Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top