Duitse vleessector voert "eindelijk" minimumloon in

Duitse vleessector voert "eindelijk" minimumloon in
De vier grootste vleesbedrijven van Duitsland gaan een minimumloon van 8,50 euro per uur invoeren. Dat moet een einde maken aan de sociale mistoestanden in de Duitse slachthuizen en meteen ook de concurrentievervalsing – waar ook de Belgische vleessector slachtoffer van is – aan banden leggen.

Sector zwaar in opspraak gebracht

De Duitse vleessector kwam in juni zwaar in opspraak door een reportage van de Duitse zender ARD. Daaruit bleek dat flink wat arbeiders, vaak Oost-Europeanen, door mensenhandelaars waren geronseld om in Duitse slachthuizen tot 60 uur per week te werken tegen nauwelijks drie euro per uur en in vaak mensonwaardige omstandigheden. Duitsland is een van de landen waar geen minimumlonen gelden.

 

De reportage wekte flink wat verontwaardiging, niet in het minst in ons land. De Belgische vleessector klopte zelfs aan bij economieminister Vande Lanotte. Die diende niet alleen een klacht in bij Europa maar bezocht ook samen met zijn collega van Werk, Monica De Coninck, enkele slachthuizen in Duitsland om het probleem van de lage lonen mee op de kaart te zetten.

 

"Geen alternatief"

Na wekenlang overleg tussen de Duitse vleessector en de vakbonden beloven Vion, Tönnies, Danish Crown en Westfleish, de grootste vier vleesbedrijven van Duitsland, nu om hun medewerkers minstens 8,50 euro per uur te betalen.

 

"Er was geen alternatief", zo valt te horen in de Duitse vleesindustrie. "Alleen op deze manier kan de vleessector de critici, die wijzen op het slechte loon en de arbeidsomstandigheden, de wind uit de zeilen nemen." Het minimumloon geldt meteen voor de hele Duitse vleessector.

 

(Kleine) stap vooruit

Voor minister Vande Lanotte is de invoering van een minimumuurloon een belangrijke stap voorwaarts, zo reageerde hij vanochtend in het VRT-radionieuws: "Het betekent dat ze regels moeten gaan toepassen, regels die er op dit moment nog niet zijn. Men kon daar de hele tijd doen wat men wilde, het was onmogelijk om daar een normale concurrentie mee te voeren."

 

De verhoging van de Duitse uurlonen zal alvast helpen om de loonhandicap van de Belgische vleessector ten opzichte van de Duitse wat te verkleinen. Al wijst Febev, de Belgische beroepsfederatie van slachthuizen en snijderijen, er meteen op dat de loonkosten in ons land nog veel te hoog zijn.

 

"De vleesverwerking met veel handenarbeid zijn we voorgoed kwijt aan de Duitsers", aldus Thierry Smagghe van Febev. De Belgische vleessector ziet enkel nog toekomst in de kwalitatieve nichemarkten en de voedselveiligheid en pleit voor doortastende maatregelen om de sector concurrentiëler te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top