Eerste frietautomaat na twee maanden al weg

Eerste frietautomaat na twee maanden al weg

De frietautomaat aan een Brusselse Proxy Delhaize is alweer weg. "Omdat hij niet rendabel en slecht afgesteld is", zei de uitbater tegen de kranten van Sudpresse. De producent van de machine betwist dat, maar zegt wel te werken aan een verbeterde versie.

Proefproject blijkt geen succes

Hoewel Belgen notoire frietliefhebbers zijn, is de eerste automaat in ons land geen succes geworden. "In het begin hadden we veel nieuwsgierigen, maar op het einde verkochten we nog twee pakjes per dag", zei de uitbater van Proxy Delhaize. Begin deze week haalde hij de machine weg.

 

De eerste volautomatische frietautomaat stond aan de Gentsesteenweg in Brussel. Voor 2,50 euro leverde hij een bakje van 135 gram met een saus naar keuze af. Het apparaat werkte met diepgevroren frieten. Telkens iemand bestelde, werd een portie afgewogen en in het frituurvet geworpen. Na iets meer dan anderhalve minuut was de bereiding klaar. Een vorkje, zout en saus werden apart aangeboden.

 

Mocht het peil van het frietvet te laag worden of aan vervanging toe zijn, dan werd de exploitant van de automaat – het bedrijf BreakTime Solutions – automatisch via sms verwittigd. Hetzelfde had moeten gebeuren als de frietvoorraad onder de ingestelde drempel zakte. Dat bleek echter in de praktijk niet zo te zijn.

 

Volgens Breaktime Solutions, de onderneming die de frietautomaat plaatste, kloppen de beweringen van de uitbater niet: "De machine werkte technisch goed en er werden veel pakjes per dag verkocht." De firma besliste niettemin om de frietautomaat toch niet te commercialiseren. Hij moet eerst verbeterd worden. De aangepaste versie moet tegen mei beschikbaar zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top