Eerste frietautomaat na twee maanden al weg | RetailDetail

Eerste frietautomaat na twee maanden al weg

Eerste frietautomaat na twee maanden al weg

De frietautomaat aan een Brusselse Proxy Delhaize is alweer weg. "Omdat hij niet rendabel en slecht afgesteld is", zei de uitbater tegen de kranten van Sudpresse. De producent van de machine betwist dat, maar zegt wel te werken aan een verbeterde versie.

Proefproject blijkt geen succes

Hoewel Belgen notoire frietliefhebbers zijn, is de eerste automaat in ons land geen succes geworden. "In het begin hadden we veel nieuwsgierigen, maar op het einde verkochten we nog twee pakjes per dag", zei de uitbater van Proxy Delhaize. Begin deze week haalde hij de machine weg.

 

De eerste volautomatische frietautomaat stond aan de Gentsesteenweg in Brussel. Voor 2,50 euro leverde hij een bakje van 135 gram met een saus naar keuze af. Het apparaat werkte met diepgevroren frieten. Telkens iemand bestelde, werd een portie afgewogen en in het frituurvet geworpen. Na iets meer dan anderhalve minuut was de bereiding klaar. Een vorkje, zout en saus werden apart aangeboden.

 

Mocht het peil van het frietvet te laag worden of aan vervanging toe zijn, dan werd de exploitant van de automaat – het bedrijf BreakTime Solutions – automatisch via sms verwittigd. Hetzelfde had moeten gebeuren als de frietvoorraad onder de ingestelde drempel zakte. Dat bleek echter in de praktijk niet zo te zijn.

 

Volgens Breaktime Solutions, de onderneming die de frietautomaat plaatste, kloppen de beweringen van de uitbater niet: "De machine werkte technisch goed en er werden veel pakjes per dag verkocht." De firma besliste niettemin om de frietautomaat toch niet te commercialiseren. Hij moet eerst verbeterd worden. De aangepaste versie moet tegen mei beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.