Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Ondanks een stijging van de jaaromzet met net geen 5% heeft zuivelgroep Danone voor het eerst in 10 jaar een winstdaling moeten slikken: grotendeels als gevolg van het zuivelschandaal met babyvoeding van de Nieuw-Zeelandse toeleverancier Fonterra.

"Vals voedselveiligheidsalarm"

De Franse voedingsreus kampt overduidelijk met de naweeën van het zuivelschandaal dat in augustus 2013 uitbrak en vooral in China tot zoveel onrust leidde dat de groep zich uiteindelijk verplicht zag om zo'n 60.000 blikken babyvoeding uit de handel te nemen. Dat was een zware klap voor Danone (achteraf bleek er al bij al weinig tot niets aan de hand te zijn), maar de hele terugroepactie kostte de groep wel een slordige 370 miljoen euro.

 

Samen met negatieve wisselkoerseffecten verklaart dat schandaal waarom Danone, ondanks een stijging van de omzet met 4,8% tot alles samen 21,3 miljard euro, zijn winst ziet dalen: de operationele winst ging er 1,1% op achteruit (tot 2,8 miljard euro), de nettowinst daalde 4,5% tot 1,6 miljard euro. Voor dit jaar mikt Danone op een omzetgroei die ongeveer even groot is als in 2013: tussen de 4,5 en 5,5%.

 

Organische groei in vierde trimester

Op vergelijkbare basis en exclusief wisselkoerseffecten zag Danone zijn omzet in het vierde kwartaal 2,9% stijgen (+0,5% volume, +2,4% prijseffect). De afdeling 'verse zuivel' (+4,9%) scoort prima, al blijft Europa een moeilijk verhaal: vooral in Duitsland en Italië heeft Danone het knap lastig, Spanje is aan de beterhand. De waterdivisie (+8,1%) is de grootse groeier, dankzij de trekkersrol van Evian en Aqua (+6% volume).

 

De tak 'Kindervoeding' (-6,9%) kreeg het door het Fonterra-schandaal zwaar te verduren en in China en Australië/Nieuw-Zeeland is de verkoop nog lang niet bekomen van de klap. De medische poot (+6,4%) zag zijn omzet opnieuw groeien "ondanks een algemene context van druk op de gezondheidsuitgaven." De groei komt vooral op naam van China, het Verenigd Koninkrijk en Turkije.

 

Nieuwe topman voor Danone België

Danone kondigde verder aan dat Kris Geeraert aan het roer komt te staan van Danone België. Hij komt over van Danone Nederland, maar was van februari 2009 tot juni 2012 al bij Danone België aan de slag als commercieel directeur. Voordien werkte hij bij Unilever.

 

Geeraert vervangt Albert Ragon, die na zes jaar algemeen directeur wordt van verschillende merken binnen Danone Dairy, waaronder Actimel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top