Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone | RetailDetail

Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Eerste winstdaling in 10 jaar voor Danone

Ondanks een stijging van de jaaromzet met net geen 5% heeft zuivelgroep Danone voor het eerst in 10 jaar een winstdaling moeten slikken: grotendeels als gevolg van het zuivelschandaal met babyvoeding van de Nieuw-Zeelandse toeleverancier Fonterra.

"Vals voedselveiligheidsalarm"

De Franse voedingsreus kampt overduidelijk met de naweeën van het zuivelschandaal dat in augustus 2013 uitbrak en vooral in China tot zoveel onrust leidde dat de groep zich uiteindelijk verplicht zag om zo'n 60.000 blikken babyvoeding uit de handel te nemen. Dat was een zware klap voor Danone (achteraf bleek er al bij al weinig tot niets aan de hand te zijn), maar de hele terugroepactie kostte de groep wel een slordige 370 miljoen euro.

 

Samen met negatieve wisselkoerseffecten verklaart dat schandaal waarom Danone, ondanks een stijging van de omzet met 4,8% tot alles samen 21,3 miljard euro, zijn winst ziet dalen: de operationele winst ging er 1,1% op achteruit (tot 2,8 miljard euro), de nettowinst daalde 4,5% tot 1,6 miljard euro. Voor dit jaar mikt Danone op een omzetgroei die ongeveer even groot is als in 2013: tussen de 4,5 en 5,5%.

 

Organische groei in vierde trimester

Op vergelijkbare basis en exclusief wisselkoerseffecten zag Danone zijn omzet in het vierde kwartaal 2,9% stijgen (+0,5% volume, +2,4% prijseffect). De afdeling 'verse zuivel' (+4,9%) scoort prima, al blijft Europa een moeilijk verhaal: vooral in Duitsland en Italië heeft Danone het knap lastig, Spanje is aan de beterhand. De waterdivisie (+8,1%) is de grootse groeier, dankzij de trekkersrol van Evian en Aqua (+6% volume).

 

De tak 'Kindervoeding' (-6,9%) kreeg het door het Fonterra-schandaal zwaar te verduren en in China en Australië/Nieuw-Zeeland is de verkoop nog lang niet bekomen van de klap. De medische poot (+6,4%) zag zijn omzet opnieuw groeien "ondanks een algemene context van druk op de gezondheidsuitgaven." De groei komt vooral op naam van China, het Verenigd Koninkrijk en Turkije.

 

Nieuwe topman voor Danone België

Danone kondigde verder aan dat Kris Geeraert aan het roer komt te staan van Danone België. Hij komt over van Danone Nederland, maar was van februari 2009 tot juni 2012 al bij Danone België aan de slag als commercieel directeur. Voordien werkte hij bij Unilever.

 

Geeraert vervangt Albert Ragon, die na zes jaar algemeen directeur wordt van verschillende merken binnen Danone Dairy, waaronder Actimel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.