Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Opinie: Grotere zorgen om Colruyt dan om Ahold Delhaize

23/06/2017

Zowel Ahold Delhaize als Colruyt kregen ferme klappen op de beurs. Beleggers leken het vertrouwen in supermarktaandelen helemaal kwijt. Maar de ene retailer is de andere niet. Ahold Delhaize lijkt er bovenop te komen, Colruyt heeft zorgen. 

Kassaloze supermarkt Amazon nog altijd niet open

23/06/2017

Amazon Go, de kassaloze supermarkt van het internetbedrijf, is nog steeds niet geopend voor het grote publiek. Nu verlaat bovendien ook een van de directeuren die achter de winkel Amazon. 

Danone stroomlijnt Europese organisatie

23/06/2017

Zuivelproducent Danone optimaliseert haar Europese structuur: België, Nederland, Verenigd Koninkrijk en Ierland vormen voortaan één cluster. Kris Geeraert, general manager Benelux, verlaat het bedrijf. 

Filet Pur: Een bende incompetente kwasten

23/06/2017

Sinds vorige vrijdag is het helder: slechts één retailer op aarde weet waar de klepel hangt. De anderen modderen maar wat aan. Of ze nu Jef, Dick of Alexandre heten. Hier is alweer een frisse kijk op de week, door RetailDetail Food

Diageo koopt tequilamerk George Clooney voor 620 miljoen

22/06/2017

Het Britse drankenconcern Diageo legt 700 miljoen dollar, omgerekend ruim 620 miljoen euro, op tafel voor Casamigos. De uiteindelijke deal voor het premium tequilamerk van George Clooney kan zelfs oplopen tot één miljard dollar.

Geen bouwvergunning voor Lidl in Kalmthout

22/06/2017

Versdiscounter Lidl krijgt geen bouwvergunning voor een 2.375 m² grote winkel in Kalmthout. Problemen met de verkeersveiligheid en -doorstroming (en een administratieve fout van Lidl zelf) deden de distributeur de das om.

Back to top