E.Leclerc in Frankrijk voor het eerst groter dan Carrefour

E.Leclerc in Frankrijk voor het eerst groter dan Carrefour

De Franse distributiewereld staat op zijn kop: voor het eerst is Carrefour zijn marktleiderschap kwijtgespeeld. Marktonderzoeksbureau Kantar Worldpanel becijferde dat uitdager Leclerc in de vier weken van 22 april tot 19 mei een marktaandeel had van 19,9%, tegenover 19,6% voor Carrefour.

Nóg sneller dan verwacht

Topman Michel-Edouard Leclerc had het enkele weken geleden nog gezegd: we worden al in 2014 groter dan Carrefour en niet, zoals eerst gedacht, pas ergens in 2015 . Hij blijkt nu nóg sneller gelijk te krijgen. De studie "Référenseigne Flash" van Kantar World­Panel becijferde dat Leclerc een marktaandeel had van 19,9% (+1,2% op jaarbasis) in de periode van 22 april tot 19 mei, terwijl Carrefour strandde op 19,6% (-0,8%) over diezelfde vier weken.

 

Carrefour behoudt over 12 maanden bekeken nog wel het grootste marktaandeel, maar "het is overduidelijk dat de kloof tussen de groepen E. Leclerc en Carrefour de laatste maanden aan het wegsmelten is", schrijven de auteurs van de studie in een vertrouwelijk document, dat dinsdag aan de distributeurs werd bezorgd en dat de Franse krant Le Figaro kon inkijken.

 

Nieuwe joint venture in Afrika

Intussen lijkt Carrefour meer en meer zijn pijlen op Afrika te richten. De reus uit Boulogne-Billancourt ondertekende eind mei een intentieverklaring om een samenwerkingsverband met de Afrikaanse distributeur CFAO op te starten. CFAO krijgt 55% van de aandelen in handen, de resterende 45% is voor Carrefour.

 

De joint venture zou Carrefour de kans geven om winkels te openen in landen als Kameroen, beide Kongo's, Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Senegal. De eerste Carrefour-hypermarkt moet in 2015 openen in Abidjan, de grootste stad van Ivoorkust.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top