E.Leclerc in Frankrijk voor het eerst groter dan Carrefour

E.Leclerc in Frankrijk voor het eerst groter dan Carrefour

De Franse distributiewereld staat op zijn kop: voor het eerst is Carrefour zijn marktleiderschap kwijtgespeeld. Marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel becijferde dat uitdager Leclerc in de vier weken van 22 april tot 19 mei een marktaandeel had van 19,9%, tegenover 19,6% voor Carrefour.

Nóg sneller dan verwacht

Topman Michel-Edouard Leclerc had het enkele weken geleden nog gezegd: we worden al in 2014 groter dan Carrefour en niet, zoals eerst gedacht, pas ergens in 2015 . Hij blijkt nu nóg sneller gelijk te krijgen. De studie "Référenseigne Flash" van Kantar World­Panel becijferde dat Leclerc een marktaandeel had van 19,9% (+1,2% op jaarbasis) in de periode van 22 april tot 19 mei, terwijl Carrefour strandde op 19,6% (-0,8%) over diezelfde vier weken.

 

Carrefour behoudt over 12 maanden bekeken nog wel het grootste marktaandeel, maar "het is overduidelijk dat de kloof tussen de groepen E. Leclerc en Carrefour de laatste maanden aan het wegsmelten is", schrijven de auteurs van de studie in een vertrouwelijk document, dat dinsdag aan de distributeurs werd bezorgd en dat de Franse krant Le Figaro kon inkijken.

 

Nieuwe joint venture in Afrika

Intussen lijkt Carrefour meer en meer zijn pijlen op Afrika te richten. De reus uit Boulogne-Billancourt ondertekende eind mei een intentieverklaring om een samenwerkingsverband met de Afrikaanse distributeur CFAO op te starten. CFAO krijgt 55% van de aandelen in handen, de resterende 45% is voor Carrefour.

 

De joint venture zou Carrefour de kans geven om winkels te openen in landen als Kameroen, beide Kongo's, Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Senegal. De eerste Carrefour-hypermarkt moet in 2015 openen in Abidjan, de grootste stad van Ivoorkust.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top