Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

De brouwers, de horecafederaties en de Federatie van Belgische drankenhandelaars hebben gisteren een gedragscode ondertekend die komaf moet maken met de zogeheten "wurgcontracten", die tal van café-uitbaters de das omdoen.

Minder almacht voor de brouwers

Wurgcontracten zijn de caféhouders al langer een doorn in het oog. Sommige brouwers eisten dat de cafés een minimale hoeveelheid bier afnamen, geen bier serveerden van de concurrentie en soms zelfs hun wijn, koekjes, detergenten tot toiletpapier toe via hun kanalen kochten. Onnodig te zeggen dat dergelijke contracten enkel de omzet van de brouwer/drankenhandelaar ten goede komt, maar niet de winstgevendheid van de café-uitbater.

 

Het heikele dossier werd op vraag van Horeca Vlaanderen opgenomen in het federale regeerakkoord. Onder het toeziend oog van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en Willy Borsus (MR), bevoegd voor Zelfstandigen en KMO's, is gisteren een nieuwe gedragscode ondertekend.

 

Die voorziet onder meer dat brouwerijen geen exclusiviteit meer kunnen eisen voor goederen die geen dranken zijn, dat cafébazen ook twee speciaalbieren op fles mogen kiezen (tenzij het café eigendom is van een brouwerij of drankenhandel) en dat de minimale afnameplicht moet uitgaan van een realistische benadering. Voorts moeten de brouwers ook een opleiding voor kandidaat-cafébazen financieren.

 

Horeca = 45% van bierconsumptie

Horeca Vlaanderen reageert tevreden. "De verwachtingen liggen erg hoog", zegt Danny Van Assche. "Het is de eerste keer dat de sector met de brouwers en drankenhandelaars dergelijk akkoord afsluit. De meest extreme uitwassen worden aangepakt. De ondernemer krijgt meer vrijheid, transparantie en rechtszekerheid. De volledige problematiek is niet opgelost, maar er is een belangrijke stap gezet. Binnen drie jaar staat een eerste evaluatie gepland."

 

Ook de Belgische brouwers spreken van een "historisch akkoord", die de horecasector in leven kan houden: "De horecasector is essentieel voor de Belgische brouwers, want ze omvat 45% van de bierconsumptie in België. Het is een deel van ons sociaal en cultureel patrimonium. Men moet dat beschermen en koesteren," aldus Jean-Louis Vanderperre bij persbureau Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top