Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

De brouwers, de horecafederaties en de Federatie van Belgische drankenhandelaars hebben gisteren een gedragscode ondertekend die komaf moet maken met de zogeheten "wurgcontracten", die tal van café-uitbaters de das omdoen.

Minder almacht voor de brouwers

Wurgcontracten zijn de caféhouders al langer een doorn in het oog. Sommige brouwers eisten dat de cafés een minimale hoeveelheid bier afnamen, geen bier serveerden van de concurrentie en soms zelfs hun wijn, koekjes, detergenten tot toiletpapier toe via hun kanalen kochten. Onnodig te zeggen dat dergelijke contracten enkel de omzet van de brouwer/drankenhandelaar ten goede komt, maar niet de winstgevendheid van de café-uitbater.

 

Het heikele dossier werd op vraag van Horeca Vlaanderen opgenomen in het federale regeerakkoord. Onder het toeziend oog van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en Willy Borsus (MR), bevoegd voor Zelfstandigen en KMO's, is gisteren een nieuwe gedragscode ondertekend.

 

Die voorziet onder meer dat brouwerijen geen exclusiviteit meer kunnen eisen voor goederen die geen dranken zijn, dat cafébazen ook twee speciaalbieren op fles mogen kiezen (tenzij het café eigendom is van een brouwerij of drankenhandel) en dat de minimale afnameplicht moet uitgaan van een realistische benadering. Voorts moeten de brouwers ook een opleiding voor kandidaat-cafébazen financieren.

 

Horeca = 45% van bierconsumptie

Horeca Vlaanderen reageert tevreden. "De verwachtingen liggen erg hoog", zegt Danny Van Assche. "Het is de eerste keer dat de sector met de brouwers en drankenhandelaars dergelijk akkoord afsluit. De meest extreme uitwassen worden aangepakt. De ondernemer krijgt meer vrijheid, transparantie en rechtszekerheid. De volledige problematiek is niet opgelost, maar er is een belangrijke stap gezet. Binnen drie jaar staat een eerste evaluatie gepland."

 

Ook de Belgische brouwers spreken van een "historisch akkoord", die de horecasector in leven kan houden: "De horecasector is essentieel voor de Belgische brouwers, want ze omvat 45% van de bierconsumptie in België. Het is een deel van ons sociaal en cultureel patrimonium. Men moet dat beschermen en koesteren," aldus Jean-Louis Vanderperre bij persbureau Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top