Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

Eerste Belgische Albert Heijn opent in maart te Brasschaat.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

De eerste Belgische Albert Heijn opent in maart 2011 in Brasschaat. De ondernemersfamilie Van Ende gaat hiervoor haar bestaande winkel aan de Hoogboomsteenweg vernieuwen. Zo verklaart Ahold in een officiëel persbericht.

 

Albert Heijn gaat voor franchise.

Zoals verwacht werkt Albert Heijn in België met een franchising-model. De winkel in Brasschaat staat onder leiding van de ondernemers Nathalie en Marco van Ende en zal als franchisewinkel geëxploiteerd worden.

 

Albert Heijn zal deze winkel vanuit haar bestaande distributiecentrum in Tilburg beleveren. De Albert Heijn-supermarkt op deze nieuwe locatie wordt ingericht volgens het meest recent winkelconcept, 'de nieuwe Albert Heijn'.

 

Supermarkt Van Ende was tot voor kort lid van de ontbonden aankoopgroepering voor zelfstandige supermarktuitbaters Samgo, weet Chris Opdebeeck van Marketing Map. "Aangezien Samgo is opgedoekt, is het logisch dat broer en zus Van Ende op zoek was naar andere opportuniteiten. Blijkbaar hebben ze die gevonden bij Albert Heijn."

 

Wel is Opdebeeck enigszins verrast door de onmiddellijke keuze voor franchising. "Normaliter zou je verwachten dat Albert Heijn eerst een aantal winkels in eigen beheer opent, om de Belgische markt af te tasten."

"Belgisch aanbod met Nederlandse prijzen".

Nathalie en Marco Van Ende hebben van hun kant voor Albert Heijn gekozen na een zorgvuldige analyse van de markt. “We hebben alle opties en alles spelers bekeken. Evenwel direct kwamen we bij Albert Heijn uit. Het is een sterk merk, daar bijzonder innoverend is en duidelijk vooruit loopt op andere enseignes. Albert Heijn staat als onderneming heel dicht bij onze eigen waarden.”


“Zo wordt persoonlijke service er hoog in het vaandel gedragen. Bovendien zal Albert Heijn België een breed assortiment aanbieden, met zeer duidelijk ook een aangepast Belgisch aanbod. Maar dan met Nederlandse prijzen! De prijsstrategie zal die van in Nederland zijn.”


De winkel van de familie Van Ende in Brasschaat, met een oppervlakte van 1200m², bijt de spits af. Naar eigen zeggen is het een logisch vervolg dat hun grotere supermarkt in Stabroek (2000m²) eveneens volgt. Voorlopig gaat alle aandacht echter naar de vestiging in Brasschaat, omdat in Stabroek nog volop verbouwingswerkzaamheden aan de gang zijn.


Van Ende is er zich van bewust dat het belangrijk is om zich goed te wapenen in Brasschaat. De concurrentie zal ongetwijfeld een scherpe tegenaanval te doen. Bovendien wil de franchisenemer er in eerste instantie zijn voor diens bestaande klanten, doch tegelijk een grote hoeveelheid nieuwe klanten kunnen verwelkomen.


Zouden nog andere supermarkten die vroeger waren aangesloten bij Samgo de overstap naar Albert Heijn maken? “Dat weet ik niet, maar ik raad het ze in ieder geval wel aan. We krijgen uitstekende begeleiding vanuit Albert Heijn. Harry Knoppert (hoofd van Albert Heijn België, nvdr.) was hier zelfs zonet nog.”

 

 

Meer: Frans Colruyt van Spar retail treedt af!

          Het waarom van Albert Heijn België volgens Gino Van Ossel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

26/04/2017

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de Belgische winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

26/04/2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen. Ook in de relaties met de handelspartners. 

Albert Heijn in Leuven gesloten

26/04/2017

De vestiging van Albert Heijn op het Engels Plein in Leuven heeft de deuren gesloten. Binnen enkele weken zal de winkel opnieuw de deuren openen, maar dan onder de vlag van het Duitse Lidl.

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Back to top