Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone | RetailDetail

Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Ondanks een stijging van de jaaromzet met net geen 5% heeft zuivelgroep Danone voor het eerst in 10 jaar een winstdaling moeten slikken: grotendeels als gevolg van het zuivelschandaal met babyvoeding van de Nieuw-Zeelandse toeleverancier Fonterra.

"Vals voedselveiligheidsalarm"

De Franse voedingsreus kampt overduidelijk met de naweeën van het zuivelschandaal dat in augustus 2013 uitbrak en vooral in China tot zoveel onrust leidde dat de groep zich uiteindelijk verplicht zag om zo'n 60.000 blikken babyvoeding uit de handel te nemen. Dat was een zware klap voor Danone (achteraf bleek er al bij al weinig tot niets aan de hand te zijn), maar de hele terugroepactie kostte de groep wel een slordige 370 miljoen euro.

 

Samen met negatieve wisselkoerseffecten verklaart dat schandaal waarom Danone, ondanks een stijging van de omzet met 4,8% tot alles samen 21,3 miljard euro, zijn winst ziet dalen: de operationele winst ging er 1,1% op achteruit (tot 2,8 miljard euro), de nettowinst daalde 4,5% tot 1,6 miljard euro. Voor dit jaar mikt Danone op een omzetgroei die ongeveer even groot is als in 2013: tussen de 4,5 en 5,5%.

 

Organische groei in vierde trimester

Op vergelijkbare basis en exclusief wisselkoerseffecten zag Danone zijn omzet in het vierde kwartaal 2,9% stijgen (+0,5% volume, +2,4% prijseffect). De afdeling 'verse zuivel' (+4,9%) scoort prima, al blijft Europa een moeilijk verhaal: vooral in Duitsland en Italië heeft Danone het knap lastig, Spanje is aan de beterhand. De waterdivisie (+8,1%) is de grootse groeier, dankzij de trekkersrol van Evian en Aqua (+6% volume).

 

De tak 'Kindervoeding' (-6,9%) kreeg het door het Fonterra-schandaal zwaar te verduren en in China en Australië/Nieuw-Zeeland is de verkoop nog lang niet bekomen van de klap. De medische poot (+6,4%) zag zijn omzet opnieuw groeien "ondanks een algemene context van druk op de gezondheidsuitgaven." De groei komt vooral op naam van China, het Verenigd Koninkrijk en Turkije.

 

Nieuwe topman voor Danone België

Danone kondigde verder aan dat Kris Geeraert aan het roer komt te staan van Danone België. Hij komt over van Danone Nederland, maar was van februari 2009 tot juni 2012 al bij Danone België aan de slag als commercieel directeur. Voordien werkte hij bij Unilever.

 

Geeraert vervangt Albert Ragon, die na zes jaar algemeen directeur wordt van verschillende merken binnen Danone Dairy, waaronder Actimel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.