Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

Einde van "wurgcontracten" bij horeca in zicht

De brouwers, de horecafederaties en de Federatie van Belgische drankenhandelaars hebben gisteren een gedragscode ondertekend die komaf moet maken met de zogeheten "wurgcontracten", die tal van café-uitbaters de das omdoen.

Minder almacht voor de brouwers

Wurgcontracten zijn de caféhouders al langer een doorn in het oog. Sommige brouwers eisten dat de cafés een minimale hoeveelheid bier afnamen, geen bier serveerden van de concurrentie en soms zelfs hun wijn, koekjes, detergenten tot toiletpapier toe via hun kanalen kochten. Onnodig te zeggen dat dergelijke contracten enkel de omzet van de brouwer/drankenhandelaar ten goede komt, maar niet de winstgevendheid van de café-uitbater.

 

Het heikele dossier werd op vraag van Horeca Vlaanderen opgenomen in het federale regeerakkoord. Onder het toeziend oog van minister van Economie Kris Peeters (CD&V) en Willy Borsus (MR), bevoegd voor Zelfstandigen en KMO's, is gisteren een nieuwe gedragscode ondertekend.

 

Die voorziet onder meer dat brouwerijen geen exclusiviteit meer kunnen eisen voor goederen die geen dranken zijn, dat cafébazen ook twee speciaalbieren op fles mogen kiezen (tenzij het café eigendom is van een brouwerij of drankenhandel) en dat de minimale afnameplicht moet uitgaan van een realistische benadering. Voorts moeten de brouwers ook een opleiding voor kandidaat-cafébazen financieren.

 

Horeca = 45% van bierconsumptie

Horeca Vlaanderen reageert tevreden. "De verwachtingen liggen erg hoog", zegt Danny Van Assche. "Het is de eerste keer dat de sector met de brouwers en drankenhandelaars dergelijk akkoord afsluit. De meest extreme uitwassen worden aangepakt. De ondernemer krijgt meer vrijheid, transparantie en rechtszekerheid. De volledige problematiek is niet opgelost, maar er is een belangrijke stap gezet. Binnen drie jaar staat een eerste evaluatie gepland."

 

Ook de Belgische brouwers spreken van een "historisch akkoord", die de horecasector in leven kan houden: "De horecasector is essentieel voor de Belgische brouwers, want ze omvat 45% van de bierconsumptie in België. Het is een deel van ons sociaal en cultureel patrimonium. Men moet dat beschermen en koesteren," aldus Jean-Louis Vanderperre bij persbureau Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top