Duurder dan lokaal bier
Hoewel een flesje lokaal bier in de meeste cafés rond de 1,5 euro kost en een even groot glas Vedett Extra White al gauw 5,5 euro, “toch verkoopt het als zoete broodjes“, zegt Tim Verplancke, Belg en mede-eigenaar van O’Reilly’s Irish Pub, dat het hele gamma van Duvel-Moortgat verkoopt in de zuidwest-Chinese provincie Yunnan.
Bij de start van haar activiteiten in China in 2007 voerde Duvel-Moortgat 200 hectoliter in, maar dit jaar gaat het al een honderdtal containers uitvoeren naar China. “Onze doelstellingen voor 2013 zijn toch ongeveer half ons volume voor de VS dit jaar. Als we zo blijven groeien, steken we over drie, vier jaar onze Britse afzetmarkt voorbij. Moortgat heeft China dan ook tot prioriteitsmarkt gebombardeerd”, zegt general manager Vincent Smits.
Witbier succesvol
De meest succesvolle merken in China zijn Vedett, Achouffe en Liefmans Fruitesse. Vooral het witbier doet het heel goed. “Witbier is mild van smaak, niet te bitter of te zwaar. Daarom vindt het ingang bij een heel grote groep bierdrinkers. Eens ze daarmee zijn vertrouwd, gaan ze ook gemakkelijker andere bieren uit ons assortiment proberen”, verklaart Nick Papa, de salesmanager voor Noord-China, het succes.
Bij Duvel-Moortgat beseffen ze ook dat ze momenteel een heel sterke positie hebben, omdat andere Belgische brouwers minder bezig zijn met de Chinese markt. AB Inbev is wel al aanwezig op de Chinese markt, maar het enige Belgische bier dat wordt gepromoot is Stella.
Duvel-Moortgat is in ieder geval niet van plan om de productie van Duvel te verhuizen. “Als je het elders brouwt, kun je het moeilijk nog Belgisch noemen, en laat dat nu net ons verkoopargument zijn. Enkel een bier dat specifiek voor de Chinese markt is bedoeld, zou je in China kunnen brouwen”, besluit Papa.