Duvel Moortgat zet in op verovering China | RetailDetail

Duvel Moortgat zet in op verovering China

Duvel Moortgat zet in op verovering China

Brouwerij Moortgat is aan een flinke opmars bezig in China. Ondanks de hogere prijs ten opzichte van het lokale bier kiezen Chinezen steeds vaker voor Belgisch bier, en de groei van de export van merken als Duvel is dan ook navenant.

Duurder dan lokaal bier

Hoewel een flesje lokaal bier in de meeste cafés rond de 1,5 euro kost en een even groot glas Vedett Extra White al gauw 5,5 euro, "toch verkoopt het als zoete broodjes", zegt Tim Verplancke, Belg en mede-eigenaar van O'Reilly's Irish Pub, dat het hele gamma van Duvel-Moortgat verkoopt in de zuidwest-Chinese provincie Yunnan.

 

Bij de start van haar activiteiten in China in 2007 voerde Duvel-Moortgat 200 hectoliter in, maar dit jaar gaat het al een honderdtal containers uitvoeren naar China. "Onze doelstellingen voor 2013 zijn toch ongeveer half ons volume voor de VS dit jaar. Als we zo blijven groeien, steken we over drie, vier jaar onze Britse afzetmarkt voorbij. Moortgat heeft China dan ook tot prioriteitsmarkt gebombardeerd", zegt general manager Vincent Smits.

 

Witbier succesvol

De meest succesvolle merken in China zijn Vedett, Achouffe en Liefmans Fruitesse. Vooral het witbier doet het heel goed. "Witbier is mild van smaak, niet te bitter of te zwaar. Daarom vindt het ingang bij een heel grote groep bierdrinkers. Eens ze daarmee zijn vertrouwd, gaan ze ook gemakkelijker andere bieren uit ons assortiment proberen", verklaart Nick Papa, de salesmanager voor Noord-China, het succes.

 

Bij Duvel-Moortgat beseffen ze ook dat ze momenteel een heel sterke positie hebben, omdat andere Belgische brouwers minder bezig zijn met de Chinese markt. AB Inbev is wel al aanwezig op de Chinese markt, maar het enige Belgische bier dat wordt gepromoot is Stella.

 

Duvel-Moortgat is in ieder geval niet van plan om de productie van Duvel te verhuizen. "Als je het elders brouwt, kun je het moeilijk nog Belgisch noemen, en laat dat nu net ons verkoopargument zijn. Enkel een bier dat specifiek voor de Chinese markt is bedoeld, zou je in China kunnen brouwen", besluit Papa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".