Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Duizend nieuwe Europese Subways in 2014

Broodjes- en slaatjesketen Subway wil volgend jaar 800 tot 1.000 nieuwe winkels openen in Europa. De focus ligt daarbij op het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Nederland wil Subway een versnelling hoger schakelen. In België daarentegen blijft de opstart moeilijk.

Kaap van de 5.000 ronden in 2014

In Europa, waar de keten is blijven groeien tijdens de moeilijke economische periode, telt Subway vandaag 4.018 vestigingen. Eind 2014 moeten er dat dus een duizendtal meer zijn. Het belangrijkste speerpunt blijft daarbij het Verenigd Koninkrijk: nu heeft de keten er al ruim 1.500 vestigingen en tegen 2015 moeten dat er 2.000 zijn.

 

De groei kan ook nog versnellen in Nederland, Finland en Zweden en tegen het einde van dit jaar wil het bedrijf ook in Letland, Litouwen, Georgië en Oekraïne van start gaan. De Europese expansie is een onderdeel van het doel om tegen 2017 wereldwijd 50.000 Subway-vestigingen te hebben. Momenteel zijn er zowat 40.000, zo'n 5.000 meer dan McDonald's.

 

In België zijn er vandaag zeven Subways. Net als in Italië en Denemarken gaat het in ons land niet zo vlot, geeft de keten toe: "Het blijft moeilijk om de eerste winstgevende franchises op te zetten die de ontwikkeling op gang trekken." De Belgische markt is bovendien moeilijk te betreden voor internationale restaurantketens, omdat het een kleine markt is die gedomineerd wordt door zelfstandigen.

 

Shop-in-shops bij Britse Spar

In Groot-Brittannië opende de broodjesketen onlangs shop-in-shops bij supermarktketen Spar, die worden gerund door zelfstandige franchisers (en staan dus los van de Spar-uitbating). De eerste drie vestigingen zijn al open en nog voor het eind van het jaar zouden er nog zes moeten volgen.

 

Volgens Subway groeit de vraag naar dergelijke shop-in-shop constructies sterk, niet alleen vanuit supermarkten maar ook - zoals in Nederland - vanuit tankstations.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top