Eierverkoop steeg in 2015

Eierverkoop steeg in 2015

In 2015 kocht de gemiddelde Belgische consument 74 eieren voor thuisverbruik, voor een bedrag van 12,70 euro. Dat is iets meer dan in 2014: het volume steeg met bijna 1,9% en de besteding zelfs met 2,6%.

Scharrelei blijft de norm

De groei situeerde zich vooral bij de jonge alleenstaanden jonger dan 40 en de gezinnen met kinderen, zegt marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.

 

Het scharrelei blijft de standaard, met 62% marktaandeel. De iets duurdere eieren uit vrije uitloop hebben ruim een kwart van de markt in handen en zien hun aandeel stijgen, vooral dankzij de grotere beschikbaarheid van eieren uit vrije uitloop in het harddiscountkanaal. Het aandeel van bio-eitjes bedraagt 6% in volume en 10,5% in waarde en groeit licht.

 

Groei voor harddiscount

Het marktaandeel van eieren in de harddiscount groeit verder en bedraagt nu bijna 34%. De grote supermarktketens blijven het belangrijkste kanaal met 45% volumeaandeel, buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van iets meer dan 13% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel, de openbare markt en de speciaalzaken verliezen terrein.

 

De gemiddelde eierprijs bedroeg vorig jaar 0,14 € voor scharreleieren, 0,20 € voor eieren van vrije uitloop en 0,29 € voor bio-eieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de Hypermarkt van Bierges aanvaardt Carrefour nu bij alle Hypermarkten en bij alle eigen Carrefour Markets herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen, om zo minder afval te hebben.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Vlaanderen is alweer een foodhal rijker: in Leuven opende dit weekend De Smidse. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top