Duvel Moortgat zet in op verovering China

Duvel Moortgat zet in op verovering China

Brouwerij Moortgat is aan een flinke opmars bezig in China. Ondanks de hogere prijs ten opzichte van het lokale bier kiezen Chinezen steeds vaker voor Belgisch bier, en de groei van de export van merken als Duvel is dan ook navenant.

Duurder dan lokaal bier

Hoewel een flesje lokaal bier in de meeste cafés rond de 1,5 euro kost en een even groot glas Vedett Extra White al gauw 5,5 euro, "toch verkoopt het als zoete broodjes", zegt Tim Verplancke, Belg en mede-eigenaar van O'Reilly's Irish Pub, dat het hele gamma van Duvel-Moortgat verkoopt in de zuidwest-Chinese provincie Yunnan.

 

Bij de start van haar activiteiten in China in 2007 voerde Duvel-Moortgat 200 hectoliter in, maar dit jaar gaat het al een honderdtal containers uitvoeren naar China. "Onze doelstellingen voor 2013 zijn toch ongeveer half ons volume voor de VS dit jaar. Als we zo blijven groeien, steken we over drie, vier jaar onze Britse afzetmarkt voorbij. Moortgat heeft China dan ook tot prioriteitsmarkt gebombardeerd", zegt general manager Vincent Smits.

 

Witbier succesvol

De meest succesvolle merken in China zijn Vedett, Achouffe en Liefmans Fruitesse. Vooral het witbier doet het heel goed. "Witbier is mild van smaak, niet te bitter of te zwaar. Daarom vindt het ingang bij een heel grote groep bierdrinkers. Eens ze daarmee zijn vertrouwd, gaan ze ook gemakkelijker andere bieren uit ons assortiment proberen", verklaart Nick Papa, de salesmanager voor Noord-China, het succes.

 

Bij Duvel-Moortgat beseffen ze ook dat ze momenteel een heel sterke positie hebben, omdat andere Belgische brouwers minder bezig zijn met de Chinese markt. AB Inbev is wel al aanwezig op de Chinese markt, maar het enige Belgische bier dat wordt gepromoot is Stella.

 

Duvel-Moortgat is in ieder geval niet van plan om de productie van Duvel te verhuizen. "Als je het elders brouwt, kun je het moeilijk nog Belgisch noemen, en laat dat nu net ons verkoopargument zijn. Enkel een bier dat specifiek voor de Chinese markt is bedoeld, zou je in China kunnen brouwen", besluit Papa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top