Eierverkoop steeg in 2015 | RetailDetail

Eierverkoop steeg in 2015

Eierverkoop steeg in 2015

In 2015 kocht de gemiddelde Belgische consument 74 eieren voor thuisverbruik, voor een bedrag van 12,70 euro. Dat is iets meer dan in 2014: het volume steeg met bijna 1,9% en de besteding zelfs met 2,6%.

Scharrelei blijft de norm

De groei situeerde zich vooral bij de jonge alleenstaanden jonger dan 40 en de gezinnen met kinderen, zegt marktonderzoeksbureau GfK Belgium, dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt van 5.000 Belgische gezinnen. De cijfers hebben enkel betrekking op de aankoop van verse eieren in de schaal.

 

Het scharrelei blijft de standaard, met 62% marktaandeel. De iets duurdere eieren uit vrije uitloop hebben ruim een kwart van de markt in handen en zien hun aandeel stijgen, vooral dankzij de grotere beschikbaarheid van eieren uit vrije uitloop in het harddiscountkanaal. Het aandeel van bio-eitjes bedraagt 6% in volume en 10,5% in waarde en groeit licht.

 

Groei voor harddiscount

Het marktaandeel van eieren in de harddiscount groeit verder en bedraagt nu bijna 34%. De grote supermarktketens blijven het belangrijkste kanaal met 45% volumeaandeel, buurtsupermarkten (AD Delhaize, Delhaize Proxy, Okay, Spar, Carrefour Express…) zijn met een aandeel van iets meer dan 13% het derde belangrijkste aankoopkanaal voor eieren. De hoevewinkel, de openbare markt en de speciaalzaken verliezen terrein.

 

De gemiddelde eierprijs bedroeg vorig jaar 0,14 € voor scharreleieren, 0,20 € voor eieren van vrije uitloop en 0,29 € voor bio-eieren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.