamen er liefst 81 drives bij. Momenteel opent het bedrijf er gemiddeld een per week. Tegen eigen dit jaar wordt de grens van 400 wellicht overschreden, iets wat aanvankelijk pas werd verwacht in 2015.

 

De drives staan nu al voor 4,5% van de totale omzet bij Leclerc, maar ze zorgen wel voor 38% van de groei. En door die stevige groei kan Leclerc zijn marktaandeel opvoeren: het bedraagt nu al 19%, wat 0,8% meer is dan twaalf maanden geleden.

 

Carrefour nog niet ingehaald

Toch is de doelstelling van topman Edouard Leclerc om marktleider te worden op de Franse markt daarmee nog net niet bereikt. Volgens Kantar World Panel zat huidige nummer één Carrefour eind juni nog op een marktaandeel van 20,4%.

 

Wel kreeg de CEO in de periode van 22 april tot 19 mei al een voorproefje. Toen trok Leclerc 19,9% van de aankopen op Frans grondgebied naar zich toe, ten opzichte van 19,6% voor Carrefour. De periode nadien herstelde deze laatste zijn hegemonie echter.

 

Verwacht wordt dan ook dat de prijzenoorlog tussen de twee protagonisten zich de komende maanden zal doorzetten. Leclerc wil zich immers positioneren als de goedkoopste keten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.