Duitse vleessector voert "eindelijk" minimumloon in

Duitse vleessector voert "eindelijk" minimumloon in
De vier grootste vleesbedrijven van Duitsland gaan een minimumloon van 8,50 euro per uur invoeren. Dat moet een einde maken aan de sociale mistoestanden in de Duitse slachthuizen en meteen ook de concurrentievervalsing – waar ook de Belgische vleessector slachtoffer van is – aan banden leggen.

Sector zwaar in opspraak gebracht

De Duitse vleessector kwam in juni zwaar in opspraak door een reportage van de Duitse zender ARD. Daaruit bleek dat flink wat arbeiders, vaak Oost-Europeanen, door mensenhandelaars waren geronseld om in Duitse slachthuizen tot 60 uur per week te werken tegen nauwelijks drie euro per uur en in vaak mensonwaardige omstandigheden. Duitsland is een van de landen waar geen minimumlonen gelden.

 

De reportage wekte flink wat verontwaardiging, niet in het minst in ons land. De Belgische vleessector klopte zelfs aan bij economieminister Vande Lanotte. Die diende niet alleen een klacht in bij Europa maar bezocht ook samen met zijn collega van Werk, Monica De Coninck, enkele slachthuizen in Duitsland om het probleem van de lage lonen mee op de kaart te zetten.

 

"Geen alternatief"

Na wekenlang overleg tussen de Duitse vleessector en de vakbonden beloven Vion, Tönnies, Danish Crown en Westfleish, de grootste vier vleesbedrijven van Duitsland, nu om hun medewerkers minstens 8,50 euro per uur te betalen.

 

"Er was geen alternatief", zo valt te horen in de Duitse vleesindustrie. "Alleen op deze manier kan de vleessector de critici, die wijzen op het slechte loon en de arbeidsomstandigheden, de wind uit de zeilen nemen." Het minimumloon geldt meteen voor de hele Duitse vleessector.

 

(Kleine) stap vooruit

Voor minister Vande Lanotte is de invoering van een minimumuurloon een belangrijke stap voorwaarts, zo reageerde hij vanochtend in het VRT-radionieuws: "Het betekent dat ze regels moeten gaan toepassen, regels die er op dit moment nog niet zijn. Men kon daar de hele tijd doen wat men wilde, het was onmogelijk om daar een normale concurrentie mee te voeren."

 

De verhoging van de Duitse uurlonen zal alvast helpen om de loonhandicap van de Belgische vleessector ten opzichte van de Duitse wat te verkleinen. Al wijst Febev, de Belgische beroepsfederatie van slachthuizen en snijderijen, er meteen op dat de loonkosten in ons land nog veel te hoog zijn.

 

"De vleesverwerking met veel handenarbeid zijn we voorgoed kwijt aan de Duitsers", aldus Thierry Smagghe van Febev. De Belgische vleessector ziet enkel nog toekomst in de kwalitatieve nichemarkten en de voedselveiligheid en pleit voor doortastende maatregelen om de sector concurrentiëler te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top